Auteur Topic: Influence of pollen addition on mead elaboration: Physicochemical and sensory ch  (gelezen 17516 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Een recent verschenen artikel over de invloed van het toevoegen van pollen aan mede: Influence of pollen addition on mead elaboration: Physicochemical and sensory characteristics. Als je graag de pdf hebt, stuur mij dan een PM (je mag de pdf's van wetenschappelijk artikels niet zomaar online te grabbel zetten).

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T6R-51GHX0H-5&_user=1543365&_coverDate=05%2F15%2F2011&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_origin=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_searchStrId=1595766532&_rerunOrigin=scholar.google&_acct=C000053632&_version=1&_urlVersion=0&_userid=1543365&md5=5d50eb763a766fffa7bb106e558d6fec&searchtype=a

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Influence of pollen addition on mead elaboration: Physicochemical and sensory ch
« Reactie #1 Gepost op: januari 05, 2011, 08:14:32 am »
Artikel nog wel niet gelezen ga ik nog een dezer dagen doen.
Maar wel een reactie.
In veel recepten staat dat de honing in het water aan de kook moet en dan ontstaat er dus die schuimlaag.
Die schuimlaag zijn pollen en wasdeeltjes.
Tijdens dat koken gaan de pollen dus stuk en zullen grotendeels verdwijnen.
Die er eventueel nog achter blijven zullen ook als bezinksel neer dalen en bij hevelen achter blijven in de fles/fust/vat.
Het aandeel pollen in mede zal dus nauwelijks meetbaar zijn.
Zodra ik een fles overhevel of wat aftap zal ik een preparaatje maken en eens kijken wat ik zelf terug kan vinden.
Van de honing maak ik regelmatig een preparaat om het pollenbeeld en aanwezigheid te zien.
Indien belangstelling kan je hier eens kijken wat ik er mee doe:
http://www.bitsandbees.nl/pollenanalyse.htm


In honing, maar dan wel van de imker, zitten wel veel pollen die ook een goede uitwerking kunnnen hebben op allergieen maar dat is een ander verhaal die op andere fora meer vertellen.
Honing uit de super heeft in de meeste gevallen dus veel minder pollen en enzymen.

En om (vreemde en onbekende) pollen weer aan je mede toe te voegen????


Dus beslis ook zelf maar waar je de basis haalt voor je eigen mede! 8)
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Re: Influence of pollen addition on mead elaboration: Physicochemical and sensory ch
« Reactie #2 Gepost op: januari 05, 2011, 11:26:53 am »
Bijenpollen worden verkocht als voedingssupplement (althans bij ons in de bioshop en ook wel bij de imker). Ik zie dan ook niet meteen een probleem met het toevoegen van pollen aan je mede.

In het artikel wilden ze specifiek nagaan of pollen in mede gebruikt kunnen worden als fermentatie-hulp (In this study, we evaluated the results of adding pollen at concentrations ranging from 10 to 50 g/l as a fermentation activator to improve the fermentation kinetic and the quality of meads.).

De auteurs vonden dat pollen inderdaad het fermentatieproces en andere componenten van de mede verbeterde:
The results showed that pollen addition improved fermentation rates, alcohol yields, and the final characteristics of meads. An increase in the volatile contents of the meads and an improved sensory profile was observed with pollen addition; however, this improvement was not correlated with the concentration of pollen.

Het is een welgekend probleem dat honing niet meteen de beste voedingsbodem is voor gist (qua nutriënten en wegens zijn schimmelwerende eigenschappen). Daarom wordt er aan mede meestal ook fruit toegevoegd, maar als je een "pure" mede wilt maken, moet je (zoals je zelf waarschijnlijk ook wel weet) gistvoeding toevoegen. Als ik gistvoeding zou kunnen vervangen door een natuurlijk bijenproduct, namelijk pollen, dan zou ik zeker het laatste prefereren.

Poppe

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 158
    • Bekijk profiel
Re: Influence of pollen addition on mead elaboration: Physicochemical and sensory ch
« Reactie #3 Gepost op: januari 05, 2011, 02:24:59 pm »
om in te gaan op de alternatieven voor gistvoeding:
rozijnen, bijen pollen of vermalen bij-larven blijken het goed te doen i.p.v. de normale gistvoeding.
Puur omdat het heel gek klinkt lijkt het me echt leuk om mijn mede eens met Bij-larven te maken.
 ;D
Geen mondkost is slechter
voor een mens op reis
dan overmaat aan mede!

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Re: Influence of pollen addition on mead elaboration: Physicochemical and sensory ch
« Reactie #4 Gepost op: januari 05, 2011, 02:30:14 pm »
Ieuw  :-\ Dat vind ik eerlijk gezegd walgelijk en onethisch...

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Influence of pollen addition on mead elaboration: Physicochemical and sensor
« Reactie #5 Gepost op: januari 05, 2011, 04:02:12 pm »
om in te gaan op de alternatieven voor gistvoeding:
rozijnen, bijen pollen of vermalen bij-larven blijken het goed te doen i.p.v. de normale gistvoeding.
Puur omdat het heel gek klinkt lijkt het me echt leuk om mijn mede eens met Bij-larven te maken.
 ;D

Arme bijen, ik vind het ook tamelijk bruut. En bovendien ook een vies idee.
Mocht je het van plan zijn, wil je dan beloven dat je t mij noooooit te drinken geeft?
Kabooom!

