Auteur Topic: Ik ga een cursus volgen!  (gelezen 16130 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Ik ga een cursus volgen!
« Gepost op: januari 30, 2011, 12:54:02 pm »
Hoera :) Ik ga een cursus imker volgen bij de plaatselijke gilde! Voor 10 euro krijg je 8 lessen, waarvan 6 praktijk én op't laatste een bijenvolkje als je daar zin in hebt :)

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Ik ga een cursus volgen!
« Reactie #1 Gepost op: januari 30, 2011, 05:53:45 pm »
oh wat gaaf! ik wil ook een keer een imkercursus doen... en bijen houden natuurlijk.
heb alleen geen plaats voor bijen, en daar worden mijn buren ook niet blij van denk ik als ik het wel ga proberen.


Kabooom!

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Ik ga een cursus volgen!
« Reactie #2 Gepost op: januari 30, 2011, 05:54:40 pm »
Dat is een mooi bericht, een mooie bezigheid, zal er geen spijt van krijgen.
Heb je al een mooi plekje waar je je volkje kan plaatsen?
Hou je ons op de hoogte van je lessen, je wetenswaardigheden en voortgang?
Probeer wel al op tijd dat volkje te krijgen, zal een zwerm of aflegger zijn, eind mei!
veel plezier alvast.
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Re: Ik ga een cursus volgen!
« Reactie #3 Gepost op: januari 30, 2011, 06:09:16 pm »
Je krijgt het volkje op't einde van de lessenreeks, in augustus. Ik ken er niks van (nog niet!) dus ik weet niet of dat een goed tijdstip is. Natuurlijk gaan ze je ook geen volkje geven op een slecht moment (denk ik toch...). Van de imker uit de buurt kan ik al een kast hebben en zijn materiaal lenen of dubbel materiaal overkopen :) Ook heb ik een bijenverzekering voor als er "iemand tegen één van mijn bijen zou botsen". Vreemd dat je hiervoor verzekerd moet zijn, waar gaat de wereld naartoe...

De imker hier uit de buurt heeft al gezegd dat ik mijn kastjes wel bij hem in de buurt mocht zetten. Mijn ouders hebben ook een hele grote tuin, dus daar kan ik er ook wel één kwijt. Zelf hebben we geen tuin spijtig genoeg, maar dat komt wel. En daar zijn de bijen ook welkom natuurlijk :)

Ik ga alles zo natuurlijk mogelijk willen doen, haast biologisch (natuurlijk kan ik niet 100% bio want dan moet je ook zoveel kilometer verwijderd zijn van bespoten velden enzo). Ik bedoel daarmee dat ik mijn volkje op de biologische manier wil houden en verzorgen. Wat zijn daar de regels omtrent?

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Ik ga een cursus volgen!
« Reactie #4 Gepost op: januari 31, 2011, 09:49:45 am »
Isilme, wanneer start de theorie?
Probeer je van te voren al eens in te lezen en te leven in de theorie van het imkeren door het aanschaffen van wat boeken.
Je kan(maar dat hoeft niet, anders zeggen ze dat ik reclame maak.... ;D ;D) eens op mijn webpagina kijken, onder les- en informatiemateriaal staan de eerste 4 theorielessen van een beginnerscursus, als je die door leest ben je alvast van een heleboel op de hoogte en dat is belangrijk als basis.
In augustus een volk krijgen lijkt me niet goed, dat volk moet dan al flink groot zijn en er moet worden gestart met in het invoeren voor de winter. en zonodig een eerste behandeling tegen varroa.
Het mooiste is om met een klein aflegger- of zwerm te beginnen. En dan wel een rustig volkje, want zwerm- of steekduivels kunnen een reden zijn om het niet zo'n geslaagde bezigheid te vinden. Vergelijk het maar kort met de aanschaf van een valse hond die niet wil luisteren! :o

Biologisch, is een vehaal en een wereld op zich, in Nederlaand is een BDimkervereniging, dan werk- en denk je geheel anders in de wereld van de immen, andere behuizing, natuurbouw, werken in de bijen volgens de BDzaaikalender, invoeren met honing en niet met suikeroplossing. enz.


