Auteur Topic: Karamel Wijn  (gelezen 13107 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Karamel Wijn
« Gepost op: september 02, 2011, 06:31:42 am »
(verplaatst) Het is geen mede maar wel een ander brouwsel.

Ben bezig geweest met het maken van een karamel wijn experiment.


Voor 5 liter:
2 kilo kristalsuiker 
Sap van 1 citroen
1 tl. gistvoedingszout
½ tl. citroenzuur
1 tl. superwijngist (15%)
½ tl. giststarter/activator
1 kop sterke thee (Earl grey)
water  ^-^


Ik heb een beetje een foto rapportage gemaakt:


Suiker met water in een grote pan.



Ik had er eigenlijk teveel water in gedaan dus duurde best wel lang voordat het op temperatuur kwam, en er moest veel water verdampen voordat het kon gaan karameliseren.



Het begint al te koken



En er kwam al een licht kleurtje op



Toen gebeurde er iets vreemds wat ik nog nooit eerder hebt meegemaakt met karamel maken. Het water was verdampt en het werd plotseling weer gewoon suiker  ???



Waarschijnlijk heeft dat te maken met de hoeveelheid suiker, want normaal doe je hooguit 100 gram in een pan om karamel van te maken en geen 2 kilo.

Ik heb er weer wat water bij gedaan zodat het weer vloeibaar werd.



Er zaten nog wel een paar dikke brokken in, maar die lossen later wel weer op.



Na wat prakken en roeren zag het er vervolgens zo uit. ik moest ondertussen nog wel een paar keer wat water toevoegen omdat het weer een vaste substantie dreigde te worden.



Toen begon het eindelijk wat meer kleur te krijgen, omdat het al een flinke tijd duurde had ik de wok brander pit gepakt. (volgens mij stond ik al wel een uur bij de pan)



Op dit moment had ik eigenlijk moeten stoppen want het ging plotseling behoorlijk hard.



Toen een klein ongelukje, het ging ineens zo snel dat het begon te verbranden (en ik had mezelf zo voorgenomen voorzichtig te zijn en op tijd te stoppen. Maar ja het duurde al zolang met deze hoeveelheid dan begin je roekeloos te worden en ongeduldig) Toen heb ik er wat water bij gegoten, en ik wist al dat het wat heftig zou reageren met die temperaturen. Ik nam al wat afstand en,  ))J vulkaan uitbarsting  :-\



Maar bij deze temperaturen valt het niet te stoppen, zal tegen de 300 tot 400°C zijn, en het werd een flinke troep!  :'(
Gelukkig geen brandwonden.  :-X



Al flink wat water bij gedaan, iets van 3 liter, maar het bleef maar door gaan, en en kwam wat rook af.
Eigenlijk te ver gegaan met de karamel, maar weg gooien doe ik niet  ::)



Hier is het al aardig bedaard, en er zit iets van 4 liter water bij.



Door al dat koude water was het al redelijk afgekoeld, maar nog vrij heet om in de fles te doen, dus nam ik even de tijd om wat troep op te ruimen. Had de vloeistof tussendoor ook alvast geproefd, en het valt nog enigszins mee met de verbranding. Het heeft wel een vrij sterke smaak met een redelijk bittertje. Nu hoef ik er in elk geval geen eiken chips bij te doen  ;)

Toen het iets van 50 graden was, heb ik het maar in de fles gedaan waar ik al de thee en het citroensap + voedingszout in had zitten. Deze groene gistfles had ik nog ergens in de schuur staan en leek me wel een leuke fles voor een experiment.



Het duurde wel even voordat de "most" 30 graden was voordat ik de gist kon pitchen, dus heb ondertussen het fornuis en de vloer van de karamel troep ontdaan.

Toen de most op temperatuur was gekomen heb ik de giststarter/activator en gist erin gedaan.
Even apart los gemaakt in lauw water, en in die volgorde "gepitched"

En daar staat hij dan naast de anderen. Het lijkt vrij zwart allemaal maar het is heel donker bruin, ik had wat most uit de pan in een klein glaasje en het zag er een beetje uit als een donkere rum.



Ben benieuwd wanneer hij gaat gisten, en wat er van terecht komt.
Mocht het totaal niets worden dan is het niet zo'n dure grap, alleen wat tijd. (en gas)



Keep you posted!

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Karamel Wijn
« Reactie #1 Gepost op: september 02, 2011, 06:42:37 am »
De gisting kwam niet op gang, dus heb ik nogmaals wat gist activator en gist erin gedaan maar dan op de manier hoe het beschreven staat, gewoon droog erboven in strooien en de gist er ook droog boven op.

