Auteur Topic: Logboek Arhodus eerste mede  (gelezen 23792 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arhodus

  • New bee
  • *
  • Berichten: 31
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Logboek Arhodus eerste mede
« Gepost op: april 05, 2011, 10:21:20 am »
Hallo,

Ik zal hier mijn verslag doen over het maken van mijn eerste "homemade" mede!

Dinsdag 5 april
Zojuist mijn bestelling geplaatst bij de Brouwmarkt! Heb aardig een beetje zitten zoeken wat men nodig is voor het maken van..en wat ik zelf wil gaan gebruiken. Ik heb hierbij 3 gistflessen van elk 5 liter gekocht. Zo kan ik 2 mede's maken en heb ik 1 fles voor het hevelen. Nu nog op zoek naar een honingsoort en kijken welk soort water (fles) ik ga gebruiken.
De volledige bestelling.

Mijn doel is overigens om twee mede's te maken. Één, zo origineel mogelijk. De ander kan ik wat mee 'spelen', maar moet nog even kijken wat ik daar mee wil gaan doen. Ook nog even rekenen, mijn voorkeur voor alcohol percentage is toch wel tussen de 13 á 15%, licht zoetig.


Hieronder nog even een erg nuttig (vind ik persoonlijk) videootje voor het maken van mede. Dezelfde uploader van deze video heeft een erg leuke kanaal (met meer mede-video's) http://www.youtube.com/watch?v=c2ueyNQfnfE&l


Woensdag 6 april
13:00 - Bestelling ontvangen!

Vrijdag 8 april
13:00 - Bestelling ontvangen! (Hydrometer)
Verder alvast gekocht:
- 2,25 kg Sinasappelbloesem honing
- 2,25 kg Honing uit Assen (imker) (hah dan kan ik zeggen dat ik echt Assense Mede maak!)
- 12 liter Evian mineraal water (8 flessen)

Ik ben mij ervan bewust dat ik een beetje teveel heb uitgegeven, maar ja wat doe je er aan als je je eerste batch zo perfect mogelijk wilt maken  :o.

« Laatst bewerkt op: april 08, 2011, 01:39:53 pm door Arhodus »

Arhodus

  • New bee
  • *
  • Berichten: 31
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #1 Gepost op: april 10, 2011, 02:54:08 pm »
Zondag 10 april

Nou ik heb mijn eerste batch gemaakt!  ;D

11:00 uur  - Vloeibare gist van Wyeast (Dry Mead) uit de koelkast gehaald en even geacclimatiseerd.
12:00 uur - De gist een smack gegeven (betreft een smack pack) en zich laten ontwikkelen. Gewoon in de huiskamer op kamertemperatuur. Moet zeggen dat de zak niet echt opzwelde, maar volgens de beschrijving hoefde dat ook niet per sé.

14:24 uur - Verder ben ik toen bezig gegaan met het reinigen van al het materiaal met sulfietpoeder en een mespuntje citroenzuur. Tegen genoemde tijd was ik hier klaar mee en was ik klaar om het most te maken.

15:30 uur - Was ik klaar met mijn eerste batch/fles. Ik wou eerst de honing van de imker proberen, maar omdat het heel lang duurde voordat de honing vloeibaar werd, heb ik de sinasappelbloesemhoning maar in plaats gebruikt. Deze werd wel snel vloeibaar. Echter heb ik in plaats van 4 potten en één halve, alle 5 de potten gebruikt (2,25kg / 5 liter), dit was eigenlijk niet mijn bedoeling want ik had in gedachten om het, indien de mede te droog zou zijn, er dan wat meer honing door te gooien en het zo zoeter te maken. Maarja het zij zo. En ook net toen ik de honing bij het water in wou doen kreeg ik een telefoontje en kwam er een vriend aan de deur. Concentratie was toen wel een beetje weg en zo vulde ik 1 honing pot met een beetje water om te schudden en het rest-honing te pakken, echter had ik de deksel er niet goed op gedraait...  >:(. Het maken van de most ging wel goed, echter vond ik het wel lastig om de temp. te meten met de kook thermometer.. heb toen maar het gas laag gezet en 20 minuten geroerd. Er was niet echt veel schuim dus heb misschien minimaal wat schuim verwijderd. Vervolgens de most afgekoeld door het in een bak koud water te plaatsen. Heb toen ook geprobeerd de temperatuur te meten, maarja vertrouwde dat ding niet zo, dus op een gegeven moment de most in de gistfles geschonken (eh?), wat meer mineraalwater erbij gedaan en vervolgens als een malle de fles geschud. Ik heb er verder geen toevoegingen erbij gedaan (alleen een theelepelgistvoedingzout) en hierna de gist "gepitched"!. Wel de helft van het zakje. Ik denk overigens dat dit nog te veel is voor één 5 liter fles, maar ik hoop dat dit niet zoveel uitmaakt? Maar wat stinkt dat zeg haha. heel zachtjes geschud en de dop met de waterslot erop gedaan. En toen een sigaretje gedaan met die maat van mij (heh was gestopt sinds juni '10  :'()

16:50 uur - Had ik mijn tweede 5 liter fles klaar. Dit ging allemaal wat soepeler dan de vorige. Ik had nu wat meer gekookt water gebruikt om de honing vloeibaar te maken en het deels er maar uit geschept. 2 kg / 5 liter gebruikt.

