Auteur Topic: Etiketten  (gelezen 11232 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Etiketten
« Gepost op: januari 01, 2011, 09:57:59 pm »
Hoe maken jullie je etiketten? Laten jullie die printen of printen jullie die zelf op een vel blanco etiketten? Ik heb een ontwerp in mijn hoofd, maar geen idee hoe eraan te beginnen!

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Etiketten
« Reactie #1 Gepost op: januari 02, 2011, 08:15:05 pm »
tja, het begon met de naam.... en toen een tekeningetje, en toen had ik etiketten en toen heb ik met die tekeningetjes dus meteen de website gemaakt, hahaha.

Maar ik teken en bewerk dus in 'photoshop', en dan verder de opmaak met 'indesign' en dan printen op stickervellen, liefst met een laserprinter, die zijn t best watervast. Kan bij de meeste copyshops wel, of wie weet op je werk.

Je kan natuurlijk ook gewoon alles tekenen/ knippen/ plakken in een ander bewerkingsprogramma of zelfs met de hand. En daar kopietjes van maken op stickervellen.

Ik werk in een copyshop, dus als je wil weten wat mogelijk is en wat niet, en hoe je t beste kan aanleveren, kan ik je wel advies geven. Big Daddy Bee is overigens ook erg goed in grafische dingetjes en heeft vast ook nog wel wat tips en truuks.
Kabooom!

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Etiketten
« Reactie #2 Gepost op: januari 02, 2011, 08:24:12 pm »
Software maakt niet zoveel uit, als je maar meerdere etiketten kwijt kan op 1 A4tje dat is makkelijk, en dan bewaren als PDF, en dan naar de copyshop idd, die lasercopiers zijn idd watervast.

Ik meet van te voren altijd ff de flesjes die ik wil gebruiken, zodat de stickers zeker passen en niet om een hoekje gaan kreukelen enzo. Als je de print netjes tot de randjes wilt hebben kun je het beste de sticker iets te groot maken en snijtekens op de hoekjes zetten, dan kun je ze mooi uitknippen/snijden en ziet het er strak uit. (zie bijgevoegd voorbeeld, 6 stickers op 1 A4tje met snijtekens)
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Re: Etiketten
« Reactie #3 Gepost op: januari 02, 2011, 08:34:33 pm »
Wauw knappe etiketten!

Ik weet wat ik wil :) De naam van mijn "brouwerijtje" is "Soothy Melidectes" en aangezien dit van een vogel komt (honingzuiger; de Sooty Melidectes --> soot = roet; dus de roetkophoningzuiger; ik heb er "soothy" van gemaakt vanwege het Engelse woord "soothing: relaxing, calming,...") wil ik de vogel er ook bij op (heb ik KEI lang naar moeten zoeken, want het is een vrij zeldzame soort; gelukkig ben ik ornitholoog én werk ik op een unief waar ze het 18 delige meesterwerk Encyclopedia of Birds of the World hebben).

Dus, even recapituleren: Soothy Melidectes, het jaar van bottelen en het prentje van de vogel. Ik ben van plan om er dan met goudstift met de hand zelf steeds bij te schrijven wat voor soort het is (ik maak nu nog maar hele kleine batches).

Moest iemand handig zijn met zo'n programma én er iets moois van kunnen maken of tips hebben, laat gerust weten :)

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Re: Etiketten
« Reactie #4 Gepost op: januari 02, 2011, 08:36:41 pm »
Dit is trouwens de vogel. Een meer schematische tekening er van mag ook, maar ik kan geen fluit tekenen, helaas  ???

Karlo

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 141
  • I'm the reason we're out of mead
    • Bekijk profiel
    • www.medeproeverij.nl
Re: Etiketten
« Reactie #5 Gepost op: januari 07, 2011, 10:05:50 am »
hmmm...etiketten.... naja, zolang ik nog niet helemaal tevreden over de mede's ben, schrijf ik het nog wel gewoon op de fles.
Karlo

Draak

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 245
  • bee bee king
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Re: Etiketten
« Reactie #6 Gepost op: januari 13, 2011, 11:00:32 am »
Ik print mijn etiketten op gewoon papier, knip ze uit en plak ze met papierlijm op de fles. Werkt goed, totdat ze nat worden.
Less good than belief would have it
Is mead for the sons of men:
A man knows less the more he drinks,
Becomes a befuddled fool.
(Havamal 12)

Karlo

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 141
  • I'm the reason we're out of mead
    • Bekijk profiel
    • www.medeproeverij.nl
Re: Etiketten
« Reactie #7 Gepost op: januari 13, 2011, 06:51:12 pm »
Dus je kunt ze er weer afhalen! ideaal!

