Auteur Topic: Vlierbessen Mede  (gelezen 26399 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Vlierbessen Mede
« Reactie #15 Gepost op: september 22, 2011, 02:42:15 pm »
Ik lees ook vaak ergens dat ze de fruit in een zak doen om het makkelijk eruit te halen als de pulp gisting klaar is, nu zou je die zak ook kunnen verzwaren zodat het altijd onder blijft. Misschien een mooie gladde kei ervoor gebruiken. (die je uiteraard wel eerst zeer goed ontsmet hebt)

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Vlierbessen Mede
« Reactie #16 Gepost op: september 23, 2011, 06:21:09 am »
Ja, ook een goeie!
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Vlierbessen Mede
« Reactie #17 Gepost op: september 23, 2011, 08:30:17 pm »
Nou dat doen we dus ook nooit meer!


Ik had toen ik de mede uit de emmer in een gistfles had gedaan een ruime halve liter over, ik dacht het is prima te drinken zo dus heb ik dat in een beugel fles gedaan.  ::)
Vandaag dacht ik, laat mij eens proeven hoe het ermee staat: Zet de fles op tafel, neem een paar stappen terug, kijkt weg en drukt voorzichtig de beugel los.....

KNAL! de beugel schiet tegen het plafond en de hele inhoud schuimt uit de fles  :o Er was nog een beetje over om te proeven, en smaakte prima, maar toen eerst de boel maar schoonmaken.

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Vlierbessen Mede
« Reactie #18 Gepost op: september 23, 2011, 08:45:09 pm »
hahahahahaha..... dat was te verwachten :)
doe het dan in een kleine fles met een waterslot  8)
mooie vlek op het plafond?
Kabooom!

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Vlierbessen Mede
« Reactie #19 Gepost op: september 23, 2011, 10:01:59 pm »
Nee zo hoog kwam het niet, maar ik heb niets waar een waterslot op kan wat in een kleine fles past. Misschien moet ik ook maar een "restjes" fles aanmeten. En daar van alles in doen wat over is. Op den duur is dat dan zo maf gemengd met alles door elkaar dat je het alsnog door de plee kan spoelen  ;D


Ik wilde dit vlierbessen beetje eigenlijk bewaren voor als ik weer geheveld had, want dan houd je wat troep over en kon ik dan mooi aanvullen met het restje. Maar goed, gelukkig dat de fles niet geknald was eerder.

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Vlierbessen Mede
« Reactie #20 Gepost op: september 24, 2011, 04:39:46 pm »
maar ik heb niets waar een waterslot op kan wat in een kleine fles past.

Verstandig om altijd wat "over" te hebben voor BIJvullen na overhevelen.
Geen waterslot?
Geen probleem, nl een liter-of anderhalveliterfles en daar de rest in en afsluiten met een flinke prop watten.
Blijft dan vrij van "ongerechtigheden" en kan ook gewoon doorgisten.
Een oude beproefde methode ;D

Gistende materie dus nooit in een afgesloten fles doen :o

En heb toch geduld, een goede drank is het beste na enkele jaren en dan nu alles vlug doen.
Mede maken is een geduld kwestie ))J
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Vlierbessen Mede
« Reactie #21 Gepost op: september 24, 2011, 07:55:21 pm »
Ja het is ook niet zo dat ik het nu al wilde bottelen, maar bewaren voor na het hevelen. Volgende keer die watten methode maar proberen.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Vlierbessen Mede
« Reactie #22 Gepost op: september 26, 2011, 07:11:25 am »
Haha!
De leukste fouten om van te leren zijn de fouten die ook een beetje spectaculair zijn. Is het nog 'n beetje gelukt om de vlierbessenkleur overal van af te schrobben?
Tip trouwens, met vlierbessen: om de een of andere reden staan vlierbessen en -bloesems er bekend om (ook uit eigen ervaring...) dat ze op de meest bizarre tijdstippen opeens na gaan gisten. Ik maakte vroeger vlierbessenwijn, en ook al had ik alles perfect gedaan, was er geen suiker meer in de wijn en was het al een hele tijd niet meer gaan gisten, zaten er vaak toch kleine belletjes in de fles als ik die open deed. Aangename verrassing steeds, maar als een fles 4 jaar met een beetje druk blijft liggen gaat de wijn door de kurk sijpelen en krijg je een soort hangende schimmeltuin van babylon aan de kurk. Maargoed, smaakte toch nog heerlijk :D
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Vlierbessen Mede
« Reactie #23 Gepost op: september 26, 2011, 08:50:53 am »
Ik dacht dat ik alles schoon gemaakt had, maar de volgende dag stonk het verschrikkelijk in de keuken, beetje naar oliebollen en wijn  :)) Maar na een goede dweil beurt is het toch weer redelijk fris geworden.

Laat de wijn voortaan maar waar het hoord, in glas of in je lichaam  ))J

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Vlierbessen Mede
« Reactie #24 Gepost op: september 27, 2011, 06:09:26 am »
Nee zo hoog kwam het niet, maar ik heb niets waar een waterslot op kan wat in een kleine fles past. Misschien moet ik ook maar een "restjes" fles aanmeten. En daar van alles in doen wat over is. Op den duur is dat dan zo maf gemengd met alles door elkaar dat je het alsnog door de plee kan spoelen  ;D



Ik heb een tijdje restjes bij elkaar gedaan, en het is totaal ondefinieerbaar wat er nou precies inzit (allerlei smaakjes mede, paardebloemenwijn, rode en witte druivenwijn) En toen ik laatst proefde had ik niet de neiging om het mengsel "de Geest uit de fles" door de plee te spoelen. Ik heb gewoon nog een glaasje ingeschonken, en mijn buurvrouw vond het ook een smakelijk brouwsel.

Kabooom!

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Vlierbessen Mede
« Reactie #25 Gepost op: oktober 29, 2011, 08:41:31 am »
Update

Heb deze week de vlierbessen mede overgeheveld, er zat een aardige laag droesem op de bodem.
De SG was 1003, dus redelijk uit gegist. Heb ook geproefd - uiteraard  ;) ))J De vlierbessensmaak kwam goed naar voren, alleen was hij iets te zuur voor mijn smaak.
Dus heb er nog een kleine 100 gram honing aan toe gevoegd.


Dit was voor het hevelen, je ziet de dikke laag duidelijk zitten.




Na het hevelen, 2 dagen later alweer redelijk een laag droesem ontstaan, waarschijnlijk was er met het hevelen wat mee gekomen omdat de vorige laag te dik was voor de droesemkop op de hevel.


De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Vlierbessen Mede
« Reactie #26 Gepost op: november 09, 2011, 08:03:31 am »
en dat smakelijk uitziende glaasje, hoe smaakte dat?
Kabooom!

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Vlierbessen Mede
« Reactie #27 Gepost op: november 09, 2011, 09:12:56 am »
De uitgesproken vlierbessen smaak was heel erg aanwezig, maar het was nog aan de jonge kant, ik denk dat hij met de tijd veel beter gaat smaken.

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Vlierbessen Mede
« Reactie #28 Gepost op: november 09, 2011, 10:40:38 am »
Ik vind flierbes te sterk van smaak, en zeker als deze jong is.
Ik heb flierbes van 2007 en deze is wel sterk maar kan het nu beter drinken.
Deze drank is wel gezond maar waar voor dan wel, je moet weten waar het goed voor is of alleen de drank.
Tinus.

tel 06-15203088

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Vlierbessen Mede
« Reactie #29 Gepost op: november 09, 2011, 11:07:02 am »
Misschien zou ik een blend kunnen maken met een mede zonder extra smaakjes, dan verdun je als het ware de vlierbes, en wellicht is het niet eens verkeerd.
Zal bij de volgende proef sessie even een klein mixje maken met iets anders wat ik heb staan, want hij is inderdaad erg sterk van smaak.