Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Frambozenbraggot

(1/4) > >>

Isilme:
Gisteren een frambozenbraggot (bier met honing) gemaakt. Voor 10l:

-680g licht moutextract
-22g Cascade hop
-8g Fuggle hop
-2.25 kg honing
-1500g frambozen
-400g blauwe bessen
-Safebrew S-33 gist
-1g gistvoedingscomplex

Ongeveer 7l water aan de kook gebracht, moutextract en hop toegevoegd, 1u laten doorkoken (rolling boil). Bevrozen vruchten in plastiek fermentatievat gedaan, kokende vloeistof erover gegoten (soort van sterilisatie). Honing er na een paar minuten bij. Goed roeren en vruchten wat pletten. Gistvoeding opgelost in gekookt water en toegevoegd. Wachten, wachten, WACHTEN tot het koel was (stond om 3u 's nachts in mijn pyama te roeren in de pot en te smeken of ie nog eindelijk onder de 30 graden kon worden). Gist gerehydrateerd en toegevoegd, waterslot erop en in bed gekropen.

Staat al mooi en sterk te gisten momenteel  ^-^

Wilde eigenlijk een lambiekgist toevoegen, maar de smack-pack van Wyeast werkte toch niet zoals beloofd op de verpakking. Blijkt dat ik wel een weekje mag wachten ipv de 5 uur die er op de verpakking staat om hem te gebruiken  >:(  Achja, dan moet ik nog maar een ander recept verzinnen voor die gist.

Draak:
Ben benieuwd hoe die gaat smaken. Klinkt in ieder geval goed allemaal.  :D

Big Daddy Bee:

--- Citaat van: Isilme op maart 10, 2011, 09:28:38 am ---Staat al mooi en sterk te gisten momenteel  ^-^
--- Einde van citaat ---

Mijn complimenten voor je smiley-keuze bij die regel!

Maar serieus, dit klinkt geweldig (ik ben dol op frambozen) is het ook helemaal roze dan?

Isilme:
Haha bedankt  :)

Heb nog niet kunnen kijken, eerste gisting is in een plastieke gistingsemmer; het gaat er de eerste dagen nogal hevig aan toe... Wil geen ontplofte boel en frambozenprut van mij boeken schrapen  :o Waarschijnlijk gaat hij lekker roze zijn ja! Mijn frambozenmede was ook heel mooi roze (zoals rosé). Heb speciaal lichte gerstemout genomen om de kleur van de frambozen te proberen te accentueren. Ben erg benieuwd!

Isilme:
Gisteren gebotteld. 90 ml suiker bijgevoegd voor hergisting op fles. Laatste rest (na 2e keer decanteren) opgedronken met wat suiker. Erg lekker. Vrij bitter (heb ik graag) en daarna een honing en frambozensmaak. Voor mensen die niet graag hop lusten zou ik de hop drastisch minderen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie