Auteur Topic: Duinmede  (gelezen 7864 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Draak

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 245
  • bee bee king
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Duinmede
« Gepost op: maart 05, 2011, 12:35:17 pm »
Vandaag kon ik het niet laten om een paar potjes fruitbloesemhoning van een imker hier uit de buurt mee te nemen en een flesje duindoornsiroop. Van de week een kleinere gistingsfles zien te vinden en dan ga ik duindoornmede fabriceren. Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Als het een geslaagde experiment gaat zijn zal ik het recept daarna wel ooit ergens hier op de webstek delen.
Ik denk dat als het inderdaad lekker is, ik aan het eind van de zomer hier in het duin maar eens duindoornbessen ga plukken en daar zelf sap of siroop uit ga maken.
Less good than belief would have it
Is mead for the sons of men:
A man knows less the more he drinks,
Becomes a befuddled fool.
(Havamal 12)

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Duinmede
« Reactie #1 Gepost op: maart 05, 2011, 09:57:53 pm »
hm, klinkt lekker!
Kabooom!

Karlo

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 141
  • I'm the reason we're out of mead
    • Bekijk profiel
    • www.medeproeverij.nl
Re: Duinmede
« Reactie #2 Gepost op: maart 08, 2011, 07:31:28 pm »
Gaaf idee! Ik ben benieuwd. Het eerste idee wat ik bij de titel van dit topic kreeg was zand in je mede, maar dit smaakt vast veel beter.
Karlo

Draak

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 245
  • bee bee king
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Re: Duinmede
« Reactie #3 Gepost op: maart 08, 2011, 08:26:01 pm »
Nu staat er bij de ingrediƫnten van de duindoornsiroop pectine. Nu meen ik mij te herinneren dat er een verband was tussen pectine en katers. Wie maakt mij wijzer?
Less good than belief would have it
Is mead for the sons of men:
A man knows less the more he drinks,
Becomes a befuddled fool.
(Havamal 12)

Aegir

  • New bee
  • *
  • Berichten: 30
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Duinmede
« Reactie #4 Gepost op: maart 11, 2011, 01:16:11 am »
Nu staat er bij de ingrediƫnten van de duindoornsiroop pectine. Nu meen ik mij te herinneren dat er een verband was tussen pectine en katers. Wie maakt mij wijzer?

Jammer dat ze voor de siroop niet gewoon het hebben ingedikt maar pectine (wat je uit fruit kan winnen zoals appels) hebben toegevoegd. Je kan dit ook in de winkel gewoon kopen, om configuur te maken. Het houdt vele beter dan bv confituur (of jam) te maken met gelatine.

De enigste link tussen pectine en katers zie ik in de afbraak van pectine in ons lichaam, waarbij pectine-zuren 'aan bod komen', die (chemische) ketens (met een groep genaamd methylzuurgroepen) hebben een 'soort van' methanol ergens in het proces van afbraak. Pectine in fruit zou hier rijker aan zijn, dan pectine in yoghurt bijvoorbeeld.
Maar laat ons voorzichtig zijn in het trekken van conclusies en eerst het eindproduct afwachten :)
Lief bijtje, zei de bij wil je met mij vrije, wacht even zij de bij ik ben zo bij je.

Draak

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 245
  • bee bee king
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Re: Duinmede
« Reactie #5 Gepost op: maart 11, 2011, 08:42:56 pm »
Aangezien ik er meestal wel in slaag katers aan mijn medemens over te laten, laat ik me er ook totaal niet door afschrikken.  8)
Less good than belief would have it
Is mead for the sons of men:
A man knows less the more he drinks,
Becomes a befuddled fool.
(Havamal 12)