Honing > Toepassingen

Honing oogsten

<< < (3/7) > >>

Bijker:
Wanneer alle honing door de zeef is geweest laten we de inhoud ca 24 uur met rust.
Aan de oppervlakte komt dan een laagje schuim te staan.
Dat zijn zeer kleine wasdeeltjes, pollen en luchtbelletjes, die moet eruit.



Van dichtbij ziet dat er uit als op deze foto.


Met een spatel wordt deze "schuimlaag' samen geveegd en ook in de ontzegelbak gedaan.
Er zijn imkers die het gebruiken in het te maken gebak. Daar is het goed geschikt voor.

Maar het kan ook terug gegeven worden aan de bijen, ze zijn er dol op!

Bijker:
Wanneer de schuimlaag eraf is moet de honing gedurende enige tijd worden geroerd.



Daarvoor is er een speciale rvst honingroerder.

Met de hand roeren kan ook, dat kost veel spierkracht en werd gedaan met een driekante beukenhouten roerder.

Waarom roeren dan?
Gedurende een week, en dan drie keer per dag moet er geroerd worden. De honing krijgt hierdoor een fijne kristalstructuur met een zachte smaak. De kristallen "breken" nl waardoor deze dan niet zo grof en scherp smaken.
Ook zal de kristallisatie wat minder snel gaan waardoor - vooral voorjaarshoning- niet zo hard wordt en er een beter smeerbaarder honing ontstaat, Een bijna creme honing.



Roeren moet voorzichtig gebeuren om geen lucht in de honing te krijgen, want dat veroorzaakt weer luchtbelletjes.
Na het roeren altijd weer de emmer goed afsluiten zodat er geen vuil, maar ook geen ongewenste passanten in komen.
Ook moet voorkomen worden dat het vocht of geurtjes uit de omgeving opneemt, want honing is hygroscopisch, ofwel het neemt zeer snel vocht op uit de omgeving.

Bijker:
En over vocht gesproken.
We willen wel weten wat het vochtgehalte van de geoogste honing is.
Dat gebeurt met een honingrefractometer.


Op het glaasje wordt een druppeltje honing gesmeerd en dan kan men aflezen wat het vochtgehalte is.


Op de rechterschaal wordt afgelezen wat het gehalte is.


Het vochtgehalte is van belang om te weten hoe lang de honing bewaard kan worden.
Beter is het om heerlijke verse honing snel te consuemeren of voor mede te gebruiken, maar bewaren moet soms.
> 17,4 % 18 maanden
17,5 - 18,4 % 12 maanden
18,5 - 19,4 % 6 maanden
> 19,5 % 3 maanden
Gisting van de honing zal dan plaats vinden.
We noemen het dan dat de potjes te klein worden! ;D

De Baldadige Bij:
hey, maar als er dan gisting gaat plaatsvinden... dan krijg je dus mede toch???


ik heb altijd meer het probleem dat honing gaat versuikeren als het te lang staat. Maar ik dacht eigenlijk dat het verder wel eeuwig houdbaar was zo ongeveer. Maar niet dus :)

En ik zal inderdaad van het voorjaar eens op zoek gaan naar een imker en vriendjes met hem/haar worden :) Misschien kan ik een contactadvertentie zetten in de hooiberg hahaha.

Ik ga vanavond eens beginnen met je foto's en andere lessen te verzamelen en op de website neer te zetten.

Bijker:
Wat je met gistende honing in een pot moet doen?
Ja dat kan je als basis voor je mede gebruiken, maar dat is jammer dat dat is gebeurd.
Had je of eerder moeten consumeren en niet zo lang moeten laten staan.
Maar NOOIT aan de bijen teruggeven!

En dat jouw eigen honing versuikerd.......
Twee opmerkingen;
1- is goed dan is het toch wel goede kwaliteit en niet verhit of behandelsd geweest.
2- nooit meer zeggen of schrijven versuikerd ;)
    het heet gekristalliseerd!

Niet meer vergeten!

Ben benieuwd naar je nieuwe imkerdates ;D laat het ons weten!


Wat bedoel je met lessen en foto's verzamelen?
Je gaat me toch niet te populair maken hier?  8)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie