Auteur Topic: Honing deel 3  (gelezen 7410 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Honing deel 3
« Gepost op: februari 06, 2011, 08:22:45 am »
De samenstelling van honing is in de loop van het jaar, en dan bedoel ik vanaf het voorjaar tot de laatste dracht niet gelijk.
Voorjaarshoning kristalliseert heel erg snel, soms al wel in de raat wanneer de imker te lang wacht met oogsten.
Het vochtgehalte van honing mag niet boven de 20% uitkomen, niet alleen dat deze honing snel zal gaan gisten maar is volgens het honingbesluit ook niet toegestaan. Uitzondering is heidehoning wat maximaal 23% vocht mag hebben.
Bij 17% vocht zal honing niet gaan gisten en de meeste honing heeft een vochtpercentage van 18 - 19%.
Het vochtgehalte wordt gemeten met een refractometer.
Wat zit er verder in de honing?
Aan suiker zijn de gemiddelde waarden vruchtensuikers 38,2%, druivensuikers 31,3%, sacharose 1,3% en maltose 7,3%.
Verder nog hogere suikers, vrije- en totaal zuur, enzymen diastase/amylase 20,8 als absolute waarde, as, mineralen en nog circa 300 stofjes zijn uit onderzoek gevonden. En natuurlijk ook nog pollen.
pH waarde ligt als gemiddelde op 3,91
Honing die bij de super is aangekocht en vloeibaar blijft is behandeld, gepasteuriseerd, verhit of gefilterd en zal een laag, tot geen enzymgehalte hebben.
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Honing deel 3
« Reactie #1 Gepost op: februari 27, 2011, 10:04:44 pm »
Mooie korte info serie over honing, erg goed om te weten hoe de vork nu in de steel zit wat betreft het goedje waar we zo graag drank van maken ;) Ik bedoel, ik zal nooit honing-expert worden, maar zo krijgt het allemaal wat meer diepte!

Wat betreft de supermarkt, als je daar honing haalt om mede te maken, moet je opletten dat er 100% bijenhoning op staat. Er schijnt ook honing verkocht te worden met toegevoegde suiker.
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Honing deel 3
« Reactie #2 Gepost op: februari 27, 2011, 10:08:40 pm »
Honing uit de supermarkt kan nu niet meer he :)
Anders stuurt Bijker een zwerm woeste bijen op je af denk ik :P
Kabooom!

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Honing deel 3
« Reactie #3 Gepost op: maart 03, 2011, 12:15:43 pm »
Wat betreft de supermarkt, als je daar honing haalt om mede te maken, moet je opletten dat er 100% bijenhoning op staat. Er schijnt ook honing verkocht te worden met toegevoegde suiker.
Nu probeer ik jullie een beetje honingkennis bij te brengen - zie les 1 wat honing is- en nu kom je met "bijenhoning van de supermarkt" aan. :(
Lees de definitie nog maar eens. Honing is van bijen, en van niets anders dan gemaakt van nectar.Punt ( even niet over "luizenhoning" gesproken!

Koop nu je honing bij een imker in de buurt.
Voor de kosten hoef je het niet te laten. De meeste imkers die hun honing verkopen in grotere hoeveelheden doen dat in een emmer van 14 kg en de prijs ligt gemmiddeld op €3,75 - € 4,25 per kg. Om mede te maken ben je toch al meer dan een potje nodig en een potje van 450gr de goedkoopste bij ?.......? is ongeveer € 1,60 als dat al honing is, dus het is en voordeliger, en geen geklooi met potjes leeg maken en wegbrengen, en je steunt de natuur, en de imker, die je misschien ook nog wel enthousiast maakt voor medemaken, en je weet dat het een goed product is uit eigen omgeving. Voor eigen gebruik beschik je ook over honing voor op brood of om andere lekkere dingen te bereiden.!
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Honing deel 3
« Reactie #4 Gepost op: augustus 14, 2011, 12:11:53 pm »
Ah vandaar je opmerking in mijn topic  :P

Verder interessant topic, ik ga voor mijn volgende lading wel langs een imker, heb er 1 vlak over de grens maar ben er nog niet geweest, dus ik weet niet wat voor honing hij heeft.