Auteur Topic: Onze eerste Mede  (gelezen 16144 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Onze eerste Mede
« Gepost op: februari 05, 2011, 01:05:12 pm »

Mede waar komt het woord vandaan, godelijke drank, eerste drank voor de mensheid.
Als de honing te veel vocht (25%) bevat gaat deze gisten, dan heb je natuurgist.
Je mag daar ook wel meer water aan toevoegen om deze drank niet te zoet te maken maar het hoeft niet.
Zo werden de mensen lang voor christus al dronken.
Gingen honing weghalen uit de holle bomen,werd in een zak gedaan en na 3 maanden ging dit gisten,en zo werden onze voorvaderen zat :-[
Ik schrijf dit omdat ik op het forum de vraag heb gelezen of  het nog wel kan gisten als er teveel honing in zit,
                                                                                 ;D het antwoord is ja :-[
Tinus.

tel 06-15203088

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Onze eerste Mede
« Reactie #1 Gepost op: februari 06, 2011, 07:49:24 am »
Tinus, op je vraag waar het woord mede van afkomstig is mag je heel ver terug in de tijd. En is het woord in veel landen en culturen bekend.
Namen uit oude culturen zijn “mulsum”, “oenomel” en “medhu” waarvan de laatste naam afstamt van het indo-germaans.
In de Romaanse talen is “hydromel” bekent.
Andere verwante namen en afleidingen hiervan zijn o.a. “mead”, “myod” “mjöd”, “medd” en “mädhu” .
Nog meer namen zijn “aquamulsa” wat staat voor water met honing, en “melomeli” wat verwijst naar fruitsap en honing
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Onze eerste Mede
« Reactie #2 Gepost op: januari 12, 2014, 02:29:20 pm »
Ook hier wil ik nog een mede recept neer zetten maar wel van heel vroeger voor de jaar telling.

Als je raat met honing en stuifmeel en propolis en was, zonder draden en hout van de ramen
in een pan met even veel water op warmt tot alles is gesmolten en dan laten stollen
kan je de was er af halen en verwijderen dan weer opwarmen en water bij voegen tot 2 maal het gewicht van de honing raat.
Laat het afkoelen en doe er gist bij en voedingszout, en dan geduld voor de mede, drie maanden, dan proeven.
Tinus.

tel 06-15203088

Japie Bee

  • New bee
  • *
  • Berichten: 18
  • Hoort de wind waait!
    • Bekijk profiel
    • BIJENRAADSEL
Re: Onze eerste Mede
« Reactie #3 Gepost op: januari 14, 2014, 09:38:20 pm »
Wat gebruik jij als voedingzouten Tinus, ik nam aan dat wanneer je de gehele raat met stuifmeel enzo gebruikt er reeds voldoende inzit?

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Onze eerste Mede
« Reactie #4 Gepost op: februari 14, 2014, 02:21:27 pm »
Dag Japie bie ik koop het bij de gier.
Ingrediënten-- diammoniumwaterstoffosfaat.

En Japie kijk eens op lamsoor mede heb je nog niet gelezen is echt wat voor jou.
Wil wel wat potten ruilen voor een heerlijke mede.
Tinus.

tel 06-15203088