Auteur Topic: Bentoniet  (gelezen 13782 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Bentoniet
« Gepost op: juli 19, 2012, 10:38:49 am »
Meeste van mijn flessen waren uit gegist en redelijk helder, maar sommigen hadden nog wel een beetje een gist smaak. Dus heb ik er Bentoniet bij gedaan om de laatste deeltjes te laten bezinken. Maar nu zijn die flessen gewoon opnieuw aan het gisten gegaan, is dat normaal? Ze waren eigenlijk zo goed als klaar voor het bottelen. Het ergste vind ik nog wel dat er nu weer rest suikers op gaan, en het weer minder zoet gaat worden. En om er nu weer meer honing bij te gaan doen gaat het proces weer weken tot maanden langer duren.

Iemand goede ervaringen met Bentoniet? Het is gewoon een natuurlijk product, dus ook voor de bio brouwer zou het ook geen probleem moeten zijn.

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Bentoniet
« Reactie #1 Gepost op: juli 19, 2012, 10:59:05 am »
Druppeltje melk toevoegen.
Sneller, goedkoper, makkelijker en beter = er niet 8)
Eiwit met wat witte wijn, goed mengen kan ook maar wordt alweer meerwerk. ???

Suiker. S.M. gemeten?

ene.................??? gist-smaak???
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Bentoniet
« Reactie #2 Gepost op: juli 19, 2012, 07:56:39 pm »
Ik heb regelmatig geproefd tussen door tijdens het proces, en dan proef je duidelijk dat er nog gist in de wijn zelf zit (beetje troebel) Het smaakt dan net als Duvel bier daar proef je ook het gist, ook als je heel voorzichtig niets mee schenkt.

Maar melk, kan dat geen kwaad? Wat doet dan dan precies. Ik krijg allemaal schimmel en zure ideeën voor de geest. Had wel iets gelezen over eiwitten en klaren voor allerlei verschillende samenstellingen.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Bentoniet
« Reactie #3 Gepost op: juli 25, 2012, 06:23:03 am »
Ik gebruik meestal een forse hoeveelheid Klarvit. Met Bentoniet heb ik niet zulke goede ervaringen: het haalt wat van de smaak weg en klaart niet echt goed.
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Bentoniet
« Reactie #4 Gepost op: juli 25, 2012, 04:18:51 pm »
Ik vind het gewoon raar dat het opnieuw ging gisten. Heb verder ook niet eerder met Bentoniet gewerkt, had het wel al een tijdje liggen. Ik had gezien in filmpjes van epic Fantasy van Storm the Castle op Youtube, en daar hij hij 2 exact dezelfde flessen naast elkaar staan uit dezelfde batch en 1 met en 1 zonder Bentoniet, dat zag er gewoon super goed uit.
Verder is het een natuur product, ik houd niet zo van chemische toevoegingen.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Bentoniet
« Reactie #5 Gepost op: juli 26, 2012, 03:13:23 pm »
uiteindelijk is alles waar je mee werkt chemisch :)
Klarvit bestaat uit enerzijds gelatine en anderzijds een kieselzuur, beide in principe natuurlijke producten. Ze reageren met elkaar en vormen vlokken die ook de zwevende deeltjes in de mede binden en zo naar de bodem zinken. Bentoniet werkt ook zo, maar dan wat grover, zodat het mogelijk ook wat van de andere fijnere deeltjes meeneemt, zoals smaakstoffen e.d. Uiteindelijk is het beste middel gewoon geduld.
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Bentoniet
« Reactie #6 Gepost op: juli 26, 2012, 06:51:01 pm »
Klaringsmiddelen gaan uit van het principe dat looizuren en eiwitten elkaar doen neerslaan.
Maar zegt C.J.J. Berry in zijn beroemde boek; "de beste raad die ik kan geven is om de wijn altijd eerst de kans te geven vanzelf helder te worden". ))J
Voor 40 liter wijn/mede het wit van een ei gebruiken, geklopt door 0,25l wijn met een snufje zout is voldoende om deze te klaren.
Maar probeer eerst met twee of drie DRUPPELS melk!
Alle klaringsmiddelen  halen namelijk meer uit de mede/wijn dan alleen troebelheid en beinvloeden daardoor de smaak.
Op pagina 31 vertelt hij het gebruik van Bentoniet.
Een zeer nauwkeurige bewerking vereist dat. ??? Als dat allemaal zo uitgevoerd is??? perfect, petje af!
Die twee druppels melk zijn dan wel zo eenvoudig 8)
Het boekje uit 1974 is nog steeds een aanrader voor wijn- en medemakers!
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Bentoniet
« Reactie #7 Gepost op: juli 27, 2012, 04:28:39 am »
Ik heb ook ergens gelezen dat een oude banaan, gepureerd, ook uitstekend werk kan doen.
maar, hoeveel melk zou je dan per bijv. 10 liter doen? dan ga ik het uitproberen :)
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Bentoniet
« Reactie #8 Gepost op: juli 27, 2012, 10:14:43 am »

maar, hoeveel melk zou je dan per bijv. 10 liter doen? dan ga ik het uitproberen :)

