Auteur Topic: Bosbessen mede  (gelezen 6665 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raymond

  • New bee
  • *
  • Berichten: 8
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
    • Home Mead
Bosbessen mede
« Gepost op: februari 12, 2013, 10:07:42 am »
Ik ben een bosbessen mede begonnen op basis van een aangepast recept dat ik op internet heb gevonden. Alles moest omgerekend worden in metrische maten en terug gebracht worden van 20 liter naar 5 liter, want ik begin met kleine flessen.

Het is mijn allereerste, dus het is heel spannend en een heel bijzonder proces om alles te zien gebeuren.

Inmiddels zit alles nu net voor de vierde dag in de fles. De eerste heftige gisting heb ik al gehad, er wordt nu rustig met 40 bubbels per minuut in het waterslot geblubt.

Dag 1 - Flessen en toebehoren gekocht.


Dag 1 - Alles netjes voorbereiden en mengen.


Dag 1 - Flink schudden.


Dag 1 - Mooi neerzetten.


Dag 2 - Na een spannende 24 uur met vrij weinig activiteit wordt er nu flink geschuimd en geblubt.


Dag 3 - Er wordt nog flink geschuimd, 60 bellen per minuut. Waterslot loopt telkens over door het schuim dat mee loopt. Heb twee watersloten, dus ik reinig en wissel af en toe om. Het stormt in de fles!


Dag 4 - Lekker veel schuim, 40 bubbels per seconden en nog veel activiteit in de fles. Meer fijne deeltjes nu. Oh, en er loopt geen schuim meer in het waterslot, ook erg prettig!
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2013, 10:25:55 am door Raymond »

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Bosbessen mede
« Reactie #1 Gepost op: februari 12, 2013, 07:09:31 pm »
Zo die gaat straks met een heel mooi kleurtje eindigen zo te zien.

Citaat
Het stormt in de fles!
Ja dat ken ik, mooi is dat als je niet hoeft te twijfelen of de gisting wel op gang komt he  ::)
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Raymond

  • New bee
  • *
  • Berichten: 8
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
    • Home Mead
Re: Bosbessen mede
« Reactie #2 Gepost op: februari 13, 2013, 10:05:32 am »
Zo die gaat straks met een heel mooi kleurtje eindigen zo te zien.
Ja dat ken ik, mooi is dat als je niet hoeft te twijfelen of de gisting wel op gang komt he  ::)

Dank je :-) Ben ook erg benieuwd naar de kleur op het einde. Had zelf eerlijk gezegd meer blauw verwacht, maar dit is ook mooi.

Vanmorgen op 36 blubjes per minuut in het waterslot. Even de fles rondjes laten draaien om de bosbessen om te husselen, wil niet dat ze bovenop gaan rotten. Iemand enig idee hoe groot het risico daartoe is? Kan ik meer doen om dat te voorkomen?


Avicenna

  • Global Moderator
  • Eerste hoorn
  • *****
  • Berichten: 99
  • Low profile medebrouwer
    • Bekijk profiel
Re: Bosbessen mede
« Reactie #3 Gepost op: februari 16, 2013, 08:31:55 pm »
Ziet er goed uit!

Over het rotten; Als je de stop er op laat zitten is de kans op rotten 0. Voor rotten is zuurstof nodig en alle zuurstof wordt tijdens het gisten door de koolzuur uit de fles geduwd.
67 liter smaakvolle mede gebrouwen.

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Bosbessen mede
« Reactie #4 Gepost op: februari 17, 2013, 10:01:09 am »
En niet genoeg honing geeft zuren mede, of azijn goed voor ????????
Tinus.

tel 06-15203088

Raymond

  • New bee
  • *
  • Berichten: 8
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
    • Home Mead
Re: Bosbessen mede
« Reactie #5 Gepost op: februari 26, 2013, 10:46:13 am »
Mmmm...ede gaat goed!

Eergisteren stond de bos bes mede vacuum op het waterslot te trekken en was hij compleet helder. Dus tijd voor overhevelen en stap twee van mijn recept. Verse bosbessen er in, verse lading honing en nog een tweede kleine ronde gisten.

Natuurlijk ook even stiekem een beetje geproefd en dat is zeker geen straf. Heel fruitig en heel honing achtig. De twee smaken moeten alleen nog wat meer in elkaar over lopen, dat zal de tijd wel moeten doen.

De perenmede op de achtergrond van de onderstaande foto gaat ook goed, ook al is het wel een gek gezicht hoe de pulp zo bij elkaar klontert in de fles. Schijnt geen kwaad te kunnen, maar als ik het in mijn koelkast zag had ik het al lang weg gegooid  :D