Auteur Topic: Wat doe ik verkeerd?  (gelezen 11326 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Wat doe ik verkeerd?
« Gepost op: september 13, 2011, 06:04:45 pm »
Ik proefde net de Appel mede En die was ZUUR!  :o De hydrometer gaf ook 1000 aan, wat dus betekend dat alle suikers vergist zijn, en dat is amper 10 dagen geleden dat ik hem heb aangezet, Terwijl ik er meer honing samen met de vrucht eigen suikers in had gedaan dan voor de 12% gist, volgens mijn tabel kwam het uit op iets van 16% en zou er dus na de vergisting ruim suikers over zijn om het iets zoet te houden. Of werkt dat zo niet? Hoe kun je een zoete mede/wijn maken zonder naderhand toe te moeten voegen?

Mijn Wald mede was laatst ook al zo wrang en zuur, niet te zuipen. Daar had ik toen tegen de 300g extra honing bij gedaan na het hevelen en die staat nu op 1030 en valt op zich wel mee, maar is nog steeds erg rare smaak.

De Druiven mede die op dezelfde dag gemaakt was als de Appel,  staat nu op 1010 en is iets minder zuur, maar nog steeds totaal anders dan wat ik had verwacht/gehoopt.

Doe ik iets fout? Waarom smaakt het zo maf en zuur, het is ook geen azijn en ook niet bedorven. Of komt dat later na het rijpen weer goed, ik heb er nog geen ervaring mee en ben eigenlijk gelijk in het diepe gesprongen en heb meerdere flessen aangezet in korte tijd zonder te weten hoe het verder gaat en wat het uiteindelijke resultaat zal zijn.

Kan iemand mij advies geven of gerust stellen? Want ik wil gewoon een paar lekkere en zoete mede's maken, maar vervolgens gist alles totaal uit en is zo zuur als een onrijpe appel. En heb zowat de neiging om alles weg te kiepen en er mee te kappen  :-[

Ohja nog wat, die Rietsuiker die ik met 1.5 kilo heb gemaakt gist niet meer en staat op 1060 SG! Hij is al wel sterk aan alcohol zo te proeven maar hij was op 03-09 nog 1070 en op 07-09 heb ik weer gemeten en was hij 1060, maar vandaag op 13-09 was hij nog steeds 1060 dus kan ik daaruit opmaken dat hij niet meer gist? Maar de SG waarde (en hij is ook mierzoet) geeft bijna een startwaarde aan (50% verdund klopt het ook en is het 1030)

Ik word er bijna moedeloos van, ik snap niet hoe het totaal anders verloopt dan ik had verwacht en heb geleerd. En ik werk aardig nauwkeurig en zeker schoon dus daar kan het ook niet aan liggen.  :-\

Oh ik draai ook vaak met de fles bij de eerste gisting de eerste 2 tot 3 week om de gist op de bodem een beetje in beweging te brengen, is dit soms slecht? Ik had gelezen dat je bij de eerste gisting dat juist (dagelijks) moest doen. Of heb ik mij verkeerd laten informeren.
« Laatst bewerkt op: september 13, 2011, 06:42:15 pm door Bulls »

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Wat doe ik verkeerd?
« Reactie #1 Gepost op: september 14, 2011, 06:20:06 am »
Een vriend van mij had ook laatst Cyser (appelmede) gemaakt, en die was net zo goed erg zuur, maar heerlijk lekker, omdat 'ie ook zoet was. Veel zoet maskeert zuur en alcoholsmaak. Haal je het zoet weg (door vergisting), dan proef je opeens meer zuur. Denk bijv. aan een Bacardi Cola (12% alc., pH 2,5).
Wat is je start SG? Het is namelijk goed mogelijk dat je gist gewoon alles heeft opgegist. Ik houd zelf altijd een vuistregel dat voor 12% je een SG van ongeveer 100 vergist. Dus om een droge wijn van 12% te krijgen zorg je voor een SG van 1100.

Een van de andere kanten is dat gisten het niet erg fijn vinden om meteen in een superzoete omgeving te worden uitgezet, dus kan het raadzaam zijn om de honing/suiker in stappen toe te voegen. Verder heeft honing van zichzelf weinig gistvoeding, dus verloopt het proces veel minder snel tenzij je gistvoedingszouten toevoegt aan je must. Met suikerwater is dat al helemaal het geval, omdat suiker helemaal geen voedingsstoffen heeft en de gisting dus vrij snel zal staken.

