Auteur Topic: Medebier  (gelezen 6929 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Medebier
« Gepost op: augustus 01, 2011, 04:24:48 pm »
Ik had dus op het Keltisch Midzomer Festival Medebier gehad, en had het zelfs thuis nog gemixt van de fles mede die ik er had gekocht, 1 deel mede en 3 delen hertog Jan bier erbij. Nu heb ik een vaag idee om als ik mede klaar heb om te bottelen, ook wat halve liter bierflessen voor te mixen met mede en bier, kroonkurk erop en dat dan op de fles met bier samen te laten rijpen. Want bij 1 schenkpunt kreeg ik ook medebier kant en klaar uit de fles, terwijl ze bij andere tentjes het zelf ter plekke mixten.

Nu vraag ik me af of het wel goed gaat, want er kan natuurlijk door de mede de koolzuur uit het bier gaan zodat het een slappe hap wordt. Misschien dan handig om er wat honing bij in te doen voor het bottelen zodat er nog een nagisting in de fles optreedt.

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Medebier
« Reactie #1 Gepost op: augustus 13, 2011, 03:05:30 pm »
Pas in ieder geval op dat je geen risico loopt dat flessen gaan knallen, veel mensen hier hebben al eens meegemaakt dat kurken eraf knallen, maar als je kroonkurk erg vast zit kan de fles zelf evt. ook knallen, en dat is toch minder vermakelijk dan :)

Als ik zelf dat soort dingen zou gaan proberen zou ik eerst een 2 literfles o.i.d. pakken, daar een "test"-mix in maken en dan een waterslot erop, kijken of het uberhaupt gaat gisten (dan gaat ook de koolzuur eruit trouwens, maar dan kan je nog wel zien of daarna het weer gaat gisten. Als het goed is wanneer je kant en klare mede en kant en klaar bier voorzichtig mixt, gat het niet meer nagisten en blijft er wel wat koolzuur in zitten als je meten de flesjes weer dicht doet, maar met zelfgemaakte mede kan dat zomaar weer aanslaan als er nog wat gist in zit.

Ik heb wel eens mede gemaakt met bubbles erin ("champagnemede"), door nagisting op de fles, maar die ging dan wel in een fles met dik glas en een kurk die er niet af kan, zoals echte bubbelwijn ook in zwaardere flessen zit.

Lastig te zeggen :) heeft iemand hier ervaring mee?
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Medebier
« Reactie #2 Gepost op: augustus 13, 2011, 08:34:15 pm »
Misschien dan beugel flessen gebruiken ofzo, maar als je de gist nou eerst "doodt" en dan mixt voordat je het weer afsluit in de fles, zal dat niet beter gaan? Maar het idee van hergisten op de fles had ik van een bierbrouw voorbeeld, daar komt het bier ook zonder koolzuur op de fles met een kleine hoeveelheid suiker en eventueel gist, daarmee verhogen ze iets het alcohol percentage en voor de koolzuur in het bier uiteraard.