Auteur Topic: Traditionele mede  (gelezen 11936 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Traditionele mede
« Gepost op: augustus 01, 2011, 04:11:17 pm »
Is het überhaupt nodig om iets fruitigs erbij te doen? Ik bedoel naast honing water en gist, word er vaak genoemd dat je of sap van 2 citroenen of een paar partjes sinaasappel of appel bij de gistingsfles in moet doen. Maar heeft dat geen invloed op de smaak? Ik snap dat je een gistvoeding moet hebben maar het liefste zou ik een originele mede maken zonder al teveel extra smaakjes.

Natuurlijk wil ik ook andere brouwsels gaan proberen, zoals met vanille of thijm.

Gebruiken jullie ook klaringsmiddelen zoals Bentoniet? En van die andere Stabiliserende poedertjes zoals kaliumsorbaat om het langer houdbaar te maken en gisting op de fles te voorkomen.
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2011, 05:47:49 pm door Bulls »

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Traditionele mede
« Reactie #1 Gepost op: augustus 01, 2011, 05:41:47 pm »
Bulls, toevoegingen zoals gist, voedingszout en wijnsteenzuur zijn inderdaad nodig.
Zo ook tanninne en het klaren hoeft niet perse met bentoniet, maar is afhankelijk van de toegepaste honing, tijdsduur enz.
Maar daar zijn ook andere methodes voor.
Staan ook allemaal in het boekje! )J
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2011, 05:53:13 pm door Bijker »
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Traditionele mede
« Reactie #2 Gepost op: augustus 01, 2011, 08:03:50 pm »
Als ik een gist-starter zoals hier gebruik, daar zit al voedingszout in toch? Maar dan heb je nog steeds een zuur nodig?

En hoe denken jullie over Pecto enzymen?

Draak

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 245
  • bee bee king
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Re: Traditionele mede
« Reactie #3 Gepost op: augustus 08, 2011, 11:32:27 am »
Zelf gebruik ik eigenlijk niets van dat alles en mijn mede heeft daar eigenlijk nooit nadelige effecten van ondervonden.
Less good than belief would have it
Is mead for the sons of men:
A man knows less the more he drinks,
Becomes a befuddled fool.
(Havamal 12)

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Traditionele mede
« Reactie #4 Gepost op: augustus 10, 2011, 05:53:41 pm »
niks mis met jouw mede heb ik zaterdag weer gemerkt!
Kabooom!

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Traditionele mede
« Reactie #5 Gepost op: augustus 10, 2011, 07:04:33 pm »
Zelf gebruik ik eigenlijk niets van dat alles en mijn mede heeft daar eigenlijk nooit nadelige effecten van ondervonden.

Van wat gebruik je niets? Geen enkele kunstmatige toevoeging? Wat stop je er wel in dan, water honing en gist? :P

Aegir

  • New bee
  • *
  • Berichten: 30
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Traditionele mede
« Reactie #6 Gepost op: augustus 13, 2011, 10:15:29 am »
Als ik een gist-starter zoals hier gebruik, daar zit al voedingszout in toch? Maar dan heb je nog steeds een zuur nodig?

En hoe denken jullie over Pecto enzymen?

Het zal ook wel in het boekje staan, de link heeft de auteur waarschijnlijk als je hem PM't. Nu, daarmee ben je nu niet echt vooruit geholpen zeker? ;)

Als 'starter' geef ik je dit mee:
- de giststarter maak je gewoon best als je met droge gist werkt. Wat sinaas en appel-sap, wat water (5x het gewicht van je hoeveelheid gist) en laat het daar een dag in trekken. Is het bakkergist, idem, maar dan is 24u het maximum; gebruik je starter dan maar alvast.
- De gistvoeding/zout KAN je toevoegen. Maar als je voldoende voeding geeft: thee of rozijnen of druiven + zuur van een ontbijtkom sinaas en een citroen of limoentje, heb je alles in huis.

Pecto-enzymen gebruik je niet bij klassieke mede. Wil je deze chemicaliën niet gebruiken, laat je fruit of vruchten dan wekenlang meegisten tot ze naar de bodem vallen. Of, leg je fruit/vruchten een nacht in de vriezer, dat bespaart je geld, tijd en de exactehoeveelheid pecto-enymen om af te wegen.

Nogmaals, traditionele mede: honing, water, sinaas, citroen, rozijnen of thee en je gist (droog of 'vers'). Er komen geen (lees: hoeft niet) chemicaliën aan te pas te komen.

Ben je al met een mede gestart of nog informatie aan het verzamelen? :) Foto's ? Je mag altijd PM/e-mailen hoor.
Lief bijtje, zei de bij wil je met mij vrije, wacht even zij de bij ik ben zo bij je.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Traditionele mede
« Reactie #7 Gepost op: augustus 13, 2011, 12:07:54 pm »
Ik heb vandaag zojuist mijn gistingsflessen en andere benodigdheden binnen gekregen. Ik heb een voorraadje honing ingeslagen en wilde vanmiddag een begin maken. Ik zal uiteraard hier en daar een paar foto's maken  ;)

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Traditionele mede
« Reactie #8 Gepost op: augustus 13, 2011, 03:50:28 pm »
Over de citroenen/citrusvruchten: die doe ik altijd, ik ben even kwijt welke draadjes precies op het forum, maar het algemene punt dat sommige mensen ondervinden is dat als je geen zuren toevoegt, je een slappe weeïge smaak krijgt aan je mede. Het wordt en beetje een brak honingwatertje dan zeg maar.

En natuurlijke zuren zijn uiteraard citroen, limoen, sinaasappel of grapefruit kan ook, met als extra voordeel dat je door het vruchtensap geen extra gistvoeding hoeft toe te voegen.

Edit: toch nog gevonden, hier staat wat info over de zuurgraad en een paar postjes verder over citroenen enzo:
http://www.debaldadigebij.nl/smf/index.php/topic,97.msg572.html#msg572
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Braadvraat

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 92
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Traditionele mede
« Reactie #9 Gepost op: september 08, 2011, 08:21:01 pm »
Van wat gebruik je niets? Geen enkele kunstmatige toevoeging? Wat stop je er wel in dan, water honing en gist? :P
Wij wel. Smaakt prima, niks wee-igs aan.

Ik lees een post hiervoor: rozijnen in een traditionele mede. Mogen dat ook krenten zijn? Want dat zou nog iets traditioneler zijn.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Traditionele mede
« Reactie #10 Gepost op: september 09, 2011, 05:39:27 am »
Als er maar gistvoeding in zit! :)
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.