Auteur Topic: Acacia- en Kastanjehoning  (gelezen 6708 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Avicenna

  • Global Moderator
  • Eerste hoorn
  • *****
  • Berichten: 99
  • Low profile medebrouwer
    • Bekijk profiel
Acacia- en Kastanjehoning
« Gepost op: mei 30, 2012, 08:46:43 pm »
Tinus had me al een beetje gewaarschuwd; als je eenmaal begint met het brouwen van mede weet je al snel niet waar je moet ophouden. Mijn eerste bezoek aan 't Bakhuis leverde me al genoeg honing voor zo'n 20 liter mede. De eerste batch van 10 liter staat te rijpen, de 2e batch van zijn honing start ik zeer waarschijnlijk komend weekend op. Daarnaast ben ik afgelopen week in Zuid-Frankrijk geweest en heb bij de lokale imker aldaar 3 kilo kastanjehoning gehaald.

Als beginnende brouwer vraag ik me af hoe goed je het verschil van deze honingen in de mede proeft? Ik ga het uiteindelijk zelf meemaken voor de honing die ik al heb maar ik wil natuurlijk wel weten wat ik kan verwachten en of het de moeite is speciale honingen mee te nemen mocht ik er ergens tegenaan lopen (zo had de imker in la France bijvoorbeeld ook lavendelhoning staan).
67 liter smaakvolle mede gebrouwen.

Avicenna

  • Global Moderator
  • Eerste hoorn
  • *****
  • Berichten: 99
  • Low profile medebrouwer
    • Bekijk profiel
Re: Acacia- en Kastanjehoning
« Reactie #1 Gepost op: juni 22, 2012, 09:39:08 pm »
De mede van Acaciahoning begint goed te smaken nu. De kastanje honing zit een behoorlijk bittere smaak aan. In de huidige staat niet heel erg lekker naar mijn smaak. Zijn er nog tips om de smaak  te verbeteren?
67 liter smaakvolle mede gebrouwen.

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Acacia- en Kastanjehoning
« Reactie #2 Gepost op: juni 23, 2012, 10:50:20 am »
Om je te helpen, neem eens balsemienhoning en ruik en proef deze als je mede rijp is, eens en nooit weer .
Deze honing is vies en de geur ook als mede, maar een kleine fles kan geen kwaad zo leer je geur en smaak.
Andere honing kan je bij vullen voor de smaak.
Tinus.

tel 06-15203088

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Acacia- en Kastanjehoning
« Reactie #3 Gepost op: september 17, 2012, 02:30:19 am »
Andere honing kan je bij vullen voor de smaak.

Ja dit is ook mijn ervaring (plusminus dan) de honing die "op gist" tot het punt dat je kurkdroge mede hebt, bepaalt niet zozeer de smaak, als de honing die je er daarna bij doet.

Ik kan je verder wel vertellen, dat ik bijv. woud honing (van luizen) echt niet lekker vond voor in mijn mede.
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P