Auteur Topic: Logboek Arhodus eerste mede  (gelezen 24476 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #15 Gepost op: mei 12, 2011, 04:49:19 pm »
Arhodus, begrijpelijk dat je vreselijk nieuwsgierig bent naar de resultaten van je brouwsels.
Maar iedere keer meten zorgt er ook voor dat er weer zuurstof BIJ komt, en dat is niet bevordelijk voor je brouwsel(s).
Oud gist moet niet te lang erin blijven. Dat kan het gistingsproces ook verstoren door die dode gisten.
Klopt na een maand overhevelen, daar zijn ook speciale hevelslangen voor met een aparte inloop tegen droesem.
Simpel werk en dan natuurlijk meten en proeven.
Dan rustig laten staan en na drie a vier maanden pas weer overhevelen.
En verder met rust laten, zowel goed voor je mede als voor je zelf :))

Zie ook de topic geduld met mede ))J
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Arhodus

  • New bee
  • *
  • Berichten: 31
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #16 Gepost op: juni 23, 2011, 05:47:14 am »
Arhodus, begrijpelijk dat je vreselijk nieuwsgierig bent naar de resultaten van je brouwsels.
Maar iedere keer meten zorgt er ook voor dat er weer zuurstof BIJ komt, en dat is niet bevordelijk voor je brouwsel(s).
Oud gist moet niet te lang erin blijven. Dat kan het gistingsproces ook verstoren door die dode gisten.
Klopt na een maand overhevelen, daar zijn ook speciale hevelslangen voor met een aparte inloop tegen droesem.
Simpel werk en dan natuurlijk meten en proeven.
Dan rustig laten staan en na drie a vier maanden pas weer overhevelen.
En verder met rust laten, zowel goed voor je mede als voor je zelf :))

Zie ook de topic geduld met mede ))J

Dat er steeds weer zuurstof bij komt bij het meten, klinkt logisch inderdaad. Ik moet zeggen dat ik nu dan ook wel meer dagen tussen mijn metingen heb zitten.

23 juni

Ergens in eind mei had ik bij beide flessen nog medium frans eikenhout (chips) toegevoegd en deze zo'n 2 weken laten laten weken. Vervolgens had ik op 13 juni bij beide flessen het eikenhout eruit gehaald en de flessen overgeheveld en tot de 20ste het weer laten staan. Vanaf 21 juni heb ik beide flessen in de koelkast staan op een graad of 3. Ik had gelezen dat je er verstandig aan doet om ze te koelen, zodat het fermentatieproces hopelijk stopt, als het al bijna afgelopen zou moeten zijn en de mede wat helderder wordt..?

De sinaasappelbloesem honing heeft een gravity van 1.038.
De wildhoning heeft een gravity van 1.030.

Planning:
Nu dus even in de gaten houden of het fermenteren is afgelopen.
Zodra het is afgelopen wil ik graag beide nog wat bijzoeten.

Fotootje

Links sinaasappelbloesem, midden wildhoning, rechts poesss.




« Laatst bewerkt op: juni 23, 2011, 05:55:36 am door Arhodus »

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #17 Gepost op: september 28, 2011, 09:31:15 am »
Oh een poezie!  ;D

Hoe staat het nu met de flessen? Was wel benieuwd naar de sinaasappelbloesemmede (mooi scrabblewoord).

Ik heb geloof ik een keer flessen mede in de koelkast gezet, die waren veel te vroeg gebotteld, en begonnen door het warme zomerweer spontaan met kurken te schieten... na een poosje in de koelkast werd het minder gevaarlijk, een was het qua smaakeffect een soort heerlijk koude champagnemede geworden, lekker met 30 graden in de zon ;)
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Arhodus

  • New bee
  • *
  • Berichten: 31
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #18 Gepost op: oktober 13, 2011, 06:51:04 pm »
Hallo,

ivm vakantie heb ik beide flessen gewoon laten staan. Voor de vakantie waren ze:

De sinaasappelbloesem honing heeft een gravity van 1.038.
De wildhoning heeft een gravity van 1.030.

En zojuist had ik het weer opgemeten en het verschilt amper.
sinasappelbloesem honing zit meen ik op 1.029
wildhoning zit nog steeds op 1.030.

Apart, want ik heb nog gegevens dat de wildhoning op een gegeven moment op de 1.022 zat. (Nog voor de vakantie)
Maarja ik wil het deze week nog een keer opmeten, en daarna zal ik ze gaan bottelen.

