Auteur Topic: Mijn eerste batches  (gelezen 17733 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Mijn eerste batches
« Gepost op: augustus 13, 2011, 09:19:32 pm »
Ben vanmiddag begonnen met mijn eerste brouwsels.

Eerst de boel allemaal met sulfiet ontsmet, best meer werk dan ik dacht zeg  :-\



Ik had gekozen voor 3x Wald Honig uit duitsland, en gewone bloemen honing 3 potjes van 450g wat aangevuld met andere honing wat hier nog stond.

De bloemen honing heb ik samen met thijm gemaakt, en de wald honing zonder extra smaakjes toevoeging.



Ik heb geen plaatje van de thijm, maar dat heb ik in een steelpannetje uitgekookt samen met een theezakje.
Heb in een fles een giststarter gemaakt met sap van een citroen en wat gistvoedingszout, en een beetje aangevuld met most.



De most was eerst nog te heet, dus moest even wachten voordat ik de gist erbij kon doen, ondertussen was ik bezig gegaan met de most voor de Wald Honig.



Heb alvast sap van 2 citroenen en gistvoedingszout met een beetje most in de fles gedaan.



Daarna de most erbij ingegoten.



Bij deze fles heb ik het iets anders gedaan dat de eerste, ik heb namelijk geen giststarter gemaakt, alleen even met lauwwarm water losgemaakt.





Daarna had ik nog het idee om een jonge rum te maken, hierbij heb ik 1,5 kilo ruwe rietsuiker gebruikt, deze heb ik opgelost in warm water.



In de pan ziet het er bijna net zo uit als honing, maar het ruikt toch totaal anders, niet verkeerd eigenlijk  ^-^



En daar staan ze dan alle drie, hopelijk gaan ze snel volop bezig met pruttelen  ))J




Wat er per fles inzit:


De Thijm Mede:
1.5 kilo bloemenhoning
Flinke bos gedroogde thijm uitgekookt met 1 theezakje
2 citroenen (uitgeperst)
1 tl. superwijngist
1 tl. gistvoedingszout
water

De Wald Mede:
1.5 kilo wald honig
2 citroenen (uitgeperst)
1 tl. superwijngist
1 tl. gistvoedingszout
water

De jonge Rum:
1.5 kilo ruwe rietsuiker
2 citroenen (uitgeperst)
1 tl. superwijngist
1 tl. gistvoedingszout
water

De jonge rum laat ik gewoon als wijn, normaal gaan ze van het brouwsel een destillaat maken om daarna te rijpen, maar daar ga ik me niet mee bezig houden. En aangezien "grog" ook best te zuipen is, lijkt me een leuk experiment.
grog: 1 deel rum 2 delen water of thee en 2 tl. suiker per glas
Misschien doe ik voor het rijpen er nog eiken snippers bij in.


Na een paar uur waren de mede's al af en toe aan het ploppen, maar de rietsuikerwijn wil nog niet echt beginnen. Bij de laatste had ik ook wat snel de gist erbij gedaan nadat ik het even los had gemaakt, maar niet echt op gang laten komen. Ik had ook gelezen als je bijvoorbeeld droog je gist direct in de fles doet, dat het dan iets langer duurt voordat hij begint.

Mocht het totaal niet gaan, dan gooi ik er nog wel een giststarter achteraan.



Ben toch aardig wat uurtjes bezig geweest in de keuken, van 16 uur tot 21 uur  ???
Maar al met al ben ik wel tevreden met het (voorlopige) resultaat


Keep you updated!  8)


Heb de bedragen maar achterwege gelaten om Bijker niet tot aanstoot te zijn
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2011, 12:17:53 pm door Bulls »

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste batches
« Reactie #1 Gepost op: augustus 14, 2011, 10:04:52 am »
Is het trouwens beter dat ik ook nog wat thee in de twee andere flessen doe? Ze bubbelen alle 3 maar de thijm mede gaat veel harder dan de andere 2. 

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Mijn eerste batches
« Reactie #2 Gepost op: augustus 14, 2011, 10:41:43 am »
En wat gewone bloemen honing bij de Coop weg, die waren maar 1.25 voor 450g   

Mede wordt toch gemaakt van honing?
€1,25 - 6%BTW - winstmarge winkelier - winstmarge COOP organisatie en transportkosten - verpakking pot+deksel(grote inkoop!) 0,25 - kosten en winstmarge importeur - transportkosten andere zijde aardbol - winstmarge opkopers.
Plaatselijke imkers levert er geld BIJ!

Kijk ook nog maar eens naar deel 4 Vanishing of the Bees.

Dus wees erBIJ KILOKNALLERS bij de Coop. Haak maar af nu! :'(

je reportage is uitstekend!
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste batches
« Reactie #3 Gepost op: augustus 14, 2011, 10:46:13 am »
Ik wil liever ook beter kwaliteit honing gebruiken, maar voor de eerste poging en in combinatie met gedroogde thijm uit de tuin wilde ik toch als het mis zou gaan niet teveel weg hebben gegooid.

Dus je bedoelt dat de cheapo honing geen echte honing is?

Edit:
Oh ja over dat de bijen verdwijnen had ik al een keer een uitgebreide documentaire over gezien. En als het echt zover komt dat ze uitsterven dan zijn wij ook gedoemd want zonder bijen geen oogst en geen eten.
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2011, 10:54:56 am door Bulls »

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste batches
« Reactie #4 Gepost op: augustus 14, 2011, 01:30:09 pm »
Heb net even een halve liter sterke thee gemaakt met 2 theezakjes (earl grey) En verdeeld over de 2 flessen.

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Mijn eerste batches
« Reactie #5 Gepost op: augustus 14, 2011, 01:57:55 pm »
Zie dat het 5 liter flessen zijn? Of toch 10 liter?
BIJ 5 liter zit je dus met 3 pot honing op ca 12% alcohol na uitgisting.
En een halve liter thee voor twee flessen is wel erg ruim.
1 kop voor 5 liter is wel voldoende anders krijg je toch wel erg wrange smaak.
Na de eerste wilde gisting de flessen afvullen tot in de hals, 3 tot 5 cm onder de stop.
Te veel zuurstof / lucht boven de most is niet aan te bevelen.
Toevoegingen zoals Tannine, zuren, geven uiteindelijk body aan de mede, een frisse, fruitige, levendige smaak, en anders verwordt het tot een wrange, zure, of waterig glaasje vocht.
De afdronk, ofwel de tijd dat de smaak blijft "hangen" is MEDE bepalend voor het genot van je eindproduct.

Herkomst honing ? staat dat op de etiketten vermeld?
Bewerkte honing heeft weinig tot geen enzymgehalte.
HMF ligt hoog en alle belangrijker bestanddelen zijn vaak niet meer aanwezig.
Resultaat; een prima zoetstof.
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste batches
« Reactie #6 Gepost op: augustus 14, 2011, 02:26:05 pm »
Het zijn inderdaad 5 liter flessen, een grote kop is ongeveer 200 ml. ik had de thee eerst 400 ml gemaakt maar omdat het niet snel genoeg afkoelde heb ik er wat koud water bij gedaan voor ik het over de flessen verdeeld heb.
Ik heb vaak gelezen dat je er 2 koppen sterke thee bij moet gooien, vandaar dat ik 2 theezakjes heb laten trekken.

Hoe groot moet je een kop thee rekenen dan? 1 cup als Amerikaanse maat, of 1 koffie kopje of een mok, er zijn zoveel interpretaties voor die maat.

Het ziet er wel naar uit dat ik dus naderhand moet aanzoeten, ik heb gist gebruikt die tot 15% gaat.

Trouwens nog even op het etiket gekeken van de cheapo honing, maar was wel 100% zuivere honing, herkomst buiten de EU. Smaakte ook niet verkeerd eigenlijks.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste batches
« Reactie #7 Gepost op: augustus 14, 2011, 03:41:50 pm »
Update:


Zo stonden ze vanmiddag erbij na het toevoegen van de thee aan de 2 rechter flessen:



Zonet heb ik ze aangevuld tot aan de hals, de gisting verliep toch niet echt heftig. Maar ze zijn wel duidelijk aan het fermeteren gezien het aantal plopjes.




Van links naar rechts: Thijm-Mede, Wald-Mede, Jonge rum.


Trouwens gaat het draaien van de fles om het een beetje in beweging te brengen nu wel een stuk minder.
Ik las dat je elke dag bij de begin de boel moet roeren of schudden, maar schudden is geen goed plan, want dan schuimt het behoorlijk had ik gister avond al gemerkt.




Mede wordt toch gemaakt van honing?

Trouwens was deze opmerking voor de winkel honing of de rietsuiker, wat het laatste betreft beroep ik me op
"Mede (en andere brouwsels) logboek"  :P
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2011, 04:06:11 pm door Bulls »

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste batches
« Reactie #8 Gepost op: augustus 15, 2011, 05:17:49 pm »
Waarom moet er thee bij, ik vind het dan niet meer smaken.
Begin maar opnieuw, en met echte honing ))J
Maar je moet nu eerst proeven als het niet meer gist.
Zo ben ik ook gaan mede maken, en proeven en maar flessen bij zetten.
Let wel op je komt nog plaats te kort.
Tinus.

tel 06-15203088

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste batches
« Reactie #9 Gepost op: augustus 15, 2011, 05:31:30 pm »
Ik lees in verschillende recepten dat je er thee bij moet doen, voor de looizuur voor de houdbaarheid en ook als gistvoeding.
Ik ben ook van plan meer flessen bij te zetten maar moet eerst nog weer een bestelling plaatsen, ik barst nog van de ideeën voor verschillende recepten. 