Maar daarvoor had ook toch voor de zekerheid een SG meting verricht, en de SG waarde was "off the scale" Ds helemaal tot onder aan de dobber  :o
dat kan ook wel kloppen omdat er 2 kilo suiker in zit en dat moet een waarde geven tegen de 1155 en tot zover gaat de hydrometer niet. Dus heb ik wat vloeistof eruit gehaald (1 kop ongeveer) en aangevuld met water zonder te mengen, op die manier is de SG waarde boven in de fles iets lager als onderin, en kan hopelijk de gisting op gang komen.

Vanochtend was het al wel wat aan het gisten maar nog niet echt goed. Als het helemaal niet gaat vandaag dan verdeel ik de inhoud over 2 5 liter flessen en vul het aan met water zodat de SG waarde wat schappelijker is.



Maar 2 kilo honing/suiker op 5 liter moet toch mogelijk zijn? Ik lees dat heel vaak hier op het forum dat er 2 kilo honing word gebruikt. (maar in vele recepten staat dat je eigenlijk nooit boven de 3 kilo per 10 liter moet gaan)

We zullen wel zien...

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Karamel Wijn
« Reactie #2 Gepost op: september 03, 2011, 07:29:57 am »
Na een trage start is het nu redelijk aan het gisten, dus dat gaat wel goed komen denk ik. We zien over een paar week wel hoe het vordert.

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Karamel Wijn
« Reactie #3 Gepost op: september 15, 2011, 03:49:56 pm »
2 kilo op 5 liter lijkt me normaal, naja bij honing is dat een beetje mijn maatstaf.  Maar met suiker werkt het misschien net iets anders. Voor mijn paardebloemenwijn gebruik ik 1500 gram suiker, maar ook wel weer 500 gram rozijnen erbij. En daar zit ook nog suiker in natuurlijk. Dus zou best kunnen kloppen die 2 kilo suiker voor een zoet wijntje, ben benieuwd wat het wordt.
Kabooom!

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Karamel Wijn
« Reactie #4 Gepost op: september 15, 2011, 04:03:43 pm »
Ik had laatst gelezen dat in 1 kilo honing dus tegen de 800 gram suiker zit. En als je dan 2 kilo honing gebruikt dan zit je op 1600 gram suiker per 5 liter, wat neer komt op 1122 SG waarde 16,5% Ik weet niet of dat altijd zo is trouwens.

Deze karamel gist in elk geval redelijk traag, en heb er nog wat gist samen met gistvoeding extra in gedaan. En anders moet ik hem misschien wel verdunnen, een derde deel eruit en dan water erbij, met dat 3e deel samen met iets anders nog een raar brouwsel opstarten  ??? Misschien wel met een deel van mijn rietsuikerwijn, die gaat ook al zo traag met maar 1.5 kilo rietsuiker.

Was er niet iets zoals invert suiker of zo? Iets met verhitting en dat het mogelijk niet vergist? Moet ik me nog maar even in verdiepen, want straks wil het helemaal niet verder gisten door die redenen.


Edit:

Over dat invert suiker heb ik het dus mis want dat zet het om in glucose en fructose en dat zijn allebij prima vergistbare suikers, alleen moet er bij het verhitten wel citroenzuur bij wat ik niet had gedaan.

Ik ga binnenkort nog even een hydrometer test uitvoeren op verschillende flessen, heb ik nu nog geen zin aan, vooral na het hevel scenario van de vlierbessenmede.
« Laatst bewerkt op: september 19, 2011, 06:32:54 pm door Bulls »

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Karamel Wijn
« Reactie #5 Gepost op: september 15, 2011, 04:36:08 pm »
Het is in ieder geval een spannend experiment dus :)
Kabooom!

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Karamel Wijn
« Reactie #6 Gepost op: oktober 12, 2011, 08:20:35 pm »
Hey Bulls,

Geweldig fotoverslag! Ziet er top uit.

Hoe is het er nu mee, is hij al fatsoenlijk aan het gisten geslagen? Ik houd zelf altijd aan maximaal 1/3 honing t.o.v. water bij mede, als ik meer doe gaat het gisten vaak niet goed.
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Karamel Wijn
« Reactie #7 Gepost op: oktober 13, 2011, 08:40:41 am »
Ik ben nu een beetje ziek, en dan ga ik niet met de mede's aan de slag, ten eerste op besmettingsgevaar en ten tweede kan ik niet op mijn smaak vertrouwen als ik ga proeven.

