Auteur Topic: Bijen houden in de stad  (gelezen 10050 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Avicenna

  • Global Moderator
  • Eerste hoorn
  • *****
  • Berichten: 99
  • Low profile medebrouwer
    • Bekijk profiel
Bijen houden in de stad
« Gepost op: juli 29, 2012, 08:53:08 pm »
Een erg interessante presentatie over waarom je bijen moet houden in de stad (Engels)

Noah Wilson-Rich: Every city needs healthy honey bees
http://www.ted.com/talks/noah_wilson_rich_every_city_needs_healthy_honey_bees.html
67 liter smaakvolle mede gebrouwen.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Bijen houden in de stad
« Reactie #1 Gepost op: juli 29, 2012, 11:28:43 pm »
Dat het gezond is voor ons om bijen in de stad te houden kan wel wezen, maar is het ook gezond voor de bijen om in de stad te leven?

Avicenna

  • Global Moderator
  • Eerste hoorn
  • *****
  • Berichten: 99
  • Low profile medebrouwer
    • Bekijk profiel
Re: Bijen houden in de stad
« Reactie #2 Gepost op: juli 30, 2012, 05:29:53 pm »
Volgens deze bioloog hebben bijen inderdaad weinig problemen met in de stad leven.

Bijen in de stad overleven beter in de winter (ja duhhh, lekker warm vergeleken met het platteland :)) ).

Daarnaast produceren ze ook aanzienlijk meer honing. Al heb ik niet begrepen waar dit door komt.

Verder help je de bijen populatie natuurlijk wat in mijn ogen altijd een goede zaak is.
67 liter smaakvolle mede gebrouwen.

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Bijen houden in de stad
« Reactie #3 Gepost op: juli 30, 2012, 06:24:03 pm »

Daarnaast produceren ze ook aanzienlijk meer honing. Al heb ik niet begrepen waar dit door komt.

In de buitengebieden is de biodiversiteit of niet (meer) aanwezig of zeer eenzijdig.
B.v. slechts een groot gebied met een enkele dracht.
In de stadsgebieden is een veelvoud aan dracht door de vele tuintjes, parken, plantsoenen e.d. met wisselende begroeiing.
Met uitzondering van de "moderne" DeLa tuinen :-[
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Bijen houden in de stad
« Reactie #4 Gepost op: juli 30, 2012, 06:30:14 pm »
Bijen in de stad overleven beter in de winter (ja duhhh, lekker warm vergeleken met het platteland :)) ).
Met temperatuur heeft dat niets te maken.
Een droge koudeperiode is beter dan een kwakkelende hoge temperatuur waardoor er meer voedsel verbruik is in het volk en de kans op een doorlopende broedperiode.
Hier bedoeld zal zijn een breder aanbod van pollen - niet eenzijdig - waardoor de weerstand en stekte van het volk verbeterd kan worden.
Eenzijdig voedselaanbod is voor mens, dier en ook de bijen niet goed en verzwakt de weerstand, waardoor ziekten ed eerder kans maken.
Let wel: Zwakte maakt ziek!
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Bijen houden in de stad
« Reactie #5 Gepost op: juli 30, 2012, 06:36:04 pm »
Dat het gezond is voor ons om bijen in de stad te houden kan wel wezen, maar is het ook gezond voor de bijen om in de stad te leven?
Inderdaad een belangrijk aspect!
In pollen en nectar door de bijen verzameld kunnen en worden fijnstof en overige microstoffen wel meegenomen.
In de pollen zeer zeker, in de nectar zal dat minder zijn door het "filtermechanisme" van de bijen bij het verzamelen.
Fijnstof e.d. met pollen meegenomen is bij sommige onderzoeken wel degelijk gevonden.
En wat dat doet ???  ???
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Bijen houden in de stad
« Reactie #6 Gepost op: juli 30, 2012, 07:44:40 pm »
Inderdaad een belangrijk aspect!
In pollen en nectar door de bijen verzameld kunnen en worden fijnstof en overige microstoffen wel meegenomen.
In de pollen zeer zeker, in de nectar zal dat minder zijn door het "filtermechanisme" van de bijen bij het verzamelen.
Fijnstof e.d. met pollen meegenomen is bij sommige onderzoeken wel degelijk gevonden.
En wat dat doet ???  ???

Dat komt natuurlijk ook in de honing terecht en daarmee ook weer in ons lichaam.  :-X

Met temperatuur heeft dat niets te maken.
Een droge koudeperiode is beter dan een kwakkelende hoge temperatuur waardoor er meer voedsel verbruik is in het volk en de kans op een doorlopende broedperiode.
Hier bedoeld zal zijn een breder aanbod van pollen - niet eenzijdig - waardoor de weerstand en stekte van het volk verbeterd kan worden.
Eenzijdig voedselaanbod is voor mens, dier en ook de bijen niet goed en verzwakt de weerstand, waardoor ziekten ed eerder kans maken.
Let wel: Zwakte maakt ziek!

Keer een heel stuk gezien over bijen die speciaal honing maken van 1 soort bloem zoals lavendel, en verder dus niets anders is voor ze, het maakt leuke lekkere honing van 1 soort nectar, maar het is wel eenzijdig voedsel voor de bij.

Mij lijkt het leukst om een veld (hectare) vol met allerlei bloemen te zetten, alles door elkaar. Dan krijg je super gevarieerd voedsel. En vast ook lekkere honing.  /^\

Avicenna

  • Global Moderator
  • Eerste hoorn
  • *****
  • Berichten: 99
  • Low profile medebrouwer
    • Bekijk profiel
Re: Bijen houden in de stad
« Reactie #7 Gepost op: juli 30, 2012, 09:23:12 pm »
Al met al vond ik het zeker een interessante presentatie en lijkt het me de moeite waard om dit soort experimenten/ideeën uit te voeren.

Het is dat ik in een appartement woon en geen toegang tot het dak van de flat kan krijgen, ander zou ik denk ik wel 1 of 2 kastjes proberen neer te zetten.
67 liter smaakvolle mede gebrouwen.