Je zal je vaak verwonderen over de bijenwereld. Zorg voor een goede mentor, iemand waarbij je terecht kan voor vragen zonder eigen gewin, en waar je goed mee overweg kan met vragen en probleempjes.
Mijn mentor zei jaren terug al, bijenhouden leer je nooit, bedoeld te zeggen zij bepalen en verwonderen en zorgen steeds weer voor verrassingen en dat is dan de charme van het imkeren.
Maar mooi is het!
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Re: Ik ga een cursus volgen!
« Reactie #5 Gepost op: januari 31, 2011, 10:00:04 am »
Bedankt voor de tip! Ik heb de lessenreeks afgeprint. Leuke avondlectuur :-) Ik heb al een boek gekocht over imkeren (Beekeeping for Dummies). Ik ben een boekenverslaafde  ;D

De theorielessen starten deze zaterdag (5 februari). Ik ben niet 100% zeker wanneer we het volkje krijgen. Aangezien er ook praktijklessen zijn, lijkt het mij logischer dat je misschien de kast waarmee je tijdens de praktijklessen werkt kan overnemen. Ik zal het zien als de lessen starten natuurlijk :)

Is het eigenlijk een goed idee om de bijen in de winter ook een stuk van hun eigen honing te laten behouden? Ik vind het namelijk zo zielig dat ze heel de tijd maar werken om honing te verzamelen en dat ze dan in de winter op suiker moeten overleven  :'( Dat is zo oneerlijk... (en volgens mij is hun eigen honing ook gezonder voor hen dan suiker, maar nogmaals, ik ken er natuurlijk niks van).

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Re: Ik ga een cursus volgen!
« Reactie #6 Gepost op: januari 31, 2011, 10:02:12 am »
Heb trouwens ook ontdekt dat er in mijn directe omgeving tamelijk veel imkers zijn! Een collega op't werk bijvoorbeeld en de lokale imker waar ik mijn honing voor de mede koop natuurlijk. De laatste bood mij al meteen zijn materiaal en staanplaatsen voor mijn kasten aan, dus dat zit wel snor denk ik zo  ;D

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Ik ga een cursus volgen!
« Reactie #7 Gepost op: januari 31, 2011, 12:19:56 pm »
Dat zal wel goed komen met jou, je bijen en een goede standplaats.

Wanneer jullie de eerste praktijkles gaan krijgen (klinkt heel vreemd ik weet het....) zorg er dan voor dat je bewust EEN maal gestoken wordt.
Dan weet je hoe dat voelt, maar belangrijker is om te weten hoe je reageert op een steek, kan je er tegen, ben je niet allergisch en weet wat er gebeurt en hoe het voelt als je wel onverwacht een prikje ontvangt.

De eerste keer een kast los KIJK hoe de bijen reageren! lopen ze rond zonder zelf te reageren dan is het goed, doen ze nerveus en trillen ze met de vleugels, dan is het opletten, en wanneer ze met de vleugels en achterlijf omhoog gaan lopen doe dan de kast dicht en laat ze met rust!
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Re: Ik ga een cursus volgen!
« Reactie #8 Gepost op: januari 31, 2011, 12:36:39 pm »
Bedankt voor de tips. Oeioei, mij laten steken  :-\ Hoe moet je dat doen? Arme bij, die gaat dan dood  :'(

Waarom moet je de kast terug dicht doen als ze nerveus reageren? Is er dan iets mis met de kolonie of gewoon uit zelfbehoud?

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Ik ga een cursus volgen!
« Reactie #9 Gepost op: januari 31, 2011, 01:47:10 pm »
Onder toezicht van de docent een bij pakken en in je arm laten steken, ja dat meiske gaat dan dood, maar jij weet dan hoe dat werkt en wat jouw reactie is op een steek.
Als je nog nooit eerder bent gestoken weet je niet hoe je daar op reageert, het kan zijn dat je een allergische reactie krijgt.
En dan moet je je daar wel tegen wapenen.
Mijn eesrste prikken leverden vreselijk dikke en jeukerige plekken op.
En bij mijn eerste eigen volk kreeg ik bij de eerste inspectie drie steken en een zeer heftige reactie tot vlekken en heftige benauwdheid aan toe.
Dat is een moment om te weten wat wel en niet kan.
Ben doorgegaan na al die jaren en heb nu geen last meer als het gebeurd.