Ik ga trouwens nog niet proeven, ze gisten alle 3 nog redelijk, steeds belletjes in de fles naar boven toe, en de watersloten bluppen ook voortdurend. De walt mede blupt het snelst gevolgd door de honing thijm, en de rietsuikerprut doet ook aardig mee alleen iets minder vaak.

Draak

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 245
  • bee bee king
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Re: Mijn eerste batches
« Reactie #10 Gepost op: augustus 16, 2011, 06:03:20 pm »
Ziet er allemaal geweldig uit, Bulls! Ben erg benieuwd naar het uiteindelijk resultaat.

Less good than belief would have it
Is mead for the sons of men:
A man knows less the more he drinks,
Becomes a befuddled fool.
(Havamal 12)

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste batches
« Reactie #11 Gepost op: augustus 21, 2011, 08:09:57 pm »
Ik lees in verschillende recepten dat je er thee bij moet doen, voor de looizuur voor de houdbaarheid en ook als gistvoeding.

Ik heb nog nooit thee bij mijn mede gedaan, en het ook nog nooit gemist geloof ik. Qua houdbaarheid zitten mijn mede's wel snor, het suiker- en alcoholgehalte op zich conserveert aardig! Goed uit laten gisten en goed helder laten worden helpt uiteraard. Jaren na dato zijn de flessen nog erg lekker, dan niet lekkerder. Maar heel vaak komt dat niet voor, meestal gaan ze vrij vlot op ;)

Oh trouwens we hebben wel 1 keer een mede met thee gemaakt, maar dat ging dan echt om de smaak, het was zo'n pittige indische thee, waar je het warm van krijgt, en van de mede die daaruit ontstond kreeg je het ook wat extra warm :)
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste batches
« Reactie #12 Gepost op: augustus 23, 2011, 04:57:51 pm »
Update

Ze zijn al aardig lichter van kleur geworden, en ze bubbelen al een stuk minder.


Er ligt ook al een aardige laag bezinksel op de bodem.




Ik moet ze eigenlijk overhevelen maar dat moet nog maar even wachten omdat ik het spul daar voor nog niet heb.
Zal wel na het week einde worden, want ik ga nog het één en ander bestellen. Ik ga dan ook wat nieuwe brouwsels opstarten waaronder een appelcider en een zoete rode wijn van 100% druivensap zonder conservering. En uiteraard een "echte" mede.  )J of twee!  ))J


Keep you posted  ;)

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Mijn eerste batches
« Reactie #13 Gepost op: augustus 24, 2011, 02:26:07 pm »
Het overhevel is te adviseren om de eerste keer dat na een maand te doen.
Dus niet te snel.
Na een maand is de eerste, en meestal heftige gisting voorBIJ en dan dus overhevelen.
De volgende overheveling meestal dan pas weer over drie of vier maanden.
Maar als het zeer snel klaart kan het natuurlijk ook eerder.
Dat is toch steeds weer anders.
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste batches
« Reactie #14 Gepost op: september 03, 2011, 03:54:10 pm »
Update

Ik heb ze alle 3 geproefd en gemeten met de hydrometer, hieruit zijn de volgende resultaten naar voren gekomen:

De Thijm Mede had een SG waarde van 1030 en smaakte redelijk zoetig, maar de alcohol % was niet echt hoog naar mijn gevoel. Van de thijm was niets te proeven.
 
De Wald Mede had een SG waarde van 1010 en was aardig zuur, maar wel heel sterk qua alcohol percentage. Deze had ook de grootse laag drab op de bodem wel 2 keer zoveel als de anderen.

De Rietsuikerwijn giste nog het meest van de drie, deze was in het begin ook niet zo hevig maar nu nog in volle gang. De SG waarde was ook nog 1070 en hij smaakte erg zoet, de alcohol was wel te proeven maar heel lichtjes.



Voor de Thijm Mede heb ik eerst wat extra thijm met kokend water overgoten, en samen met 200 gram honing bij de nieuwe fles in gedaan, daarna geheveld.

De Wald Mede heb ik ook geheveld samen met 280 gram Waldhoning.



Ik vind het jammer dat je de alcohol niet kan meten met een vinometer als er nog suikers in zitten, maar alleen als het volledig op 1000 SG staat, met zoete wijn en mede kan dat dus niet.




Zo zien de Thijm en de Wald medes er nu uit, er is al flink weer wat bezinksel van het hevelen.



« Laatst bewerkt op: september 06, 2011, 08:39:20 am door Bulls »