 1 x een Druppeltje ;D  ))J
 Zo nodig later nog een keer.
Het lukte vorig jaar prima BIj een fles die "troebel" bleef.
Dus waarom moeilijk doen met al die andere middeltjes :-\
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Bentoniet
« Reactie #9 Gepost op: juli 27, 2012, 11:07:35 am »
Ik ga het proberen!
Heb nog een kleine 10 liter oer-smerige lijsterbloesem-mede (foutje... had vlierbloesem moeten zijn, maar ben met m'n brakke kop bij de verkeerde struik gaan staan) die na een jaar niet helder is, daar kan ik wel ff met wat melk op los gaan. Ik ben erg benieuwd!
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Bentoniet
« Reactie #10 Gepost op: juli 27, 2012, 08:41:56 pm »
...
Op pagina 31 vertelt hij het gebruik van Bentoniet.
Een zeer nauwkeurige bewerking vereist dat. ??? Als dat allemaal zo uitgevoerd is??? perfect, petje af!
...

Ik heb meerdere dingen erover gelezen hoe je het toepast, meestal komt het erop neer dat je het in lauw water oplost en dat een dag laat staan en vervolgens in een lege fles te doen waarop je de mede hevelt. Nu heb ik met mijn ongeduld natuurlijk geen dag gewacht omdat het naar mijn idee gewoon een soort van klei is die iets neutraliseert, dus gewoon aangemaakt en op geheveld.

Volgende keer maar iets nauwkeuriger te werk gaan. De meeste flessen van mij zijn trouwens flink helder uit zichzelf al. Dus wellicht gewoon direct bottelen.

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Bentoniet
« Reactie #11 Gepost op: augustus 05, 2012, 06:42:27 pm »
Eiwit! ;D
En wat lees ik net over veel recepten uit Spanje?
Daar worden zeer veel lekkernijen op basis van eigeel gemaakt.
Al dat eigeel was over!
En waarom, omdat het eiwit werd gebruikt om de sherry te klaren.

Dat is dan ook weer duidelijk ))J
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Agravain

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 147
  • Tweede batch gebotteld.
    • Bekijk profiel
Re: Bentoniet
« Reactie #12 Gepost op: augustus 25, 2012, 05:15:03 am »
Ik ga het proberen!
Heb nog een kleine 10 liter oer-smerige lijsterbloesem-mede (foutje... had vlierbloesem moeten zijn, maar ben met m'n brakke kop bij de verkeerde struik gaan staan) die na een jaar niet helder is, daar kan ik wel ff met wat melk op los gaan. Ik ben erg benieuwd!
Ik ben behoorlijk nieuwsgierig of je het al geprobeerd hebt en wat het resultaat was. Of ben je er nog niet aan toe gekomen? Sowieso heb ik al wat geleerd: Geen bloesem plukken als er nog mede actief is in je lichaam.
Komop gistjes, een beetje doorwerken. Mijn vorige batch is bijna op.

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Bentoniet
« Reactie #13 Gepost op: januari 14, 2013, 08:48:26 pm »
Bentoniet deeltjes zijn 200 keer zo klein als een water molecuul als ik me niet vergis. En ze hebben een enorm hoog adsorptiegehalte (dat betekent dat er als een magneetje vuiltjes aan blijven hangen, maar mogelijk dus ook smaakstoffen enzo, waarna ze naar de bodem zakken).

Vandaar dat bentoniet ook zo reinigend werkt in het lichaam, de deeltjes kunnen op plaatsen komen waar water niet kan komen, en daar afvalstoffen en gifstoffen weghalen.

Er is een geval bekend van iemand die de gifbeker moest drinken als doodstraf, maar hij had afgesproken dat als hij bij wijze van experiment ook tegelijk bentoniet mocht innemen, en als hij het dan zou overleven, hij ook mocht blijven leven. En ja, hij overleefde het (weliswaar met een flinke gifbeker kater, maar toch...)

Mooi spul, maar ik denk niet het ideale klaringsmiddel, ik zou gaan voor banaan of melk. Of gewoon niet klaren als de smaak goed is. Er zijn ook genoeg dure wijnen met bezinksel in de fles....
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P