Auteur Topic: Is de mede niet lekker.  (gelezen 6529 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Is de mede niet lekker.
« Gepost op: november 17, 2012, 08:26:20 am »
Naar mate het proeven van mede de gasten DROOG niet lekker vinden heb ik gisteren alle droge mede in een vat gedaan en honing bij gevuld naar smaak 15 kg. voor 200 liter.
Zal nu wel meer geproeft gaan worden.
Maar ieder een wil toch DROOG, onzin dus.
Tinus.

tel 06-15203088

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Is de mede niet lekker.
« Reactie #1 Gepost op: november 18, 2012, 11:05:27 am »
Een aantal van mijn flessen zijn ook droge mede geworden, maar dat komt omdat ik te weinig honing gebruikt heb, ik houd meer van zoete mede want anders zijn ze snel te bitter.

Alleen het bijzoeten vind ik vaak nog lastig want de honing lost niet goed op in koude mede, ik meng het dan vaak met een beetje lauw water zodat het iets opgelost is en dan schenk ik het bij de mede. Heb het ook wel eens gewoon zo bij de mede gegoten maar dan gaat het gewoon op de bodem liggen en gebeurd er niet veel.

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Is de mede niet lekker.
« Reactie #2 Gepost op: november 19, 2012, 09:46:06 am »
Bulls we hebben al een paar keer geschreven dat je honing moet koken en dan toevoegen anders gaat het opnieuw gisten.
En als je de honig zo toevoegt gaat het weer een jaar duren of meer, kan je wel drinken maar is licht gistend.
Tinus.

tel 06-15203088

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Is de mede niet lekker.
« Reactie #3 Gepost op: november 19, 2012, 07:00:54 pm »
Maar Bulls zegt toch ook niet dat het weer ging gisten? Of komt dat nog  ::)

Wat ik altijd deed was de honing zelf wat opwarmen (zonder extra water) en dan goed roeren door de mede, die was dan kamertemperatuur overigens. Voor zover ik weet is het nooit opnieuw gaan gisten, maar ja, meestal zat het alcoholpercentage dan ook allang op maximaal ;D
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Is de mede niet lekker.
« Reactie #4 Gepost op: november 19, 2012, 09:17:35 pm »
Als je de honing kookt blijft het suiker gehalte toch hetzelfde dan als je het gewoon lauw toevoegt? Dus als het dan opnieuw zou gaan gisten is puur afhankelijk van het alcohol percentage en/of de soort gist, of dood je de gistcellen door het kokend toe te voegen, en als dat het geval is, is dat niet slecht voor de mede?

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Is de mede niet lekker.
« Reactie #5 Gepost op: november 20, 2012, 02:45:14 pm »
Nooit kokend toevoegen altijd 20 gr. en niet hoger.
Het op de bodem blijven hangen van de honing is om dat het te dik is.
Eerst koken en afkoelen en dan toevoegen.
En wanneer is er genoeg alcohol, is wilde gist niet mogelijk in mede van 15%, dan vergis je je wel een beetje.
Port mede 18% of rijst mede 20% hoe komt deze % dan zo hoog de jaren werken ook mee.
Zo moeten we alles leren en proberen, en met proeven en drinken kan het niet bezinken.
Tinus.

tel 06-15203088