Ook heb ik geprobeerd om bij beide de Starting Gravity te meten, echter was dit een beetje lastig ivm verkeerde materiaal en geen testglas. Heb toen maar een touwtje en plakbandje op de hydrometer gezet en dit zo in de gistfles geprobeerd, alleen was er nu wel weer teveel schuim om het juist af te lezen.  :o

Fles #1 - Sinasappelbloesemhoning
5 x 450 gr = 2,25 KG
SG = Ongeveer.. 1.130..?

Fles #2 - Honing Assen
4 x 450 gr + 1 x 200 gr = 2 KG
SG = Ongeveer.. 1.120..?

Vond het echt lastig om dit af te lezen, maar zal vanavond of morgenochtend nog eens een meting doen.
Maar nu maar hopen dat de gist zijn werk doet! Verder heb ik mijn flessen maar in de kelder gezet omdat deze
toch donkerder en koeler is dan mijn kamer, welke altijd erg warm is. Welke temperatuur is eigenlijk ideaal?

Ter afsluiting nog wat foto's!  :o

Voorbeiding:
Hoooning hmm:
Reinigen:
Roeren most:
Jeej mijn batch:



Excuus voor de d, dt, tjes en de de en hetjes. Dat zijn niet mijn sterkste punten.  :o
« Laatst bewerkt op: april 10, 2011, 03:19:15 pm door Arhodus »

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #2 Gepost op: april 10, 2011, 03:28:15 pm »
Lekker enthousiast bezig zo te zien! Ben benieuwd om te zien hoe dit logboek zich gaat ontwikkelen  :D

Echter heb ik in plaats van 4 potten en één halve, alle 5 de potten gebruikt (2,25kg / 5 liter), dit was eigenlijk niet mijn bedoeling want ik had in gedachten om het, indien de mede te droog zou zijn, er dan wat meer honing door te gooien en het zo zoeter te maken.

In principe is dat ook het idee, je kunt namelijk wel bij droge mede honing toevoegen, maar niet bij te zoete mede honing eruit halen :) Als je de mede zo "berekent" dat hij ongeveer uit kan gisten met de starthoeveelheid honing (zodat je droge mede hebt, maar die wel op zijn alcoholtax zit) dan bepaalt de honing die je daarna toevoegt om aan te zoeten ook voor een groot deel de smaak (de andere honing is namelijk opgevreten).

Als je er meteen zoveel honing in doet dat het "inclusief aanzoeten" is, dan wordt de smaak ook meestal niet wat je verwacht (plus het risico dus van te zoete mede, maar goed, op een of andere manier zijn er toch altijd mensen te vinden die het weten te waarderen, aangezien de meesten van ons gewoon pure honing ook lekker vinden  ))J )

Concentratie was toen wel een beetje weg en zo vulde ik 1 honing pot met een beetje water om te schudden en het rest-honing te pakken, echter had ik de deksel er niet goed op gedraait...  >:(.

Tja dat zijn zo de risico's van het vak  ::)  haha!
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #3 Gepost op: april 10, 2011, 03:37:39 pm »
Oh ik zie net pas je foto's verschijnen! Ziet er netjes uit.

Die rechtse fles zit vrij vol, als hij nou heel hard gaat gisten, moet je opletten dat hij geen schuim door het waterslot gaat persen, dan gaat het water er namelijk uit en krijg je een rotzooitje. (Je zult niet de eerste zijn die dat overkomt hier op het forum, en dit is ook niet de eerste waarschuwing die aan zo'n catastrofe vooraf gaat ;) )

Als je flessen koud zijn gisten ze minder hard (op stenen vloer in kelder, als je fles op de tocht staat o.i.d.), als je een paar hete zomerweken hebt, dan gaat het hard :) Wel moet je dan opletten dat het water niet uit het waterslot verdampt, dat heb ik namelijk een keer gehad toen ik een fles naast de verwarming had gezet, te tropische temperaturen zijn dus ook niet aan te raden.
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Arhodus

  • New bee
  • *
  • Berichten: 31
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #4 Gepost op: april 11, 2011, 07:32:54 pm »
Ja klopt, over dat 'na zoeten', dat had ik inderdaad gelezen. Maar ja we zien wel wat het gaat worden. Dat de rechte zo vol zit, dat was een foutje.. Ik had namelijk eerst de fles bij gevuld met most en toen ik de gist wou toevoegen, kwam ik erachter dat het teveel zou zijn haha. Heb toen maar gewoon de gist er alsnog in gedaan. Is het handig om er alsnog wat uit te halen, en hoe kan ik dit het beste doen? Ik wou eerder al een wijndief kopen zodat ik makkelijk samples eruit kon halen maar het blijkt dat de wijndieven (van brouwmarkt) niet in deze 5 liter flessen passen. Ik heb wel een hevelslang, dus ik zou het daar ook mee kunnen doen denk ik?