Die met sinasappelbloesem zit overigens bentoniet in en een giststopper. Gisten is naar mijn mening ook wel afgerond en door het bentoniet is de mede erg helder geworden. Met de wildhoning wil ik het nog even bekijken. Voor het bottelen zal ik de giststopper nog wel gebruiken, maar of ik bentoniet gebruik.. waarschijnlijk laat ik het wel gewoon  "natuurlijk" helder worden, nadat ze gebottled zijn.

Verder heb ik nog 3 flessen honing op de kop weten te tikken op vakantie. Ben naar Indonesia geweest (ambon en bali) en heb ze op bali gekocht en meegesmokkeld  :o. Van links naar rechts: Kopi en Randu (Koffie en nog niets, moet het nog opzoekken) vervolgens Kaliandra en de lichte/witte is Lycee. Helaas heb ik maar een kleine hoeveelheid van alle drie de soorten, moet dus nog even kijken hoe ik hier mede van wil gaan maken.. tips zijn welkom!

Groetjes,

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #19 Gepost op: oktober 13, 2011, 07:49:41 pm »
Je kan het toch beter helder laten worden voordat je het bottelt, want anders krijg je een laag drab op de bodem.

Wat die honing betreft, had je wellicht beter tegen de 2 kilo van 1 soort kunnen nemen. Of je maakt nu gewoon een blend  :) Ik weet niet hoeveel in zo'n fles zit, maar wellicht kun je dan de 2 lichtste bij elkaar doen en die donkere aanvullen met gewone honing.


Vraagje, wat voor spul gebruik je als giststopper?

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #20 Gepost op: oktober 14, 2011, 04:24:25 am »
Wow, mooie Eind SG's! zoet maar niet te. Ben wel een beetje met Bulls eens, dat het handiger is om eerst helder te krijgen en daarna pas te bottelen. Maar, dat kan natuurlijk betekenen dat je fles een jaar lang bezet blijft. En als het nu terwijl het troebel is wel goed smaakt, boeie dan of het helder is? Je kunt ook zeggen dat het "Authentiek" is, zo'n troebele fles  :D
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Arhodus

  • New bee
  • *
  • Berichten: 31
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #21 Gepost op: oktober 23, 2011, 04:38:48 pm »
Je kan het toch beter helder laten worden voordat je het bottelt, want anders krijg je een laag drab op de bodem.

Wat die honing betreft, had je wellicht beter tegen de 2 kilo van 1 soort kunnen nemen. Of je maakt nu gewoon een blend  :) Ik weet niet hoeveel in zo'n fles zit, maar wellicht kun je dan de 2 lichtste bij elkaar doen en die donkere aanvullen met gewone honing.


Vraagje, wat voor spul gebruik je als giststopper?

Excuus voor de late reactie, beetje druk met van alles.

Het is inderdaad niet zo fijn om een drab in mijn flessen te krijgen. Vandaar dat ik nog met één fles wacht, daar heb ik gisteren bentoniet in gedaan en laat het een maandje staan. De andere heb ik al wel gebottled (zat ook al maand lang bentoniet in) en die ziet er erg (en smaakt erg) goed uit!

Ja ik zou het er liefst geen blend van willen maken, wil nog even wachten ermee en kijken wat ik hier het beste mee aan kan.
Misschien een idee om elk fles te blenden met bijv. een wildhoning en het aanvullen met desbetreffende product om de smaak te verstevigen? Dus bijvoorbeeld bij de Lycee honing: Lycee honing+wildhoning+Lycee's erin?

Ik kon trouwens niet kiezen welke honing ik mee wou nemen, vandaar deze. Meer had hij van elk ook niet echt.

De giststopper die ik had gebruikt, is die van brouwmarkt!


@ Medeblander,

Dank! Zat eerst wel zorgen te maken over de SG's, maar vind het prima zo. Eentje is inderdaad licht zoet, de andere meer.."licht droog". Ben er moet ik zeggen wel tevreden over. Op naar de volgende batch!

Al moet ik nu wel bezig met het maken van een mooie label nog.


Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #22 Gepost op: oktober 23, 2011, 10:12:21 pm »
Ik zou geen wildhoning(woud?) gebruiken als vervanging/aanvulling omdat die zelf een te uitgesproken smaak heeft. Om de smaak van jou speciale honing te behouden zou ik het aanvullen met zo neutraal en zacht mogelijke honing die de originele smaak van de speciale honing niet overstemt.

En trouwens is honing van een bepaalde bloesem niet het zelfde als de smaak van diezelfde vrucht.

