Auteur Topic: Vieze geurtjes  (gelezen 11039 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arhodus

  • New bee
  • *
  • Berichten: 31
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Vieze geurtjes
« Gepost op: april 07, 2011, 12:18:42 pm »
Hallo allemaal,

Mijn naam is Paul, maar mensen vinden het leuk om mij poppe te noemen.
Ik kom van orgine uit Den Helder, maar studeer nu in Amsterdam. Daar heb ik ook mijn kamer en ben vanaf 17 oktober 2010 mijn eerste mede aan het brouwen.
Merk naam moet nog komen maar ik zat heel inspiratieloos aan "poppe mede" te denken;)

Mijn interesse van mede komt uit de intresse voor de oud-germaanse cultuur. Hier ben ik in mijn vrije tijd met regelmaat mee bezig.
De geur van honing/gist op mijn kamer dwingt mij altijd even stil te staan bij de geweldige cultuur en leefgewoonten waarmee mijn voorouders zich wisten te overleven in het wilde en barre klimaat der nederlanden!! (klinkt stoer)

Wil je meer van me weten, dan moet je dat maar vragen!

AHOE!

Hallo,

Excuus voor het posten in een wat oude draadje, maar ik vroeg mij af hoe sterk de geur is. Ik wil mijn (toekomstige) flessen ook op mijn kamer laten fermenteren en ben ook al een plekje aan het maken, alleen zie ik het niet zitten als de geur erg sterk is..ik slaap er namelijk ook in lol.

/Oeps ik deed zoeken naar 'geur' en dacht dat ik in een oude thread terecht kwam, maar valt mee haha.

Draak

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 245
  • bee bee king
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Re: Vieze geurtjes
« Reactie #1 Gepost op: april 07, 2011, 06:48:14 pm »
Mijn flessen met brouwsel bivakkeren gewoon in mijn woonkamer. Ik heb er nog nooit enige geur uit geroken. Misschien dat je iets ruikt als je met open emmers werkt, maar zelfs dan kun je daar wellicht middels de ingredienten wat aan veranderen. Met gistkap en waterslot ruik je niks.
Less good than belief would have it
Is mead for the sons of men:
A man knows less the more he drinks,
Becomes a befuddled fool.
(Havamal 12)

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Vieze geurtjes
« Reactie #2 Gepost op: april 07, 2011, 07:53:20 pm »
Hallo,

Excuus voor het posten in een wat oude draadje, maar ik vroeg mij af hoe sterk de geur is. Ik wil mijn (toekomstige) flessen ook op mijn kamer laten fermenteren en ben ook al een plekje aan het maken, alleen zie ik het niet zitten als de geur erg sterk is..ik slaap er namelijk ook in lol.

/Oeps ik deed zoeken naar 'geur' en dacht dat ik in een oude thread terecht kwam, maar valt mee haha.

naja oud... het forum bestaat nog niet eens es een jaar :) dus echt oud is het niet. En de geur valt wel mee, gewoon een fles whiskey opentrekken is sterker, en als je zelf in je slaap een scheet laat is veel erger stinken. En tja, ik vind de geur van fermentatie stiekem wel lekker. Is ook eigenlijk vooral de eerste week ofzo als het heel hard aan het gisten is, daarna valt het alweer heel erg mee met de geur. 
Kabooom!

Arhodus

  • New bee
  • *
  • Berichten: 31
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Vieze geurtjes
« Reactie #3 Gepost op: april 08, 2011, 01:48:17 pm »
Gelukkig, ik had het onderste deel van mijn boekenkast al leeggehaald! Daar passen nu mooi mijn gistflessen in, zo kan ik ze dan ook makkelijk in de gaten houden (laptop staat er 1,5 meter vandaan) Haha dat over die scheten in je slaap laten en dat ze erger stinken geloof ik best! Met al die eieren en gekookte eten wat ik eet is het soms echt erg!  :-X

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Vieze geurtjes
« Reactie #4 Gepost op: april 08, 2011, 03:46:21 pm »
Gelukkig, ik had het onderste deel van mijn boekenkast al leeggehaald! Daar passen nu mooi mijn gistflessen in, zo kan ik ze dan ook makkelijk in de gaten houden (laptop staat er 1,5 meter vandaan) Haha dat over die scheten in je slaap laten en dat ze erger stinken geloof ik best! Met al die eieren en gekookte eten wat ik eet is het soms echt erg!  :-X

*maakt notitie*
"Niet naar slaapfeestjes bij Arhodus gaan"  :o
Kabooom!