Heb gisteren labels gekocht bij een boekhandel...eens kijken of dat iets is.
Karlo

Atala

  • New bee
  • *
  • Berichten: 15
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Etiketten
« Reactie #8 Gepost op: mei 03, 2011, 05:43:40 pm »
Ik wilde ze dus al met mijn hobby printertje uitprinten en er nooit over nagedacht dat  het wel eens zou kunnen verlopen als er even iets mee gebeurd. Is laserprinteren duur? Ik wil wel etiketten maken ook als is het allemaal nog experimenteel. Ik heb al een aantal mensen mede beloofd voor ritueel gebruik en dan moet het er toch een beetje echt uitzien.

Maar waarom op een stickervel? Je kunt ook etikettenlijm kopen. Of is dat niet goed?

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Etiketten
« Reactie #9 Gepost op: mei 04, 2011, 11:27:49 am »
Etiket printen met de inktjet gaat prima, inderdaad als het nat wordt gaat het vlekken.
Maar dan is de pot / fles meestal al aangebroken en is het "mooiste" van de verpakking dus al eraf ;D
Lijmen gaat uitstekend met melk.
Gewoon papier of gekleurs papier gebruiken, snijden of knippen.
Op een schoteltje een dun laagje melk, even het etiket aan de "kleefzijde" erdoorheen en het zit perfect.
Dus niks dure stickervellen of speciale lijm 8)
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Etiketten
« Reactie #10 Gepost op: mei 04, 2011, 03:38:10 pm »
Ik wilde ze dus al met mijn hobby printertje uitprinten en er nooit over nagedacht dat  het wel eens zou kunnen verlopen als er even iets mee gebeurd. Is laserprinteren duur? Ik wil wel etiketten maken ook als is het allemaal nog experimenteel. Ik heb al een aantal mensen mede beloofd voor ritueel gebruik en dan moet het er toch een beetje echt uitzien.

Maar waarom op een stickervel? Je kunt ook etikettenlijm kopen. Of is dat niet goed?

Een stickervel is lekker makkelijk :)
En laserprinten is niet zo heel erg duur, zelf cartridges kopen voor je thuisprintertje is ook heel erg duur namelijk. (was laatst ongeveer 70 euro kwijt voor nieuwe inkt)
In de copyshop waar ik werk betaal je voor 10 a4 prints in kleur 5 euro, en stickervellen zijn 30 cent ofzo en daar kan je denk ik een stuk of 8 etiketten op kwijt per vel. En zwart wit printjes kosten 10 cent ofzo. En ik denk dat er op internet ook nog wel het een en ander voor spotprijsjes te bestellen is.
Kabooom!

Roy

  • New bee
  • *
  • Berichten: 2
  • Mededeling!!!
    • Bekijk profiel
    • Achterhoeks Zoet
Re: Etiketten
« Reactie #11 Gepost op: mei 13, 2011, 08:59:52 am »
Ik heb eerder altijd wijnetiketten gekocht om zelf de text er op te drukken (met een inkjetprinter). Het plakken deed ik altijd met etikettenlijm. Dat had wel een nadeel: de etiketten verschoven nog wel eens.
Helaas worden de etiketten niet meer verkocht en heb gezocht naar een andere manier.
Ik heb inderdaad etiketten die op een A4 formaat vel zitten die ik nu zelf bedruk. Ik gebruik ze van Avery de J8165 (99.1 X 67.7). Er zitten 8 etiketten op 1 vel. En ik moet zeggen dat het heel goed werkt.
Ik gebruik Microsoft Publisher om de tekst er op te zetten (werkt vaak net even iets makkelijker dan Word, maar dat is persoonlijk uiteraard). En ondanks dat ik een inktjet printer gebruik, zijn de etiketten redelijk watervast. Met een vochtige doek er over heen gaan is geen probleem. Tevens hoef ik geen lijm meer te kopen en ze plakken veel makkelijker.
Gegroet,
Roy Bouwman
www.achterhoekszoet.com