Morgen ochtend zal ik kijken wat het suikergehalte is. Ik heb wel een hydrometer, maar geen testglas.  >:( (kwam erachter dat ik beter de hydrometer MINI had kunnen kopen incl. testglas, maar ja heb nu al deze) Is het veilig om de hydrometer gewoon in de gistfles te laten zakken? (Ik heb er een draadje en tape op de punt geplakt, zodat, mocht die te laag zakken, ik hem er nog gewoon uit kan vissen..  :o Maar met de hydrometer testen, vervolgens schoonmaken met sulfietpoeder (en goed enkele keren afspoelen) en dan de andere fles testen.. is dit veilig?)

Verder valt het mij op dat er in de rechterfles al kleine belletjes ontstaan, dit zijn er meer en gaat sneller dan de linker. Ik denk dat dit komt omdat ik in de rechter, voordat ik gist toevoegde, er gistvoedingzout in heb gedaan en dit goed heb geschud, terwijl ik in de linker nog wat gistvoedingzout heb toegevoegd nadat ik de gist erin had gedaan. Had deze linker fles dan ook heel matig geschud. Ik had ook nog vitamine B1 tabletten gekocht, deze zou ik ook nog kunnen gebruiken, mocht het echt langzaam gaan.

Trouwens wat je zegt dat de gist sneller werkt in een warmere omgeving, is het anders misschien handig om de (linker) fles in mijn eigen kamer te plaatsen. Het is hier namelijk wat warmer dan in de kelder.

Veel vragen, excuus hiervoor. Zijn toch weer van die dingen waar je naderhand pas achter komt  :o


Haha ik vind trouwens deze smiley ( :o ) echt tof!


Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #5 Gepost op: april 12, 2011, 07:13:29 pm »
Meestal gebruik ik voor alles een hevelslang, prima om een glaasje (of 2 als het lekker wordt) af te tappen. Met een 5 liter fles zou je zelfs kunnen overwegen om het er gewoon uit te gieten.

Met hydrometers heb ik geen ervaring, ik heb er wel een geloof ik  ::)  maar meestal gebruik ik mijn ingebouwde meter (tong:  :P haha  ;) ) Ik zou niet teveel uitstressen over sulfiet als je gewoon je meter van de ene fles naar de andere zet, gewoon even onder de kraan is prima, als ie nou al 3 jaar op de vloer van de kelder ligt, zoals de mijne waarschijnlijk, dan zou ik hem wel even goed schoonmaken.

Voor de gisting om op gang te komen kan best een dagje of wat duren, ik zou ff wachten voordat je er van alles bij gaat gooien, vaak gaat dat ten koste van de uiteindelijke smaak. Als je flessen ergens neer kan zetten waar een constante aangename temperatuur is dan is dat op zich een prima plan :)

Maar verder goed bezig  :))  keep us posted!
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Soro

  • New bee
  • *
  • Berichten: 34
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #6 Gepost op: april 13, 2011, 05:34:26 am »
Ik volg je op de voet arhodus, erg leuk om te lezen!!

Arhodus

  • New bee
  • *
  • Berichten: 31
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #7 Gepost op: april 13, 2011, 06:46:43 pm »
Dankje Soro. Ik zal proberen het zo goed mogelijk bij te houden!

--

Ik heb de flessen nu in de kelder staan, dit lijkt me het beste en het is er inderdaad best constant qua temperatuur.
Zojuist ook wat "dingen" opgemeten. Ik moet echt nog even goed uitzoeken hoe het precies werkt, maar dat hoop ik door het gewoon te doen juist te leren.

Woensdag 13 April

De linker (Sinasappelbloesemhoning: Sabh#1)
Aantal belletjes per minuut:  23
Gemeten gravity: (was weer erg lastig met 't schuim, maar ergens tussen) 1.120 en 1.130.