Arhodus

  • New bee
  • *
  • Berichten: 31
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Vieze geurtjes
« Reactie #5 Gepost op: april 10, 2011, 03:31:17 pm »
maarre heb nu zelf(gemaakte) mede in huus!  :o

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Vieze geurtjes
« Reactie #6 Gepost op: april 10, 2011, 04:26:59 pm »
maarre heb nu zelf(gemaakte) mede in huus!  :o

hahaha, over een paar maanden pas :)
Kabooom!

Arhodus

  • New bee
  • *
  • Berichten: 31
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Vieze geurtjes
« Reactie #7 Gepost op: april 11, 2011, 07:45:58 pm »
Ja idd, denk nu al dat ik mede heb gemaakt, maar nu, de aankomende maanden, word het spannend!

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Vieze geurtjes
« Reactie #8 Gepost op: april 11, 2011, 08:51:34 pm »
ah joh, dat komt wel goed, de kunst dan is om nieuwe klaar te hebben voordat je je eerste mede alweer ophebt :)
Kabooom!

Maarten

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 71
  • bzzzz zzz
    • Bekijk profiel
    • Germaanse Joelfeest Wieringermeer
Re: Vieze geurtjes
« Reactie #9 Gepost op: mei 14, 2011, 06:16:10 pm »
Volgens mij ruik je het niet. Als je schud en je ruikt bij het waterslot ruik je wel wat.. maar volgens mij verspreid het zich niet in een ruimte.

En reken wel.. Paul leeft in een wereld met elfjes, kabouters en vorstreuzen (jaloers).Haha nee grapje
- Dwaze man, dwaze dronk -

Jawi

  • New bee
  • *
  • Berichten: 10
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Vieze geurtjes
« Reactie #10 Gepost op: september 24, 2011, 11:47:02 pm »
Als je schud en je ruikt bij het waterslot ruik je wel wat..

Waar hoort het naar te ruiken?
What three things does drink especially provoke?

Marry, sir, nose-painting, sleep, and urine. Lechery, sir, it provokes, and unprovokes. It provokes the desire, but it takes away the performance.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Vieze geurtjes
« Reactie #11 Gepost op: september 25, 2011, 08:15:36 am »
Wel degelijk dat je wat ruikt, ik heb alle flessen op een rij staan in een hok in het souterrain (halve kelder) Waar een buffervat staat van onze houtgestookte CV ketel, en het is daar bijna altijd tegen de 20 graden soms meer soms minder ligt eraan of er net gestookt is of niet.

Maar als ik daar binnen kom ruik je het meteen. Het is een beetje zoetige geur met wat hinten naar gist, dat is wel logisch aangezien het koolzuurgas ontsnapt uit het waterslot. Als je de verschillende watersloten bij langs gaat met je neus en ruikt als er net een bel is geweest, dan kun je de verschillende mede's goed ruiken.


Jawi

  • New bee
  • *
  • Berichten: 10
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Vieze geurtjes
« Reactie #12 Gepost op: september 25, 2011, 01:08:17 pm »
Mijn eerste poging tot Mede ruikt nu naar alcohol, en een beetje zurig/fruitig.
What three things does drink especially provoke?

Marry, sir, nose-painting, sleep, and urine. Lechery, sir, it provokes, and unprovokes. It provokes the desire, but it takes away the performance.

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Vieze geurtjes
« Reactie #13 Gepost op: oktober 12, 2011, 07:48:57 pm »
Mijn eerste poging tot Mede ruikt nu naar alcohol, en een beetje zurig/fruitig.

Aha, zo rook mijn eerste poging ook, en alle pogingen daarna  ^-^

Als je in een wat kleinere, minder geventileerde ruimte zit dan gaat het wel echt naar gist ruiken wanneer de gisting goed op gang is, echt zo'n fermentatielucht.
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P