Auteur Topic: Appelmede by Agravain  (gelezen 18711 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Agravain

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 147
  • Tweede batch gebotteld.
    • Bekijk profiel
Re: Appelmede by Agravain
« Reactie #15 Gepost op: oktober 23, 2012, 06:38:40 pm »
Voor de eerste keer overgeheveld. De soortelijke massa was gedaald naar 1024. Na overhevelen een halve liter water er bij om de fles aan te vullen. Na dit halve litertje was de soortelijke massa 1020 geworden.
De smaak is goed, dit wordt een sterke, zoete mede als het is geklaard. Nu maar geduld hebben tot het helder wordt.

Doe er wat meer honing in en het blijft goed al 6 jaar zonder thee.
Met of zonder thee, ik denk niet dat houdbaarheid een probleem zal worden met deze mede.  ;D
Komop gistjes, een beetje doorwerken. Mijn vorige batch is bijna op.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Appelmede by Agravain
« Reactie #16 Gepost op: oktober 23, 2012, 10:39:49 pm »
Die eerste heeft idd al een flinke laag bezinksel!

Zelf gebruik ik ook nooit thee, voordat we met dit forum begonnen en mensen hier aankwamen met "recepten van internet" (no offense natuurlijk  8) ) had ik er zelfs nog nooit van gehoord ;)  (Al onze recepten waarmee we ooit begonnen zijn en nu op voort borduren, kwamen/komen direct van mensen met een lange mede-maak ervaring, of misschien hielden ze toevallig allemaal niet van thee.)

Oh wacht dat is niet helemaal waar, ik heb één keer thee gebruikt, dat was van die indische pittige thee met een zo'n gloeiende nasmaak, dat probeerde ik in de mede te krijgen, helaas niet goed gelukt, maar dat ging echt puur om de smaak.

Recentelijk hebben we een 5l-fles mede met peper aangeslagen... (een lichtend idee van de baldadige bij) en die was wel vrij pittig  :P

Uit het boek het leven van het land staat ook dat je een paar koppen sterke thee moet toevoegen voor gistvoeding en voor houdbaarheid. Maar ik ga de volgende batches ook geen thee meer toevoegen want sommigen zijn aardig wrang.

Agravain

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 147
  • Tweede batch gebotteld.
    • Bekijk profiel
Re: Appelmede by Agravain
« Reactie #17 Gepost op: januari 08, 2013, 04:34:04 pm »
Nou weer maar eens een update:
Het gist nog steeds. Ik weet niet wat het is met deze lading, maar er komt vrij weinig koolzuur vrij, totdat ik schud. Dan begint het waterslot weer te borrelen en komt er een schuimlaag op de mede.
Echt bezinksel zie ik ook nog niet als het bijna een hele dag heeft gestaan.
Komop gistjes, een beetje doorwerken. Mijn vorige batch is bijna op.

Agravain

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 147
  • Tweede batch gebotteld.
    • Bekijk profiel
Re: Appelmede by Agravain
« Reactie #18 Gepost op: februari 18, 2013, 12:45:16 pm »
Weer eens aan de slag gegaan met deze melomel. Hij gist nog steeds, want er blijft gas vrij komen als ik met de fles schud. Vandaag heb ik hem overgeheveld en aangevuld tot 5 liter. Hiervoor moest ik 0,75 liter (gekookt) water toevoegen. Verder nog wat getalletjes:
-0,75 liter gekookt water toegevoegd, de gistingsfles zit nu tot net onder het oor vol. Dit zou ongeveer 5 liter moeten zijn.

SG voor aanvullen: 1012
SG na aanvullen: 1010

De smaak is al erg goed. Zacht, zoet en toch een appelige smaak. Raar dat ik die de vorige keer gemist heb. Dit is een gemene mede  >:D, want hij drinkt  )J als limonade weg. Maar zodra je opstaat: [vul hier een smiley in die met een hamer op zijn kop wordt geslagen].
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2013, 08:27:11 pm door Agravain »
Komop gistjes, een beetje doorwerken. Mijn vorige batch is bijna op.

Agravain

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 147
  • Tweede batch gebotteld.
    • Bekijk profiel
Re: Appelmede by Agravain
« Reactie #19 Gepost op: mei 11, 2013, 02:14:40 pm »
Deze blijft gisten. Er zat weer een flinke laag bezinksel onder in de fles, dus vandaag de hele zaak maar overgeheveld naar een schone fles. Meteen even geproefd. Omdat het  't laatste restje uit de fles was, zit er een gist smaak aan. Verder is de smaak goed. Ook komen er koolzuur belletjes vrij tijdens het inschenken.

Het verlies van het overhevelen heb ik niet aangevuld met nieuw water. Ik ben bang dat de smaak dan te waterig wordt. Het is wel de bedoeling dat de appelsmaak behouden blijft.

De soortelijke massa is inmiddels gedaald naar 998, het gisten zou dus nu eigenlijk wel tegen zijn eind moeten zitten.
Komop gistjes, een beetje doorwerken. Mijn vorige batch is bijna op.

Agravain

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 147
  • Tweede batch gebotteld.
    • Bekijk profiel
Re: Appelmede by Agravain
« Reactie #20 Gepost op: mei 21, 2013, 06:19:23 am »
Het lijkt er nu op dat de gisting gestopt is. De fles heb ik nu koel weggezet, in de hoop dat het uitzakken wat sneller zal gaan. Als ik zie hoe helder sommigen hier hun mede krijgen, word ik toch wel jaloers.
Komop gistjes, een beetje doorwerken. Mijn vorige batch is bijna op.

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Appelmede by Agravain
« Reactie #21 Gepost op: mei 26, 2013, 12:55:08 pm »
Hij gist nog steeds, want er blijft gas vrij komen als ik met de fles schud.

Zo heb ik er ook nog een fles (10liter)staan, al meer dan een jaar oud/jong.
Doet "niets" maar na schudden lijkt het wel cola hoeveel "luchbelletjes" er vrij komen, en is het een heel geblub in het waterslot.
Volgende week zal ik het eens gaan meten en proeven.
Wat flessen vullen uit de andere voorraad, want ben alweer door de "drink"voorraad heen :P
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Agravain

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 147
  • Tweede batch gebotteld.
    • Bekijk profiel
Re: Appelmede by Agravain
« Reactie #22 Gepost op: augustus 10, 2013, 12:50:45 pm »
Weer een laag bezinksel onderin de fles. Dus weer overgeheveld. Verder niet gemeten (maar wel geproefd: de smaak is goed, maar dat wist ik al, want de fles is al weer half leeg.)
Komop gistjes, een beetje doorwerken. Mijn vorige batch is bijna op.

Agravain

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 147
  • Tweede batch gebotteld.
    • Bekijk profiel
Re: Appelmede by Agravain
« Reactie #23 Gepost op: september 12, 2013, 08:32:53 am »
Het lijkt er op dat de vergisting eindelijk gestopt is, want gisteren was de luchtdruk buiten de fles hoger dan binnen de fles. Ook na schudden veranderde dit niet. Daarom het restant in 0,75cl beugels gedaan. Ik heb er nog drie van kunnen vullen. De mede is nog wel troebelig, maar ik had geen zin meer om langer te wachten op het klaren. Dat gebeurt in de koelkast wel. Grappig detail: de mede was gisteren precies een jaar geleden ingezet.
Komop gistjes, een beetje doorwerken. Mijn vorige batch is bijna op.