Er stijgen nog steeds belletjes op in de fles dus er is wel iets gisting, als ik weer beter ben ga ik proeven en meten. Heb ook nog 2 andere flessen staan die geheveld moeten worden dus heb nog genoeg te doen  ^-^

Voor deze karamel ben ik haast wel zeker dat hij verdunt moet worden, moet nog even kijken hoe ik dat het beste doe, omdat ik geen fles over heb naast de extra hevel fles. Ik heb de pulpgist emmer nog wel staan dan kan ik het daar volledig in doen en wat aanvullen met water, maar ik ben iemand die graag ziet wat er gebeurd dus is een glazen fles toch wel mooier.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Karamel Wijn
« Reactie #8 Gepost op: oktober 29, 2011, 01:09:49 pm »
Update

Nou heb deze wijn maar eens weer geproefd en gemeten, De smaak was al milder geworden maar de SG waarde is nog steeds off-the-scale. Ergens boven de 1130
De kleur is heel mooi trouwens, echt een cognac kleurtje.








Heb nu 1,5 liter eruit gehaald en in 2 wijn flessen gedaan met een prop watten erop, die kan ik altijd nog wel ergens voor gebruiken of om aan te vullen na het overhevelen. De gistfles aangevuld met water en nog maar eens een keer wat gist starter, voeding en gist bij in gedaan.
Nu maar hopen dat het een keer wel op gang komt.


Volgende keer maar geen 2 kilo suiker op 5 liter gebruiken :D

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Karamel Wijn
« Reactie #9 Gepost op: oktober 31, 2011, 08:15:37 pm »
Nu staat hij eindelijk goed te gisten, en is volledig troebel, jammer want hij was zo mooi helder  :'( Alleen is het uiteraard wel nodig voor het gistingsproces.
In elk geval een voorproefje gehad hoe hij er uiteindelijk uit gaat zien.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Karamel Wijn
« Reactie #10 Gepost op: november 01, 2011, 05:23:40 am »
Ziet er goed uit joh!!! Anyway, gist slaat mooi snel weer neer als het dood is. Die kleur zie je zeker weer terug :D
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Karamel Wijn
« Reactie #11 Gepost op: februari 15, 2012, 08:27:02 pm »
Nou heb bijna alles overgeheveld, en zijn al flink helder. Deze Karamel is weer net zo helder als voorheen. Heb nog niet gemeten dat komt een andere keer.
Wel even geproefd, en ik moet zeggen dat het aardig sterk smaakt, niet de alcohol maar het branderige van de karamel. En dat dus na het verdunnen van laatst.

Ik laat hem voorlopig nog een tijdje staan, misschien dat het wat milder wordt op den duur. Ik ben in elk geval niet van plan het nog verder te verdunnen want dat zal te koste gaan van de alcohol.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Karamel Wijn
« Reactie #12 Gepost op: oktober 10, 2012, 07:23:10 pm »
Vandaag weer even geproefd maar de bittere verbrande smaak is niet minder geworden. De smaak is iet wat zuur en bitter, eigenlijk helemaal niet lekker. Verwacht het zelfde van cola wijn hoe dat zal smaken. Ik weet nog niet wat ik ermee zal doen, we gooien kan altijd nog. Heb in het sample glaasje ook nog wat suiker toegevoegd maar wordt er niet beter op. Het zou nog gedestilleerd kunnen worden voor een rum, maar daar begin ik niet aan.

Laten we het maar gewoon bij mede en fruitwijnen houden.  ))J

Avicenna

  • Global Moderator
  • Eerste hoorn
  • *****
  • Berichten: 99
  • Low profile medebrouwer
    • Bekijk profiel
Re: Karamel Wijn
« Reactie #13 Gepost op: oktober 10, 2012, 09:07:55 pm »
Jammer dat het wat verbrand is, het idee is erg ok! Kleur is ook mooi.

Ga je het in de toekomst nog een keer proberen?
67 liter smaakvolle mede gebrouwen.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Karamel Wijn
« Reactie #14 Gepost op: oktober 11, 2012, 04:30:39 pm »
karamel is vrij lastig, eerst schiet het niet op en dan is het plotseling zo heet dat het niet meer valt te stoppen. terwijl ik het juist wat minder branderig gewild had.

Tip: maak het karamel is beetjes en niet 1.5 kilo suiker in 1 keer  :≈