In een volk die lastig kan zijn moet je niet werken tenzij het zeeeeer dringend nodig is bv bij het breken van doppen(wat???.... kom je nog wel achter!)
Anders weer sluiten en een andere keer verder.
Wanneer ze narrig en vervelend zijn om welke reden dan ook moet je er niet in werken.
Kan van alles zijn, het weer, onweer, honger, moerloos, vreemde luchtjes(geen parfum, deodorant, Alcohol! ed) daar reageren ze furieus op!

Helemaal als je op de biologische toer wilt gaan werken.
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Re: Ik ga een cursus volgen!
« Reactie #10 Gepost op: januari 31, 2011, 02:04:11 pm »
Ik kan niet wachten tot de cursus begint! Heb al heel wat filmpjes op internet bekeken ook. Soms dragen de imkers een pak net alsof ze naar de ruimte gaan, dan weer hebben ze enkel een hoed met sluier op en één man stond daar zelfs gewoon in zijn short en mouwloos tshirt te werken... "Ze zijn vandaag erg rustig" zei hij, "want het is goed weer".

Geen alcohol? Oeioei, dus geen mede drinken van tevoren ook niet? ;-)

Ik ben trouwens al wel door een wesp gestoken. Geen reactie op gehad (wel beetje pijn maar niks ernstig). Is dat vergelijkbaar met een bijensteek?

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Ik ga een cursus volgen!
« Reactie #11 Gepost op: januari 31, 2011, 02:24:36 pm »
Klopt, als geheelonthouder/ster naar je bijen toe. 8)
Als je rustig met de bijen omgaat en eerst kijkt hoe hun gemoedstoestand is kan je zo zonder handschoenen, kap en met korte mouwen erin werken.
Maar owe als ze narrig zijn, en dat moet je dus zien om te weten wat je gaat doen.
En zorgen voor rustigge bijen aan te schaffen.
Carnica is een goede keuze maar kijk wat er in de buurt wordt gehouden, daar zal je ook rekening mee moeten houden.

Wespen en bijengif is beslist niet hetzelfde, daar is dus niet zo een vergelijk te maken.

Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Ik ga een cursus volgen!
« Reactie #12 Gepost op: februari 20, 2011, 07:46:21 pm »
Ik ga nog geen cursus doen, dat stel ik nog even n paar jaar uit, maar ik mag wel binnenkort op een vergadering komen van de Nijmeegse imkervereniging. Zo kan ik vriendjes worden met imkers en eens kijken of ik af en toe mee mag helpen met de bijen. Ik ben erg benieuwd!! Word vast leuk en interessant. Kan ik me iig alvast laten steken door n bij en dan kijken of ik niet ga huilen, haha! Ik hou jullie op de hoogte!
Kabooom!

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Ik ga een cursus volgen!
« Reactie #13 Gepost op: februari 21, 2011, 11:58:51 am »
Kijk eens aan wat een positief nieuws 8)
Heel erg leuk en ben benieuwd naar je ervaring bij die imkers.
Meestal heren, en heel vaak al aan het verkleuren op hun hoofd, maar allemaal erg actief.
Dat is het gemiddelde plaatje van de nederlandse imker(s).
Maar met Isilme en nu Roelien komt daar in de "lage landen" snel verandering in :D

Als je actief mee kijkt en helpt zie ik je dit jaar al afsluiten met je eerste bijenvolk. ;)
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Ik ga een cursus volgen!
« Reactie #14 Gepost op: februari 21, 2011, 12:11:26 pm »
Isilme, over jouw ervaringen de eerste theorielessen hebben we nog niets vernomen!

Vertel er eens wat van/over!
Ben benieuwd!
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.