Auteur Topic: boekentips over bijenhouden  (gelezen 15130 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
boekentips over bijenhouden
« Gepost op: april 02, 2011, 02:28:42 pm »
Lieve imkers....

Hebben jullie nog een goeie boekentip? Ik wil graag een boek over bijenhouden, wat compleet is, helder en duidelijk en begrijpelijk. En leuk om te lezen en ook met foto's en plaatjes enzo....
Kabooom!

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: boekentips over bijenhouden
« Reactie #1 Gepost op: april 02, 2011, 04:44:50 pm »
Omdat je het zo "lief" vraagt, hierbij wat tips voor je voorstudie tot het imkeren.
Ga er vanuit dat je geen bijenhoudster zal worden maar imker.
Er is BIJ mijn weten geen vrouwelijke vorm van (het woord) imker, maar dat is een ander verhaal!
Een bijenhouder heeft bijen en een imker heeft ook honing! Zo, dat is dus ook weer bekend 8)!
In Wageningen is het Bijenhuis en een shop, er is ook een webwinkel op http://www.bijenhuis.nl/
Daar is de rubriek boeken en het boek "Bijenhouden, Hoe doe je dat?" zou een goed boek voor beginners zijn met veel informatie.
Aan Isilme heb ik al een keer de link naar mijn webstee gegeven waar een beginnersles staat vermeld.
Indien belangstelling ook van anderen heb ik ook de les van gevorderden maar die moet ik nog omzetten naar pdf want die is nog in Word en niet op de webstee geplaatst.
Maar begin BIJ het begin en neem eerst de beginnersles door.
Vorige week was de boeldag in Ruinen, had ik het geweten dat je dat wilde had ik voor zeer weinig geld een ander goed les/leerboek kunnen verkrijgen, maar dat is dan weer achteraf....
De bijen hebben vandaag weer prima gevlogen en halen veel pollen binnen en de volken ontwikkelen zich nu razendsnel, zelfs is er al darrenbroed aanwezig, heel vroeg al dit jaar. /^\
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: boekentips over bijenhouden
« Reactie #2 Gepost op: april 02, 2011, 06:56:17 pm »
Jaja, ik zag laatst dat plaatje wat je gepost had wel Bijker! Ik wil niet dat je De Baldadige Bij boeken over bijen houden geeft!!!   ;D


(Voor wie het gemist heeft: http://www.bitsandbees.nl/hobby.htm)


Citaat van: Bijker
Er is BIJ mijn weten geen vrouwelijke vorm van (het woord) imker

Bijvrouw? ;)
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: boekentips over bijenhouden
« Reactie #3 Gepost op: april 02, 2011, 07:06:21 pm »
Omdat je het zo "lief" vraagt, hierbij wat tips voor je voorstudie tot het imkeren.
Ga er vanuit dat je geen bijenhoudster zal worden maar imker.
Er is BIJ mijn weten geen vrouwelijke vorm van (het woord) imker, maar dat is een ander verhaal!
Een bijenhouder heeft bijen en een imker heeft ook honing! Zo, dat is dus ook weer bekend 8)!
In Wageningen is het Bijenhuis en een shop, er is ook een webwinkel op http://www.bijenhuis.nl/
Daar is de rubriek boeken en het boek "Bijenhouden, Hoe doe je dat?" zou een goed boek voor beginners zijn met veel informatie.
Aan Isilme heb ik al een keer de link naar mijn webstee gegeven waar een beginnersles staat vermeld.
Indien belangstelling ook van anderen heb ik ook de les van gevorderden maar die moet ik nog omzetten naar pdf want die is nog in Word en niet op de webstee geplaatst.
Maar begin BIJ het begin en neem eerst de beginnersles door.
Vorige week was de boeldag in Ruinen, had ik het geweten dat je dat wilde had ik voor zeer weinig geld een ander goed les/leerboek kunnen verkrijgen, maar dat is dan weer achteraf....
De bijen hebben vandaag weer prima gevlogen en halen veel pollen binnen en de volken ontwikkelen zich nu razendsnel, zelfs is er al darrenbroed aanwezig, heel vroeg al dit jaar. /^\

Ah dank je Bijker, ik zal eens kijken naar dat boek. Ik ben niet echt op zoek naar een boek met lesjes erin, maar gewoon een fijn naslagwerk over bijen en honing en imkeren. Waarin uitleg staat van de anatomie van de bij, tot welke planten ze graag lusten en in welke tijd van het jaar deze bloeien, en hoe je een raam timmert en alles wat er mee te maken heeft. Gewoon een fijn dik boek dat je uit de kast kan pakken en op de bank, of in bed, of buiten bij het zwembad of in de trein fijn kan gaan lezen :) (of tijdens de sex natuurlijk  >:D )

Maar ik zal je lesje op je website toch ook eens doornemen. Want lesjes zal ik ook zeker moeten gaan leren natuurlijk. En naja dat er geen vrouwelijke vorm van het woord imker bestaat, dat zal mij niet tegenhouden hoor.

Kabooom!

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: boekentips over bijenhouden
« Reactie #4 Gepost op: april 03, 2011, 07:11:47 am »
Even nagekeken waar de les stond, die had ik een jaar of wat terug samengesteld en het kan zijn dat op enkele punten zoals ziekten en de recente ontwikkelingen mbt pesticiden en andere giffen eea wat achter loopt.
Maar het belangrijkste van theorie staat wel in de lessen.
En nu speciaal voor de medeforummers hier beschikbaar gesteld op; http://www.bitsandbees.nl/gevorderden2005.pdf

Imkershop de Werkbij in Rhenen www.dewerkbij.nl heeft ook wel een assortiment van boeken en is maar net wat het gunstigst is vanuit Nijmegen.

En welke boek past het best BIJ welke activiteit? :P bank, trein, zwembad of ?? dan kan je het beste toch BIJ een van de imkershops eens kijken en dan ook alvast wat spullen aanschaffen voor wat je straks nodig bent, ook al wel leuk om als presentjes te vragen BIJ verjaardag, en straks alweer sinterklaas of kerst, heb je dat alvast binnen!
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: boekentips over bijenhouden
« Reactie #5 Gepost op: april 03, 2011, 09:21:01 am »
ohja, da's een goeie, met sinterklaas.... dan krijg ik vast ook mooie bijengedichten :)
Kabooom!

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: boekentips over bijenhouden
« Reactie #6 Gepost op: april 05, 2011, 07:12:37 pm »
ohja, da's een goeie, met sinterklaas.... dan krijg ik vast ook mooie bijengedichten :)

Ik dacht eerder aan een surprise waar dan allemaal bijen uit komen  :))
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: boekentips over bijenhouden
« Reactie #7 Gepost op: april 05, 2011, 07:14:14 pm »
Ik dacht eerder aan een surprise waar dan allemaal bijen uit komen  :))

Oh leuk, dan heb ik meteen een volkje!
Kabooom!