Auteur Topic: Influence of pollen addition on mead elaboration: Physicochemical and sensory ch  (gelezen 17501 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Influence of pollen addition on mead elaboration: Physicochemical and sensory ch
« Reactie #15 Gepost op: april 07, 2011, 02:12:47 pm »
De klontjes pollen zijn een verzameling van miljoenen pollen door de bijen verzameld van de bloemen.
Bij het halen van nectar komen de bijen in aanraking met de pollen en verzamelen/ nemen die mee in de zg stuifmeelkorfjes aan de buitenzijde van nun achterpootjes.
Kijk je nu bij een bijenkast dan zie je de meiden met al vele kleuren pollenklompjes binnenkomen.
Ook moet je dan eens onder de kast, ofwel de bodemplaat nu kijken, daar vindt je vele pollenklompjes die door het rooster zijn gevallen en die kan je dan zo opeten. Even de vingertop nat maken en dan blijft het zo kleven.
Neem je zo'n klompje tussen duim en wijsvinger dan zie en voel je dat het een zacht stukje is, wat zo uit elkaar valt.
Pollenklompjes hebben altijd dezelfde kleur omdat bijen altijd op de zelfde bloemsoort vliegen, en niet als een hommel van bloem naar (ander soortige) bloem.
Het onderzoeken van pollen is een aparte hobby/wetenschap en heet palynologie.
Meer hierover op; http://www.bitsandbees.nl/pollenanalyse.htm

Dat was dus weer een lesje bijenkennis 8)
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Influence of pollen addition on mead elaboration: Physicochemical and sensory ch
« Reactie #16 Gepost op: april 07, 2011, 07:56:28 pm »
oja, steriliseren....
dat doe ik eigenlijk nooit echt met most... hoewel ik wel laatst een uur lang paardebloemen en citrusschillen heb staan koken. (dat ruikt echt heel erg lekker)
Kabooom!

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Re: Influence of pollen addition on mead elaboration: Physicochemical and sensory ch
« Reactie #17 Gepost op: april 08, 2011, 07:13:48 am »
Goh, ik doe het soms en soms weer niet. Ik los wel altijd de honing op in afgekoeld gekookt water dat nog heet is, zodat de honing gemakkelijker oplost. Ik heb ooit één keer de "volledig koude methode" toegepast en dat doe ik NOOIT meer... Wat een gedoe om die klomp honing opgelost te krijgen, fieuw...  ???