Auteur Topic: Teveel honing in de mede  (gelezen 6234 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Botervlieg

  • New bee
  • *
  • Berichten: 5
  • Gegroet, mede-bij
    • Bekijk profiel
Teveel honing in de mede
« Gepost op: januari 09, 2013, 07:01:41 pm »
Mijn mede smaakt te veel naar honing, oftewel er zit te veel honing in. kan ik er gewoon water bijdoen en dan drinken of wordt het dan helemaal niet lekker?

Hobbes

  • New bee
  • *
  • Berichten: 39
  • Iccarus Mede
    • Bekijk profiel
    • Iccarus Mede
Re: Teveel honing in de mede
« Reactie #1 Gepost op: januari 09, 2013, 07:45:36 pm »
Mischien een beetje suf, maar mede is een honing drank. Nogal wiedes dat ie naar honing smaakt :≈ Maar om even on topic te reageren, als ik mijn bronnen check valt mede onder de wijn catagorie (corrigeer me als ik het mis heb) en je hebt het gezegde "water bij de wijn doen" dus ja, je kan er water bij doen. Maar voor de zekerheid, schenk je zelf een glas mede in en voeg er water aan toe en proeven maar. Dat is naar mijn idee de beste optie
We kunnen er rustig vanuit gaan dat Rembrandt nooit gevoetbalt heeft. thans niet in clubverband

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Teveel honing in de mede
« Reactie #2 Gepost op: januari 09, 2013, 11:18:03 pm »
Die gezegde is voor echte wijn wat uit puur sap gemaakt wordt, mede heeft al veel water. Dat het naar honing moet smaken is logisch maar is het ook te zoet? Ik heb vaak dat de mede voor mijn smaak te droog is, (1/5 tot 2 kg op 5 liter) En mag het van mij nog wel zoeter zijn.

Lijkt me vooral jammer van de alcohol percentage als je er water bij doet want dat gaat dan ook naar benden. Is het trouwens uit gegiste wijn? halverwege in het proces kan het inderdaad nog te honingig zijn en is het nog geen mede. Het kan ook zijn dat je teveel honing erin had gedaan in het begin en dat het na een korte gisting te hoge concentratie heeft om te kunnen vergisten heb ik ook een keer gehad.

dus more info please.  ::)

Botervlieg

  • New bee
  • *
  • Berichten: 5
  • Gegroet, mede-bij
    • Bekijk profiel
Re: Teveel honing in de mede
« Reactie #3 Gepost op: januari 10, 2013, 05:25:49 am »
Hij is al klaar, heeft nu dik 5 maanden staan gisten en gist niet meer. Dus ik denk dat er vanaf het begin teveel honing in zat

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Teveel honing in de mede
« Reactie #4 Gepost op: januari 10, 2013, 08:47:57 pm »
Beetje water erbij, beetje gist erbij? :)
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Hobbes

  • New bee
  • *
  • Berichten: 39
  • Iccarus Mede
    • Bekijk profiel
    • Iccarus Mede
Re: Teveel honing in de mede
« Reactie #5 Gepost op: januari 10, 2013, 08:58:02 pm »
Een hergisting? Slim!
We kunnen er rustig vanuit gaan dat Rembrandt nooit gevoetbalt heeft. thans niet in clubverband