Auteur Topic: Geduld met mede  (gelezen 30896 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Geduld met mede
« Reactie #15 Gepost op: augustus 29, 2011, 09:21:41 am »
De mooiste mede vind ik dan ook mede die meer dan 3 jaar heeft gelegen... echt een aanrader. Ik had een fles speciaal bewaard voor m'n afstuderen, die was zo'n 8 jaar oud toen ik 'm uiteindelijk opende. Onvoorstelbaar, wat een godendrank!

nu heb ik spijt, dat ik van die oorspronkelijke 24 flessen maar één bewaard had...  :))

Eigenlijk moet je van elke batch minimaal een aantal wegzetten die je "vergeet" Alleen uit 5 liter gistflessen kun je hooguit 6 halen, en om die zo lang te laten staan wordt wel moeilijk.

Nou kun je wel redelijk vaak een gist fles opstarten, en elke keer een andere soort maken, als je dan een lekkere tegen komt is het weer jammer dat er maar 6 flessen van zijn  ::)

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Geduld met mede
« Reactie #16 Gepost op: augustus 29, 2011, 10:10:58 am »
Een vriend van mij bottelt z'n mede in 1/2 liter flessen. Zo heb je er meer van, kun je makkelijker effe eentje openen om te laten proeven en is het makkelijker om een paar apart te zetten voor (veel) later.
Ik probeer mijn recepten ook altijd uit in 5-liter flessen en bewaar daar steeds 3 flessen van (de rest gaat binnen een paar maanden wel op...). de eerste fles gaat pas na 3 jaar open, en dan besluit ik wel wat ik met de rest doe...
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Jawi

  • New bee
  • *
  • Berichten: 10
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Geduld met mede
« Reactie #17 Gepost op: september 26, 2011, 01:58:50 pm »
Over geduld gesproken... Ik heb vorige week mijn eerste mede gemaakt. Denken jullie dat ik deze met kerst aan mijn familie kan laten proeven? ))J
What three things does drink especially provoke?

Marry, sir, nose-painting, sleep, and urine. Lechery, sir, it provokes, and unprovokes. It provokes the desire, but it takes away the performance.

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Geduld met mede
« Reactie #18 Gepost op: september 26, 2011, 05:43:53 pm »
Over geduld gesproken... Ik heb vorige week mijn eerste mede gemaakt. Denken jullie dat ik deze met kerst aan mijn familie kan laten proeven? ))J
De mede van zomerhoning of nog van het voorjaar?
Vermoedelijk kan het wel. De fles op kamertemperatuur laten staan, en verder met rust laten, en over drie weken dat is een maand na de start pas overhevelen.
Niet roeren of schudden...... ::) nergens voor nodig!
En dan overhevelen in andere fles. Het klaren moet dan beginnen en gelijk even meten het restant suikergehalte.
Hopen dat het klaren dan snel gaat, en dat moet je dan afwachten ))J.
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Geduld met mede
« Reactie #19 Gepost op: september 26, 2011, 06:12:43 pm »
Ik draai regelmatig de flessen die nog niet overgeheveld zijn, eerst hield ik ze schuin en probeer de vloeistof dan rond te draaien maar dat klotst nogal, nu heb ik wat nieuws bedacht en dat is de fles gewoon rechtop laten staan en dan tussen je handen rond draaien met slagen (soort van stokje draaien om vuur te maken in het groot) Zo blijft de vloeistof rustig aan de bovenkant terwijl het toch redelijk rond kolkt onderin, en door middelpuntvliedende kracht verdeel je de gist laag zeer goed.

Maar dit is dus niet echt nodig? En als je er helemaal niet aan komt verloopt het proces juist sneller?

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Geduld met mede
« Reactie #20 Gepost op: september 27, 2011, 06:48:29 am »
Door te schudden verdeel je de gist beter, komt het beter in contact met de suikers en laat je de CO2 vrijkomen die het proces een beetje remmen. Nadeel is dat je zo misschien meer zuurstof in de must krijgt, waardoor een deel van de gist weer op hoge gisting overstapt (voortplanten i.p.v. suikers omzetten in alcohol).
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Maarten

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 71
  • bzzzz zzz
    • Bekijk profiel
    • Germaanse Joelfeest Wieringermeer
Re: Geduld met mede
« Reactie #21 Gepost op: september 03, 2012, 05:22:06 pm »
Laatst een mede opgemaakt die 12 maanden stond te gisten. Zojuist een mede uit zijn fles gehaald die ruim 14 maanden heeft gegist. Zeer goed spul.
- Dwaze man, dwaze dronk -

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Geduld met mede
« Reactie #22 Gepost op: september 07, 2012, 10:59:16 pm »
Door te schudden verdeel je de gist beter, komt het beter in contact met de suikers en laat je de CO2 vrijkomen die het proces een beetje remmen. Nadeel is dat je zo misschien meer zuurstof in de must krijgt, waardoor een deel van de gist weer op hoge gisting overstapt (voortplanten i.p.v. suikers omzetten in alcohol).

Dank voor deze info hier posten Medeblander! Ik weet niet of veel mensen zich druk maken om hoge en lage gisting (voor de duidelijkheid: ik niet meestal  :) ) maar het is wel goed om dit soort dingen te weten zodat je kunt nagaan wat er eigenlijk gebeurt in je flessen.

Als ik werk met kleine flessen 5 tot 10 liter ofzo, en ze staan in mijn zicht, dan heb ik de neiging ze vaak even te schudden (niet echt schudden, maar ik draai ze zo rond dat de vloeistof even gehusseld wordt) na een tijdje merk je dat alles super snel weer bezinkt, dan nader je een soort eindstatium. Ik houd de flessen ook goed vol, en haal het waterslot er niet af, geen extra zuurstof. In ieder geval in de case van de "big daddy's brew" leverde dit door optimale lage gisting een erg hoog alcoholpercentage op.

Plus vrijwel garantie dat er geen nagisting gaat optreden, wanneer het proces op deze manier ten einde is, dan was het dat ook echt.

En dan zie je, je kunt voorkomen dat je geduld moet hebben door goede planning en uitvoering. Geduld hebben betekent vaak wachten op bezinken of wachten tot de hoge gisting stopt, maar dat kan vaak voorkomen worden.

En dan nog, graag wil ik hier even verwijzen naar wat wijze woorden van een van onze leden:
http://www.debaldadigebij.nl/smf/index.php/topic,106.msg1311.html#msg1311

Dus  ))J
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

bart martinszoon

  • New bee
  • *
  • Berichten: 25
  • by oden
    • Bekijk profiel
Re: Geduld met mede
« Reactie #23 Gepost op: oktober 28, 2013, 04:32:48 pm »
mijn mede staat gemiddeld tussen de 3 en 5 maanden dus gedult is verijst
alhoel hewt vaak opraakt als mn vooraad dat ook doet

Hobbes

  • New bee
  • *
  • Berichten: 39
  • Iccarus Mede
    • Bekijk profiel
    • Iccarus Mede
Re: Geduld met mede
« Reactie #24 Gepost op: december 08, 2013, 12:57:20 pm »
Ik heb nu een batch mede van ruim een jaar oud. En ik moet jullie gelijk geven, hoe ouder, hoe lekkerder. Ik heb daar nu een paar verkocht, en maar 1 klacht gekregen dat die niet lekker was en kreeg de fles terug. Zelf natuurlijk even proeven...bleek er gewoon niks mis mee te zijn. Dit individu gaf aan dat de winkel mede (die ambrosia mede uit de natuurshop) veel lekkerder was. Zelf ben ik het daar niet mee eens, ik vind die maar een beetje gewoontjes
We kunnen er rustig vanuit gaan dat Rembrandt nooit gevoetbalt heeft. thans niet in clubverband

Bril

  • New bee
  • *
  • Berichten: 6
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Geduld met mede
« Reactie #25 Gepost op: februari 13, 2014, 08:16:02 pm »
Door te schudden verdeel je de gist beter, komt het beter in contact met de suikers en laat je de CO2 vrijkomen die het proces een beetje remmen. Nadeel is dat je zo misschien meer zuurstof in de must krijgt, waardoor een deel van de gist weer op hoge gisting overstapt (voortplanten i.p.v. suikers omzetten in alcohol).

Het kan zijn dat er bij mede maken ineens andere natuurwetten optreden, maar ik heb toch echt het idee dat hier iets staat wat niet helemaal klopt.

Koolstofdioxide is zwaarder dan zuurstof. Bij de gisting ontstaat koolstofdioxide, wat (ná de eerste nogal snelle gisting) rustig de vloeistof (wat later de mede word) verlaat. Omdat het zwaarder is dan zuurstof, zal de "koolzuurdeken" dikker en dikker worden, en na een tijdje is al het zuurstof verdreven uit de gistingsfles. En er zal pas weer  zuurstof in kunnen komen als het waterslot van de fles afgehaald word (of als de gisting klaar is en er licht "ingeademd" word door de mede (dat er dus lucht in de fles gezogen word)). Tot die tijd zal er geen zuurstof in de fles zijn, en kan er dus door schudden geen zuurstof in de mede komen.

Daarnaast is koolstofdioxide vele malen beter oplosbaar in water t.o.v. zuurstof (1,45 g/L koolstofdioxide, 0,039 g/L zuurstof). Dit betekend dat koolstofdioxide wat vrijkomt bij vergisting eerst in het water zal oplossen, en daarmee het zuurstof verdrijft uit het water. Toen ik de labo-opleiding deed, leidden we altijd koolstofdioxide door oplossingen om het zuurstofvrij te maken (dat ging namelijk sneller dan uitkoken).

Tot zover mijn beroepsdeformatie ;)
We do what we want. We don't care what anyone else thinks.

- Cliff Burton -

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Geduld met mede
« Reactie #26 Gepost op: februari 14, 2014, 04:52:35 am »
Ik zei ook "misschien"  ^-^
In ideale omstandigheden zou je ook helemaal gelijk hebben, maar in de praktijk kan het soms anders lopen. Soms kan het handig zijn om het waterslot eraf te halen of zit er nog wat zuurstof in de fles omdat de gisting niet helemaal goed is verlopen, etc.
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Bril

  • New bee
  • *
  • Berichten: 6
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Geduld met mede
« Reactie #27 Gepost op: februari 14, 2014, 06:33:24 am »
Klopt helemaal. Maar voor mensen rare dingen gaan denken, en bang worden dat er zo snel zuurstof in de mede kan komen. Want zo snel gebeurd dat in principe dus niet.

Maar je zet me wel aan tot een experiment... Even kijken hoe ik zuurstof (in lage gasconcentraties) hier het best kan aantonen, met de middelen die ik op mijn werk heb.
En dan op verschillende momenten het zuurstof gehalte van het gas gaan bepalen.
Ik heb weer een leuk klusje voor tussendoor vandaag ;D
We do what we want. We don't care what anyone else thinks.

- Cliff Burton -

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Geduld met mede
« Reactie #28 Gepost op: februari 15, 2014, 10:54:26 am »
Succes! Ik ben benieuwd wat je resultaten zullen zijn :)
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Bril

  • New bee
  • *
  • Berichten: 6
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Geduld met mede
« Reactie #29 Gepost op: februari 22, 2014, 12:29:21 pm »
Nou, voor nu is het een helaasje... Als ik het al zou kunnen bepalen, dan zou ik in elk geval een gaschromatograaf moeten hebben. En die hebben we niet staan. Maar het is wel een idee voor een practicum een keer. Want zo duur zijn ze niet. Binnenkort maar eens met sectiegenoten praten ;D
We do what we want. We don't care what anyone else thinks.

- Cliff Burton -