Oh, en zwenken is aan het begin heel goed, kijk er alleen wel 'n beetje mee uit dat de must niet TE hard gaat schuimen. Later  wordt zwenken minder interessant en in sommige gevallen zelfs af te raden, omdat de dode gistcellen die op de bodem zijn gaan liggen zo, bij sommige gistsoorten iig, een gistsmaak aan je drank kunnen geven.

Dus vooral niet laten ontmoedigen. Je bent nog maar net begonnen, en de eerste paar batches zijn wel bij meer mensen niet meteen een groot succes.
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Wat doe ik verkeerd?
« Reactie #2 Gepost op: september 14, 2011, 09:07:06 am »
De appel en druif zijn wel volledig uitgegist, maar die Rietsuiker is dus gestaakt lijkt het. Hij kwam al slecht op gang maar was laatst nog flink bezig. Er zat trouwens wel gistvoeding in en thee en citroen, dus kwa omstandigheden was het redelijk denk ik. Is het raadzaam om er nog wat gist voeding bij in te doen en wat gist activator? En wellicht zelfs nog gist?


Ik kwam gister ook er achter dat je voor 1 kilo honing 800 gram suiker moet rekenen, en ik ging gewoon van kilo=kilo uit. Dus dan zit het suikergehalte iets lager dan beoogd. Maar zelfs dan zou er nog redelijke veel suikers in de druif en appel hebben gezeten.


Verder trekt de smaak nog bij bij het rijpen? Ik weet namelijk niet wat ik er van moet verwachten.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Wat doe ik verkeerd?
« Reactie #3 Gepost op: september 14, 2011, 09:28:30 am »
Ik heb bij de Rietsuiker nog wat gistvoeding en wat gist-activator in gedaan, kijken wat er dan van terecht komt.


Maar wat is het beste met de druif en appel te doen? nu nog honing erbij in doen (moet ik wel eerst wat eruit laten) of afhevelen en daar honing bij doen.
Vooral die appel is dus volledig uitgegist, misschien gaat hij nog wel verder tot de 995 want er stijgen nog wel belletjes op. En ik heb liever een zoete mede dus een eind SG van 1030 of 1020 zou ideaal zijn.
« Laatst bewerkt op: september 14, 2011, 10:02:15 am door Bulls »

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Wat doe ik verkeerd?
« Reactie #4 Gepost op: september 14, 2011, 04:14:51 pm »
Dan voeg je toch nog wat extra suiker of honing bij? Wat je bijv. kunt doen is een paar glazen vullen met wat je hebt, en telkens verschillende afgemeten hoeveelheid suiker of honing toevoegen. Dat proef je, vergelijk je met elkaar en de verhouding die je het fijnst vindt pas je toe op de rest van je batch. Gaat 't daarna opnieuw gisten dan wrijf je blij in je handen, wacht je nog 'n paar weken/maanden en herhaal je de procedure.
Wat de smaak betreft, het wordt vrijwel altijd beter, tenzij het omslaat naar azijn. Vergelijk maar 'n keer een jonge en een oude whisky van dezelfde soort. Je zult zien dat de smaken vaak subtieler en zachter worden, beter geharmoniseerd. En bij mede... wow. vergelijk maar een lullige, zoete rode wijn met port ;)

Oh, en honing is vaak zo'n 75%-85% suiker, waarvan een aantal niet vergistbare suikers. een doel SG van 1020-1030 is een prima plan!
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Wat doe ik verkeerd?
« Reactie #5 Gepost op: september 14, 2011, 04:23:54 pm »
Is het slim om de honing toe te voegen na het hevelen, of kun je het beter eerst nog in de huidige fles + drab doen. Dat heb ik 1x gedaan maar de honing ging vrijwel onder de slib zitten in de fles, en dat leek me niet zo geschikt omdat het dan moeilijker mengt.

Na het hevelen is het toch nog wel wat verder gaan gisten, dus je gooit niet alle gistcellen weg neem ik aan.

Einskaldir

  • New bee
  • *
  • Berichten: 8
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Wat doe ik verkeerd?
« Reactie #6 Gepost op: september 14, 2011, 10:22:37 pm »
Hmmm, wat voor appels heb je gebruikt?

Met Elstar krijg je inderdaad een zuur resultaat, met Cox of Jonagold zal het al anders zijn...

