Onze leden maken mede (en bier!) > Vage plannen

Earl Grey Mede

<< < (3/3)

mrperq:

--- Citaat van: Bulls op december 13, 2012, 07:04:40 pm ---Bij thee is het extraheren wel belangrijk dat het gekookt heeft, ik heb wel eens en waterkoker gehad die
te vroeg af sloeg, en dan wil thee niet zetten en gaat wit schuimen, het moet echt aan de kook geweest zijn,
als je het koud erin doet weet ik niet wat voor effect dat heeft.

--- Einde van citaat ---

Volgens wikipedia moet water inderdaad koken vooraleer er thee van te maken,
en heeft dit te maken met de zuurstof in het water:


--- Citaat ---To preserve the antioxidant potency, especially for green and white teas brewed at a lower temperature,
water should be boiled vigorously to boil off any dissolved oxygen and then allowed to cool to the appropriate
temperature before adding to the tea.
--- Einde van citaat ---
bron:http://en.wikipedia.org/wiki/Tea

Alle water die ik voor mijn mede gebruik heeft 20 minuten gekookt, en passief gekoeld tot <40°C.
Voorlopig zit ik dus waarschijnlijk min of meer goed, buiten te hoge dosering van mijn thee?

Over het koud-zetten van thee vind ik wat tegenstrijdige informatie. De ene is er helemaal zot van omdat dit betere
anti-oxidante eigenschappen (geen idee wat dat precies is?) zou hebben. (blijkbaar momenteel een rage in Taiwan.)
De ander beweert dat thee best warm smaakt, maar gaat niet specifiek in over het verschil tussen afgekoelde warme
thee en koud gezette thee.

Voor de zekerheid zal ik de volgende keer de thee er al vroeger bijdoen als het water nog
warm is.

Big Daddy Bee:

--- Citaat van: mrperq op december 14, 2012, 08:41:28 am ---De ene is er helemaal zot van omdat dit betere
anti-oxidante eigenschappen (geen idee wat dat precies is?) zou hebben.
--- Einde van citaat ---

In het kort, anti-oxidanten neutraliseren schadelijke stoffen in je lichaam  +X+  In principe een wenselijk goedje dus.

Mederist:
Bedankt allemaal voor de reacties...
Ik denk dat ik maar niet al teveel thee a gebruiken. Ik hou jullie op de hoogte.

Agravain:
@mrperq: Ik begrijp dat de thee niet warm is geweest? Mogelijk ligt het dan anders met de sterkte. De tijd om te trekken is echter wel vele malen langer dan je normaal doet (weken in plaats van minuten), wat juist wel weer een sterker resultaat op zal leveren.

@Mederist: Doe rustig aan met de zakjes, deze thee wordt na verloop van tijd inderdaad sterker. Maar ook hier: je zet geen thee maar gebruikt het in een gistingsproces. Ik weet niet wat er verder gebeurd met de thee, misschien helemaal niks, misschien wordt het ook deels afgebroken of omgezet in andere stofjes gedurende de gisting.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie