Auteur Topic: Granaatappelmede  (gelezen 6028 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Granaatappelmede
« Gepost op: oktober 24, 2011, 06:54:32 am »
Hey hey!

Ik ga toch ook maar eens een berichtje plaatsen hiero. Ik heb enkele jaren geleden een Granaatappelwijn geprobeerd te maken, die op een gegeven moment zó sterk en zó droog was dat ik er maar een soort port van heb gemaakt. Maargoed, wat is logischer dan honing in plaats van suiker te gebruiken? Dus ben ik een maand of twee geleden, toen de granaatappel net in seizoen was, naar de markt gegaan en ben ik de rest van de dag aan het pulken geweest, om die granaatappelpitjes uit de harde huid te krijgen. De daaropvolgende dag kreeg ik pas de tip om onder water te pellen, omdat de schillen blijven drijven terwijl de pitjes naar de bodem zinken. Volgende keer beter dus :)
Maargoed, de mede staat inmiddels al een paar maanden te gisten, en in tegenstelling tot de port is deze in rap tempo ook helder aan het worden! En die kleur... prachtig! Het is een soort oranje-goud die ik eerder alleen bij tomatenwijn heb gezien (overigens geen succes). Maargoed, inmiddels is de granaatappelmede vrijwel klaar, licht zoet-zurig en vooral overheerlijk! Met een beetje geluk haal ik er zo'n 6 flessen uit, eerst maar mooi een tijdje laten rijpen.  :P
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Granaatappelmede
« Reactie #1 Gepost op: oktober 24, 2011, 01:36:09 pm »
Ben erg benieuwd, hoe heb je de sap uit het vlees om de pitjes gekregen zonder de pitten zelf te kraken? Want die zijn nogal bitter en zullen de smaak beinvloeden.
Ik ben ook erg van de foto's dus als het mogelijk is zou je een foto kunnen plaatsen? 1 picture speaks more than a thousand words.  ))J

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Granaatappelmede
« Reactie #2 Gepost op: oktober 24, 2011, 03:47:53 pm »
Naja, een foto houden jullie nog wel tegoed, maar de sap heb ik eruit gehaald door alle pitjes in een filterzak te doen, en rustig met schone handen te persen. daarna heb ik de drab die binnenin zat ook nog even meegekookt en daarna overnacht laten trekken. De volgende dag pas alles eruit gezeefd, water toegevoegd tot de juiste SG, gist toegevoegd en laten gisten.

Ohw, de pitjes heb ik eerst nog 2 weken ingevroren: zo worden de suikers wat beter afgebroken en klaart de mede sneller.
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Granaatappelmede
« Reactie #3 Gepost op: oktober 24, 2011, 06:31:04 pm »
Zo, ook maar een foto'tje van gemaakt :D
echt erg blij met die kleur. in een glas wordt dat dus lichter, en dus een beetje oranje rood. erg bijzonder!
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Granaatappelmede
« Reactie #4 Gepost op: oktober 25, 2011, 09:04:52 pm »
Ziet er inderdaad mooi uit! Snel zo helder al zeg.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Granaatappelmede
« Reactie #5 Gepost op: oktober 26, 2011, 04:11:55 am »
Ja, ben er ook erg tevreden mee. Vorige keer dat ik iets met granaatappels deed duurde het een jaar voordat het helder was, en honing is ook al niet de makkelijkste... Dus ik blij :)
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.