Auteur Topic: mijn tweede try out mede  (gelezen 17887 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: mijn tweede try out mede
« Reactie #15 Gepost op: december 16, 2012, 11:44:21 am »
ik heb het volledige volume in een gist emmer zitten kan die daar het begin van zijn werk doen ,
en later hevel ik hem over

???? waarom dat dan??? Gewoon direct in de fles en afsluiten met een schoon en half gevuld waterslot!
Ingieten met/door een trechter. Ook geen geknoei!
Heb je een goeie emmer met een echt afsluitbaar deksel en daarin een waterslot is het natuurlijk ook goed!
Eerste overheveling pas na een (1) maand om "dode" gistcellen te verwijderen en dan laten staan(voorlopig dan weer)
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

habraxis

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 62
  • work in progress
    • Bekijk profiel
Re: mijn tweede try out mede
« Reactie #16 Gepost op: december 18, 2012, 05:25:31 pm »
Hoi Bijker

Ik heb een echte gist emmer waar je ook bijvoorbeeld wijn most in kan maken deze sluit perfect af (lucht dicht) en zit ook een waterslot op.
Ik gebruik deze om een volledige hoeveelheid in 1 keer te maken en zo de ergste gisting zijn gang te laten gaan.
Ondertussen heb ik het al naar de fles gesijpeld, dit gaat wel makkelijk want op de emmer zit ook een kraantje, zo kan ik de fles eronder zetten en gaan maar.

Alles bloept en doet naar alle wensen dussss..... wachten maar
plakkerige vloer hoort erbij

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: mijn tweede try out mede
« Reactie #17 Gepost op: december 18, 2012, 10:44:26 pm »
Is het storten van de mede in wording niet slecht? Ik had ergens gelezen dat je na de eerste airation (schudden om zuurstof toe te voegen) verdere lucht moest vermijden, dus dat je liever echt moet hevelen in plaatst van overgieten/schenken.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: mijn tweede try out mede
« Reactie #18 Gepost op: december 19, 2012, 12:53:17 pm »
Ik zou het toevoegen van zuurstof (i.e. wild schudden of onvoorzichtig overhevelen) zo veel mogelijk vermijden nadat de mede gegist heeft, en wel om twee redenen:
1. Zuurstof is nodig voor de gist om zich te vermenigvuldigen. Dit heet Hoge gisting, en daarom is oxidatie aan het begin van het gistingsproces wel wenselijk. Pas zodra de zuurstof op is gaat de gist over op de lage gisting, waarbij er geen nieuwe gist meer ontstaat maar alcohol. Voeg je later wel weer zuurstof toe dan heb je kans dat de gist zich weer gaat vermenigvuldigen.
2. Ook nadat de gist klaar, dood en verwijderd is, is het geen goed idee: door zuurstof toe te voegen aan wijn (of in ons geval: mede) wordt de smaak wrang en hard, zeker als je je drank vaak laat oxideren.
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: mijn tweede try out mede
« Reactie #19 Gepost op: december 19, 2012, 04:52:27 pm »
airation

Haha wat een vreselijk woord!
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Agravain

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 147
  • Tweede batch gebotteld.
    • Bekijk profiel
Re: mijn tweede try out mede
« Reactie #20 Gepost op: december 19, 2012, 07:29:29 pm »
ter aanvulling:
De gist vermenigvuldigd, hiervoor is er zuurstof nodig (de hoge gisting) EN voedsel (de honing). Tijdens deze fase wordt er wel voedsel gebruikt maar geen alcohol gemaakt. Is de zuurstof op dan start de lage gisting (geen vermenigvuldiging van het gist meer) nu wordt de suiker afgebroken tot alcohol (jippie daar was het om te doen). Waarom dan toch de gisting met zuurstof: meer gist is snellere vergisting in het zuurstofloze stadium (er zijn namelijk meer hongerige monden die alcohol gaan produceren).

De oxidatie van alcohol (er komt weer zuurstof bij) levert azijn op. Hier komt de bekende wijnazijn vandaan, de alcohol is geoxideerd tot azijnzuur. Dit willen we ook niet hebben, dus moet je later zorgen dat er zo weinig mogelijk zuurstof meer met je mede in aanraking komt.

Nu zijn hoge en lage gisting misschien ongelukkig gekozen omdat bij het bierbrouwen dit de locatie van vergisting is (hoge gisting ofwel boven gistend ofwel aan het vloeistof oppervlak, en lage gisting of onder gisting ofwel in de vloeistof). Hier komen ook de kreten bier van bovengisting of ondergisting vandaan. De termen aeroob (= met zuurstof) of anaeroob (zonder zuurstof) zijn denk ik beter.
 
Komop gistjes, een beetje doorwerken. Mijn vorige batch is bijna op.

habraxis

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 62
  • work in progress
    • Bekijk profiel
Re: mijn tweede try out mede
« Reactie #21 Gepost op: december 19, 2012, 08:14:21 pm »
Interessant onderwerp!

Maar van wat ik tot zo ver begrijp doe ik alles theoretisch goed.
Ik geef de mede veel zuurstof in de gist emmer hier kan de gist zich flink uitleven en dus vermenigvuldigen.
En na 2 tot 3 dagen hevel ik hem over in de fles, dit doe ik door de mond van het emmerkraantje in de rubber dop te steken van de fles om zo zo min mogelijk zuurstof erbij te laten.
Het proces is nu nog een week zeer heftig en gaat langzaam over tot produceren van alc.

ik heb af en toe geroken aan het water slot maar alc productie is flink aanwezig ( prikt zelfs in je neus )

Maaar dit verklaart misschien wel waarom mijn eerste batch zo'n laag alc gehalte had, misschien is hier te veel zuurstof bij gekomen waardoor er 'azijnwijn' is ontstaan vervolgens gecorrigeerd met ietwat meer honing en ziehier het resultaat, maar dit blijt een theorie
plakkerige vloer hoort erbij

habraxis

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 62
  • work in progress
    • Bekijk profiel
Re: mijn tweede try out mede
« Reactie #22 Gepost op: januari 15, 2013, 06:57:29 pm »
Zo we zijn weer een maand verder en heb net mijn eerste overheveling achter de rug.
Meteen even gemeten, dus wie wil rekenen ga je gang ^-^

1 van de eerste meting en 1 van de meting tijdens eerste overheveling

Begin 1132 en bij eerste heveling 1049
plakkerige vloer hoort erbij