Poppe

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 158
    • Bekijk profiel
Re: Influence of pollen addition on mead elaboration: Physicochemical and sensory ch
« Reactie #6 Gepost op: januari 05, 2011, 04:41:11 pm »
AAwh iedereen is aan het zeuren hier!
Misschien is het dan wel de beste mede die ooit gedronken is.

Isilme vroeg om een natuurlijk product...ik kan zelf niets natuurlijkers bedenken ;)
Geen mondkost is slechter
voor een mens op reis
dan overmaat aan mede!

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Influence of pollen addition on mead elaboration: Physicochemical and sensor
« Reactie #7 Gepost op: januari 05, 2011, 05:50:25 pm »
misschien kan het met bijenpoep ook wel
Kabooom!

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Re: Influence of pollen addition on mead elaboration: Physicochemical and sensory ch
« Reactie #8 Gepost op: januari 05, 2011, 06:01:48 pm »
Nee hoor, ik vroeg niet om een natuurlijk product. Eventjes mijn post is goed lezen  ::)

Maar toch bedankt om me te willen helpen!

(en die bijenpoepmede mag je voor jezelf houden, beste mede of niet  :P)

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Influence of pollen addition on mead elaboration: Physicochemical and sensor
« Reactie #9 Gepost op: januari 05, 2011, 06:06:01 pm »
hahaha, die poep was als bij-vriendelijkere suggestie bedoeld voor Poppe met zijn nare ideeën.
Kabooom!

Poppe

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 158
    • Bekijk profiel
Re: Influence of pollen addition on mead elaboration: Physicochemical and sensory ch
« Reactie #10 Gepost op: januari 05, 2011, 07:54:21 pm »
Ik vind de smurfenpis in de smurfen mede toch nog echt het toppunt!
Geen mondkost is slechter
voor een mens op reis
dan overmaat aan mede!

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Influence of pollen addition on mead elaboration: Physicochemical and sensory ch
« Reactie #11 Gepost op: april 05, 2011, 07:09:01 pm »
Bijenpollen worden verkocht als voedingssupplement (althans bij ons in de bioshop en ook wel bij de imker). Ik zie dan ook niet meteen een probleem met het toevoegen van pollen aan je mede.

In het artikel wilden ze specifiek nagaan of pollen in mede gebruikt kunnen worden als fermentatie-hulp (In this study, we evaluated the results of adding pollen at concentrations ranging from 10 to 50 g/l as a fermentation activator to improve the fermentation kinetic and the quality of meads.).

De auteurs vonden dat pollen inderdaad het fermentatieproces en andere componenten van de mede verbeterde:
The results showed that pollen addition improved fermentation rates, alcohol yields, and the final characteristics of meads. An increase in the volatile contents of the meads and an improved sensory profile was observed with pollen addition; however, this improvement was not correlated with the concentration of pollen.

Het is een welgekend probleem dat honing niet meteen de beste voedingsbodem is voor gist (qua nutriënten en wegens zijn schimmelwerende eigenschappen). Daarom wordt er aan mede meestal ook fruit toegevoegd, maar als je een "pure" mede wilt maken, moet je (zoals je zelf waarschijnlijk ook wel weet) gistvoeding toevoegen. Als ik gistvoeding zou kunnen vervangen door een natuurlijk bijenproduct, namelijk pollen, dan zou ik zeker het laatste prefereren.

Heb je dit inmiddels al geprobeerd Isilme? Ik stond vandaag met een potje pollen in mijn handen, maar vroeg me af of je dat dan moet oplossen eerst, of wat en hoe? Dus ik heb hem nog maar even laten staan in de winkel en toch een theelepeltje gistvoedingszout in mijn brouwsel gegooid.

Maar de volgende keer wil ik eigenlijk wel pollen gaan gebruiken. Als ik weet hoe het moet dan, hoeveel en dat soort zaken.
Kabooom!

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Re: Influence of pollen addition on mead elaboration: Physicochemical and sensory ch
« Reactie #12 Gepost op: april 06, 2011, 12:32:46 pm »
Ik heb het geprobeerd en het werkt enorm goed om de gisting op gang te brengen en de gistjes te voeden ;D Qua smaak kan ik nog niets zeggen, de mede staat nog te rijpen. Het geeft ook een erg mooie kleur aan je mengsel!

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Influence of pollen addition on mead elaboration: Physicochemical and sensory ch
« Reactie #13 Gepost op: april 06, 2011, 04:51:01 pm »
ah kijk aan, dan ga ik ook een potje pollen halen :)
maar lost het op ofzo? of blijven het korreltjes?
Kabooom!

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Re: Influence of pollen addition on mead elaboration: Physicochemical and sensory ch
« Reactie #14 Gepost op: april 07, 2011, 07:22:47 am »
Ik heb het opgelost in de most toen hij nog goed heet was (ook qua steriliseren enzo). Het lost goed op :-)