In elk geval succes met wat je ook besluit te maken.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #23 Gepost op: oktober 24, 2011, 06:21:45 am »
Ik zou geen wildhoning(woud?) gebruiken als vervanging/aanvulling omdat die zelf een te uitgesproken smaak heeft. Om de smaak van jou speciale honing te behouden zou ik het aanvullen met zo neutraal en zacht mogelijke honing die de originele smaak van de speciale honing niet overstemt.

En trouwens is honing van een bepaalde bloesem niet het zelfde als de smaak van diezelfde vrucht.

In elk geval succes met wat je ook besluit te maken.
Helemaal mee eens. Wat de recepten betreft houd ik het ook altijd zo simpel mogelijk: Less is More. Als je een mede maakt moet je eigenlijk, net als bij het koken, afvragen wat de hoofd- en wat de bijsmaken zijn. Wil je de smaak van de lychee honing naar voren laten komen, moet je geen overheersende lycheesmaak toevoegen, want die onderdrukt dan de subtiele smaak van je honing. En andersom ook, de Lychee komt beter naar voren als je een zachte, subtiele of generieke honing gebruikt.
Een honingsoort die erg zacht en subtiel is, is Acacia honing. Ook vrij duur, maar ook erg mooi en zacht, die kun je dan ook erg goed gebruiken om je mede mee aan te zoeten. En anders heb je natuurlijk de eenvoudige Euroshopper (VLOEK! VLOEK!) honing, die smaakt prima, wordt onder de kostprijs verkocht (dus de Appie betaalt mee...) en heeft ook een wat generieke smaak.
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #24 Gepost op: november 03, 2011, 04:27:54 pm »

De giststopper die ik had gebruikt, is die van brouwmarkt!


Ik heb gekeken op hun site maar kan het niet vinden, hoe heet het precies? Of beter nog kun je misschien een linkje plakken.
Ik hoop niet dat het iets met sulfiet te maken heeft. Of kaliumsorbaat.

Arhodus

  • New bee
  • *
  • Berichten: 31
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #25 Gepost op: november 22, 2011, 12:00:03 pm »
Excuus voor de late reactie..  :'(

Hierbij alsnog de link: http://www.brouwmarkt.nl/giststop-instantdosis-voor-2025-liter-wijn-gram-p-3174.html
Er zit idd wel Kaliumsorbaat en sulfiet in.


--



Arhodus

  • New bee
  • *
  • Berichten: 31
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #26 Gepost op: november 23, 2011, 09:26:44 am »
Eerste deel van mijn eerste batch is klaar. Heeft een tijdje geduurd maar ja ik moet zeggen dat ik er nu ook ook geen haast meer bij/wil heb. :)

Hieronder een plaatje van sinasappelbloesem. Zoals je kan ziet ligt er nog steeds een heel klein beetje bentoniet op de bodem van de flessen. Helaas.. maarja voor een eerste batch vind ik het prima zo.

De wild honing is opzich ook zo goed als helder en ik ben van plan om die binnenkort ook te bottlen. Deze zullen in groene flessen worden gebottled en met dezelfde labels. Groene flessen omdat ik toch wel een beetje benieuwd ben hoe dat eruit gaat zien.




Hieronder plaatjes van de labels. De originele plaat (de ranger) heb ik van een artist van deviant art gehaald. Ik "ken" haar werk al aardig lang en ze maakt echt mooie plaatjes. Heb haar toen gemailed met de vraag of ik de ranger mag gebruiken voor mijn flessen mede en dit mocht. Echt super want ik vind het echt een mooie plaat.







Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #27 Gepost op: november 23, 2011, 10:46:21 am »
Echt een prachtig etiket, word er haast jaloers op omdat ik weet dat ik het zelf niet zo mooi kan maken  :(

Ziet er mooi uit zo die flessen ook met mooie gouden krimp huls dat maakt het helemaal af!
Wat wel jammer is dat het plaatje er iets anders van kleur uit de printer komt.

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #28 Gepost op: november 26, 2011, 07:23:50 pm »
ziet er erg mooi uit! Is het ook lekker geworden?
Kabooom!

Arhodus

  • New bee
  • *
  • Berichten: 31
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #29 Gepost op: april 12, 2012, 08:42:08 am »
Beide zijn zeker lekker! De Sinasappelbloessem (helder) is zacht. Als je een slokje neemt smaakt het in eerste instantie weleen beetje waterig,maar zodra je het wat langer in je mond neemt proef je zeker wel de honing.. en dat fijne branderige gevoel zodra je het wegslikt. :D De wildhoning smaakt wat scherper en is iets sterker maar ook lekker!





Beetje jammer dat ik er verder weinig mee bezig ben geweest of een nieuwe batch heb gemaakt. Wil zeker weer een nieuwe maken! Grrrr