Auteur Topic: Fruitmede, fruit kwantiteit/verhouding  (gelezen 7855 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aegir

  • New bee
  • *
  • Berichten: 30
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Fruitmede, fruit kwantiteit/verhouding
« Gepost op: maart 10, 2011, 12:41:43 pm »
Ik zit verveeld met mijn mede met bessen. Op zo'n 5 liter mede, waar na de nodige heveling(en) nog eens een halve liter water aan toegevoegd zal worden, heb ik zo'n 500 gram geplette verse bessen toegevoegd. (Dus die zit in die 5 liter mede al)

Nu vroeg ik mij af:
  • Hoeveel gram fruit per liter mede, moet je gebruiken om de smaak eraan te geven? Of tussen welke waarden laat ik dit best variëren?
  • Houden jullie nu veel rekening met de suikers in het fruit, om het zoetheidsgehalte te bepalen?
  • Ik vries mijn fruit altijd 1 dag in, en 'pasteuriseer' het nadien ook nog eens op het eind van mijn water-honingmengsel in de pot. Zodoende moet ik geen pecto-enzymen toevoegen. Maar beschadig ik hierbij kleur en smaakstoffen ???
  • Wilde gisten aanwezig in het fruit... zijn deze een gevaar? Zo ja, 'vernietig' ik deze bij bovenstaand procédé ?

Ik heb nu mijn flesje staan, dat aardig wat koolzuur produceert, dus dat ziet er goed uit. Maar ik vraag me dus af, of ik geen teleurstelling tegemoet ga of een mede aan het maken ben met een ver te zoeken toets van het fruit dat ik heb gebruikt.
Lief bijtje, zei de bij wil je met mij vrije, wacht even zij de bij ik ben zo bij je.

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Fruitmede, fruit kwantiteit/verhouding
« Reactie #1 Gepost op: maart 10, 2011, 04:30:18 pm »
Hoi Aegir,

Welkom op het Forum! Misschien dat je je ook nog even wil voorstellen aan ons in het voorstel topic?

Ik heb van de zomer besjesmede gemaakt, met aalbesjes uit de tuin, niets bevroren of gepasteuriseerd, gewoon door de passe vitte en met alle pulp en pitjes en al in de fles gedaan. Was ongeveer 700 ml op verder een 5 liter fles. Uiteraard geen rekening gehouden met vruchtensuikers :) (mijn, och ik gooi er wel wat in, dat komt wel goed methode heeft me tot nu toe alleen nog lekker resultaat opgeleverd dus och :) )

mede had een erg leuk oranje/ roze kleurtje.... en er is nu nog 1 klein flesje van over, en de laatste persoon die ik het heb laten drinken is meteen wild dozen vol met wijnmaakspullen gaan bestellen omdat ze het zo lekker vond en nu ook mede wil gaan maken.

Het was dus in ieder geval erg lekker, maar kwam de fruitsmaak er ook in naar voren, hmmm ja je kon het zeker wel proeven.
Kabooom!

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Re: Fruitmede, fruit kwantiteit/verhouding
« Reactie #2 Gepost op: maart 11, 2011, 07:58:53 am »
Ik heb een tabel in een boek staan waar per fruitsoort in staat hoeveel je er moet bij doen om een lichte/medium/sterke fruitsmaak te hebben. Omdat elk soort fruit verschilt is er niet "one rule of thumb". Ik kan wel eens zien of ik deze tabel kan inscannen, maar beter nog is om dit boek aan te schaffen, het is echt fantastisch en heeft een antwoord op al je vragen:
http://www.amazon.com/Compleat-Meadmaker-Production-Award-winning-Variations/dp/0937381802

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Fruitmede, fruit kwantiteit/verhouding
« Reactie #3 Gepost op: maart 11, 2011, 07:45:01 pm »
Ah een goede boekentip, dank je wel. Wellicht inderdaad een goeie om te bestellen.
Kabooom!

Draak

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 245
  • bee bee king
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Re: Fruitmede, fruit kwantiteit/verhouding
« Reactie #4 Gepost op: maart 11, 2011, 08:49:55 pm »
Bedankt voor de tip Isilme! Die moet ik zeker eens bestellen.

Vorig jaar heb ik bramenmede gemaakt. Daar heb ik toen ca. 500 gr. bramen op 15 liter mede gebruikt. Er zat toen een zachte, maar op zich wel duidelijk te proeven bramensmaak aan de mede. Ik heb nu een nieuwe lading bijna af, waarbij er ca. 1,2 kg. bramen in 15 liter mede is gegaan. Bij het voorproeven tijdens het overhevelen was dit echt een sterke combinatie van bramen- en honingsmaak.
Less good than belief would have it
Is mead for the sons of men:
A man knows less the more he drinks,
Becomes a befuddled fool.
(Havamal 12)

Atala

  • New bee
  • *
  • Berichten: 15
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Fruitmede, fruit kwantiteit/verhouding
« Reactie #5 Gepost op: maart 12, 2011, 06:52:30 pm »
[...]mede had een erg leuk oranje/ roze kleurtje.... en er is nu nog 1 klein flesje van over, en de laatste persoon die ik het heb laten drinken is meteen wild dozen vol met wijnmaakspullen gaan bestellen omdat ze het zo lekker vond en nu ook mede wil gaan maken.[...]

Goh, wie heb je nog meer zo gek gekregen dan  :o

De besjeswijn van de Baldadige Bij mag er echt wezen ja. Gewoon verrukkelijk!

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Fruitmede, fruit kwantiteit/verhouding
« Reactie #6 Gepost op: maart 12, 2011, 07:04:20 pm »
Goh, wie heb je nog meer zo gek gekregen dan  :o

De besjeswijn van de Baldadige Bij mag er echt wezen ja. Gewoon verrukkelijk!

Ja ik noem liever geen namen :) Misschien wil diegene liever anoniem blijven hahaha

en het is besjesMEDE niet besjeswijn :)
Kabooom!

Atala

  • New bee
  • *
  • Berichten: 15
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Fruitmede, fruit kwantiteit/verhouding
« Reactie #7 Gepost op: maart 12, 2011, 07:13:41 pm »
en het is besjesMEDE niet besjeswijn :)
hahahah wat BIJdehand