Auteur Topic: Bijzoeten  (gelezen 9501 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Bijzoeten
« Gepost op: augustus 17, 2011, 10:51:51 am »
Ik lees overal dat je de mede na de gisting kan bijzoeten, maar hoe gaat dat in zijn werk? Gooi je gewoon pure honing bij de fles in na het hevelen, of moet je deze ook eerst oplossen en zo ja, doe je dat dan in water of een deel van de uitgegiste most. Als je het in water moet oplossen voordat je het erdoor doet, dan verdun je de mede weer, en kom je misschien ook ruimte in de fles tekort. Maar als je het in de most oplost onder verwarming van de vloeistof gaat er dan geen smaak/alcohol verloren?

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Bijzoeten
« Reactie #1 Gepost op: augustus 21, 2011, 06:14:20 am »
Waarom wil je BIJZoeten?  )J
Het begin is weten wat je wilt gaan maken.
Weten hoeveel honing je wilt gaan gebruiken voor een droge, medium of zoete mede.

En dan hoef je normaal niet weer later aanpassingen te gaan maken.
Bijzoeten is dus eigenlijk een "noodgreep" om achteraf aanpassingen te verrichten ::)

Smaken verschillen gelukkig. ))J
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Bijzoeten
« Reactie #2 Gepost op: augustus 21, 2011, 08:25:24 am »
Ik heb een wijngist die tot 15 % gaat, maar de hoeveelheid honing/suiker die ik heb gebruikt zal tot ~12% gaan. Dat zal dus betekenen dat alle suikers vergist zijn. Verder had ik ook op meerdere plekken gelezen dat de uiteindelijke smaak van de mede bepaald zal worden door de honing die je naderhand toevoegd. En op die manier zou je dan 2kg honing in totaal gebruiken op 5 liter waarbij je 1.5kg laat vergisten en de laatste 500g er naderhand bijvoegd. Volgens mij heb ik dat zelfs hier gelezen.


edit:
Nou de gist eet de suiker op, dus dat kan kloppen, als je niet aanzoet met meer honing dan het gist op kan eten nadat het alcoholpercentage zijn maximum bereikt, krijg je in feite een soort hele droge wijn, niks mis mee, allen niet ieders smaak  ;) de honing die er na dat punt bij gooit bepaalt overigens grotendeels de smaak van de uiteindelijke mede.

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Bijzoeten
« Reactie #3 Gepost op: augustus 21, 2011, 08:22:54 pm »
Bijzoeten is dus eigenlijk een "noodgreep" om achteraf aanpassingen te verrichten ::)

Zei de mede-purist... ;)

Wat ik vaak doe is met gewone honing de fles tegen max alcohol-% laten uitgisten, zodat je eigenlijk een soort droge witte wijn hebt (als ik het zo mag omschrijven), en de honing die ik er daarna bij doe bepaalt meer de smaak en hoe zoet ik hem wil hebben.

Behalve bij mijn "big daddy's brew" waar van begin af aan een heleboel soorten honing in zaten, toen dacht ik ook hup meteen genoeg honing om de eindstreep te halen.

Isilme zegt ook ergens dat teveel suiker in een keer de gistcellen kan uitdrogen (via osmose), dus dan begin je met niet teveel zoet, en naarmate het verder gist doe je er steeds wat bij. Bijv. bij rode wijn maken hebben we een keer gehad dat de gisting gewoon snel stopte, terwijl die wijn nog nergens over ging, en daarna hebben we het stukje bij beetje weer aan de praat gekregen door steeds een beetje over te hevelen in een andere fles met daarin een nieuwe giststarter, waarin het suikergehalte dus steeds wat lager werd gehouden.

Bijzoeten is dus eigenlijk een praktische werkwijze om meer controle te kunnen uitoefenen op het traject en het eindproduct  ::)

Maar hey, naarmate je meer ervaring hebt, zul je toch zien dat je een eigen werkwijze hebt en je eigen favoriete truucs om een drankje te creeren wat je zelf het lekkerst vindt. En dat maakt het alleen maar leuker om te proeven wat anderen maken en te kletsen over hoe ze het doen  ))J
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Bijzoeten
« Reactie #4 Gepost op: augustus 22, 2011, 07:50:35 am »
Dank voor uw info  8) Het is voor mij ook de eerste keer dat ik brouw, dus het is allemaal nog een beetje dingen samenvoegen uit verschillende recepten en methoden. En inderdaad wat je zegt er zal uiteindelijk een eigen style uit voort komen. Want zeg eens eerlijk wie volgt nu altijd de recepten exact? Ik niet in elk geval, ik geef overal een eigen draai aan of het nu koken is of wat dan ook  ::)


Maar hoe gaat het bijzoeten in zijn werk? Moet je een deel mede afnemen en daar de honing in oplossen? Maar zonder warm te maken gaat het wel moeilijker neem ik aan.
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2011, 10:07:51 am door Bulls »

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Bijzoeten
« Reactie #5 Gepost op: augustus 23, 2011, 07:35:06 pm »
Maar hoe gaat het bijzoeten in zijn werk? Moet je een deel mede afnemen en daar de honing in oplossen? Maar zonder warm te maken gaat het wel moeilijker neem ik aan.

Oh, nou, ik kijk gewoon hoe ik de smaak vind, en dan doe ik er wat extra honing bij, als je die een beetje opwarmt met een klein beetje water mengt ie wel makkelijker ja. Liever een paar keer een beetje tot ik 'em goed vind, want ik houdt niet van te zoet.

Ik heb bijv. een keer een 25 liter fles in drie 10 liter flessen gedaan, minus het bezinksel, zodat ik drie redelijk heldere flesen had van ongeveer 8 liter, en dan van alle drie weer iets anders maken, een wat drogere, en bij de andere twee ieder een andere soort honing voor de smaak. Dus ja, ik ben ook iemand die graag mijn begin-recept aan zijn laars lapt gaandeweg verbetert.
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Bijzoeten
« Reactie #6 Gepost op: augustus 24, 2011, 02:22:08 pm »
Zo kan je natuurlijk mooi met smaken experimenteren.
Het alcoholgehalte blijft dan gelijk? of gaat door de "nieuwe" honing het fermentatieproces weer starten?
Die extra dingen doe ik meestal niet, dus kan er niet uit ervaring over vermelden.
Ik maak de mede meestal puur en dan is het ook weer snel op. ))J
Misschien komt het er nog eens van om het wel te doen 8)

Honing opwarmen "au-bain-marie" dan is het dus vloeibaar en kan je het mengen met (gekookt) water of met de mede uit de fles.
Is natuurlijk ook afhankelijk of je de flessen vol heb zitten.
Zijn die vol dan kan je de mede gebruiken, samen met de -nog warme- honing is het dan snel opgelost.
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Bijzoeten
« Reactie #7 Gepost op: augustus 25, 2011, 08:15:10 pm »
Nou ja, ik zou zelf liever geen water gebruiken omdat je dan de mede weer verdunt. Maar na het hevelen is er meestal wel een deel wat vervalt door de drab die je achterlaat. Dus dat kun je zo weer aanvullen met honing lijkt me.

De mede (of een deel van) opwarmen is dus niet zo'n goed idee? En warme honing zou goed in de mede moeten oplossen dus.

Ik zie wel wanneer ik het ga hevelen en dan op smaak bijzoeten.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Bijzoeten
« Reactie #8 Gepost op: augustus 29, 2011, 09:02:35 am »
Gewoon doen, en langer roeren :D
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.