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Wat doe ik verkeerd?
« Reactie #7 Gepost op: september 15, 2011, 08:41:50 am »
Appelsap uit pak  http://www.debaldadigebij.nl/smf/index.php/topic,241.0.html SG van het sap 1050, dan nog flink wat honing bijgedaan.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Wat doe ik verkeerd?
« Reactie #8 Gepost op: september 15, 2011, 11:43:00 am »
Is het slim om de honing toe te voegen na het hevelen, of kun je het beter eerst nog in de huidige fles + drab doen. Dat heb ik 1x gedaan maar de honing ging vrijwel onder de slib zitten in de fles, en dat leek me niet zo geschikt omdat het dan moeilijker mengt.

Na het hevelen is het toch nog wel wat verder gaan gisten, dus je gooit niet alle gistcellen weg neem ik aan.
Mjah, geen idee eigenlijk. In principe blijft er gist in de mede zitten ook na het hevelen, in de drab onderin zitten vooral de dode gistcellen. Ze hebben alleen wel wat tijd nodig om weer op gang te komen. 
Oh, en: eerst overhevelen en daarna honing toevoegen, anders wordt het oplossen van de honing nogal een uitdaging.
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Wat doe ik verkeerd?
« Reactie #9 Gepost op: september 15, 2011, 12:33:48 pm »
Ja zo heb ik het gister al gedaan Honing licht oplossen in een beetje warm water en in de nieuwe gist fles doen, Daarna de mede erin hevelen en een beetje draaien zodat het redelijk mengt.

Maar ik had ergens gelezen dat als je hevelt dat je dan alle actieve gistcellen weggooit en dat de gisting dan stopt, maar dat lijkt me onjuist. De druif is al weer redelijk aan het gisten maar de appel niet. Maar heb er ook geen problemen mee als hij al klaar is, aan suiker wat er in totaal in zat, en volledig uitgegist is dan moet er volgens het schema nu 14% in zitten, alleen die vinometer deed raar, die gaf 20% aan, dat lijkt me onmogelijk, maar had ook gelezen da die dingen niet zo betrouwbaar zijn.


Trouwens heb je al eens gehad dat de wijn omslaat naar azijn? Ik weet dat je moet oppassen voor fruitvliegjes maar heeft iemand dat al een keer meegemaakt?
« Laatst bewerkt op: september 15, 2011, 12:57:21 pm door Bulls »

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Wat doe ik verkeerd?
« Reactie #10 Gepost op: september 16, 2011, 05:24:35 am »
Maar ik had ergens gelezen dat als je hevelt dat je dan alle actieve gistcellen weggooit en dat de gisting dan stopt, maar dat lijkt me onjuist. De druif is al weer redelijk aan het gisten maar de appel niet. Maar heb er ook geen problemen mee als hij al klaar is, aan suiker wat er in totaal in zat, en volledig uitgegist is dan moet er volgens het schema nu 14% in zitten, alleen die vinometer deed raar, die gaf 20% aan, dat lijkt me onmogelijk, maar had ook gelezen da die dingen niet zo betrouwbaar zijn.
Goed plan. Je kunt ook altijd nog extra gist bijgooien, als je bang bent dat er te weinig gist meegaat.
Oh, en gooi die vinometer maar weg, het is troep. :D
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Wat doe ik verkeerd?
« Reactie #11 Gepost op: september 16, 2011, 05:33:44 pm »
Die vinometer had ik ook niet echt gekocht maar zat bij een meet setje in, de dingen in die set die ik wel wilde hebben waren los nog duurder dan deze set.

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Wat doe ik verkeerd?
« Reactie #12 Gepost op: oktober 12, 2011, 08:12:57 pm »
Trouwens heb je al eens gehad dat de wijn omslaat naar azijn? Ik weet dat je moet oppassen voor fruitvliegjes maar heeft iemand dat al een keer meegemaakt?

Ja dat zeggen ze van fruitvliegjes, ik probeer er altijd wel wat op te letten, maar dat het mis ging heb ik nog nooit gehad.

Verder, als mijn mede te zuur/droog is doe ik er honing bij tot hij zo zoet is als ik wil, dan idd zoals Medeblander zegt even wachten en mss gist hij nog wat door, dat is mooi dan, maar anders is ie dan gewoon klaar  :P  ))J
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P