De rechter (Wildhoning uit Assen: WhuA#1)
Aantal belletjes per minuut: 27
Gemeten gravity: Net iets boven de 1.120

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #8 Gepost op: april 13, 2011, 07:43:42 pm »
Aantal belletjes per minuut

Oh haha! Dat deed ik vroeger ook. Als je wilt vergelijken moet je wel ook het aantal liters in je achterhoofd houden, 10 liter zou twee keer zoveel belletjes zijn  8)
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Arhodus

  • New bee
  • *
  • Berichten: 31
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #9 Gepost op: april 13, 2011, 08:35:54 pm »
thanks, daar had ik idd geen rekening mee gehouden  :o

Arhodus

  • New bee
  • *
  • Berichten: 31
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #10 Gepost op: april 17, 2011, 12:10:30 pm »
kleine update:

14 april, donderdag
Sabh#1
Gemeten gravity: (nog steeds) iets meer dan 1.120

WhuA#1)
Gemeten gravity: meer dan de 1.120


15 april, vrijdag

Sabh#1
Gemeten gravity: 1/3 meer dan 1.1.20

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1/4 meer dan 1.120

17 april, zondag

Sabh#1
Gemeten gravity: Precies tegen de 1.120 aan.

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1.114

Eindelijk begin ik verschil te meten en kan ik betere meting doen. Mijn hydrometer gaat tot 1.120, hoger is niet goed af te lezen.)!!! Ook zit er nu minder schuim en is het lezen nu wat makkerlijker. Verder is het nu een week geleden en bubbelt beide flessen nog steeds goed door! Deze week ook nog het boek "The compleat Meadmaker" van Ken Schramm ontvangen en er zo'n 50/200 pagina's uit gelezen gelezen!

Arhodus

  • New bee
  • *
  • Berichten: 31
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #11 Gepost op: april 24, 2011, 02:17:12 pm »
18 april, maandag

Sabh#1
Gemeten gravity: nog steeds  tegen de 1.120 aan.

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1.110


24 april, zondag


Sabh#1
Gemeten gravity: Tegen de 1.098

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1.082

Arhodus

  • New bee
  • *
  • Berichten: 31
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #12 Gepost op: mei 06, 2011, 07:21:46 am »
26 april

Sabh#1
Gemeten gravity: Tegen de 1.076

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1.086


27 april

Sabh#1
Gemeten gravity: Tegen de 1.074

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1.072


1 mei

Sabh#1
Gemeten gravity: Tegen de 1.064

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1.066


4 mei

Sabh#1
Gemeten gravity: Tegen de 1.066

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1.060


6 mei

Sabh#1
Gemeten gravity: Tegen de 1.054

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1.056

Ik moet zeggen dat ik echt het zo goed mogelijk probeer op te meten met mijn hydrometer, alleen gaat dit echt lastig en de manier waarop ik het doe is niet het meest geschikte. (Hydrometer in de gistfles met touwtje en dan meten :o) Het irriteert mij ook mateloos dat het zo moet (kan niet anders zonder testglas), plus ook werkt dit niet echt motiverend.

Vandaar gisteren andere hydrometer incl. testglas besteld. Tevens frans eikenhout (chips).


[planning]
8 mei (zondag)

Overhevelen!

Arhodus

  • New bee
  • *
  • Berichten: 31
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #13 Gepost op: mei 12, 2011, 10:36:08 am »
8 mei

Sabh#1
Gemeten gravity: Tegen de 1.050

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1.048


10 mei

Sabh#1
Gemeten gravity: Tegen de 1.050

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1.046

Tevens de fles met Sinasappelbloesem honing overgeheveld. Waarom? Tja Ik had meerdere keren gelezen dat je tegen een maand aan het aan te raden is om het over te hevelen. Nu had ik em ook geproefd en smaakte het aardig bitter (zat ook meer honing in), terwijl de andere toch meer zoeter smaakte + alcohol. Maarja ook lees ik dat je het beste kunt wachten met overhevelen tot het gist uit gefermenteerd is. Overhevelen was trouwens mijn eerste keer en niet echt een succes moet ik zeggen. Aardig wat mede verloren. Heb het daarom ook maar bij één fles gelaten, de andere rack ik zodra die op de gewenste gravity zit / uitgefermenteerd is.

Nu pas is het een maand geleden, echter voelt het nu al maanden.


12 mei

Sabh#1
Gemeten gravity: Tegen de 1.046

WhuA#1)
Gemeten gravity: 1.042

Sabh is nu duidelijk langzamer met het gisten, hoop niet dat die hierbij vast komt te zitten of veel achter gaat lopen.



Wat ik vervelend vind is dat elke keer als ik een meting wil doen, ik het gevoel heb dat ik meer moet doen. Overhevelen, of misschien iets toevoegen aan nutrients oid, terwijl ik ze gewoon hun gang moet laten gaan. Lastig.

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Logboek Arhodus eerste mede
« Reactie #14 Gepost op: mei 12, 2011, 03:38:04 pm »
als je een meting doet, kan je het beste ook gewoon even proeven. Aan de hand daarvan kan je dan bepalen of het nog iets nodig heeft of niet.
Kabooom!