Van de Redactie > Vragen en opmerkingen

wat zijn de wetten rondom drank maken, en wat als je het wil gaan verkopen?

(1/3) > >>

De Baldadige Bij:
Zijn er mensen die hier informatie over hebben/ weten te vinden? Dan is het handig om het hier te posten.

Poppe:
Ik heb het nergens zwart wit, maar volgens mij gaat het zo:

Brouwen mag, mits het natuurlijke gisting is. Dus destileren is uit den boze!!
Verkopen mag natuurlijk nooit, want dan moet je belasting betalen enzo...maja who cares, want verkopen doe je aan vrienden en familie.

De Baldadige Bij:
ehehe, belasting, als dat het enige is, je krijgt denk ik ook te maken met de keuringsdienst van waren.

Poppe:
naja belasting. Ik bedoel te zeggen dat je, wil je het legaal doen, gewoon een KvK nummer moet gaan halen en je een belasting nummer moet aanvragen ofzo iets.
Pas als bedrijf of instantie mag je dingen verkopen.
Staat mij bij.

Braadvraat:
Nee, niet waar, je mag als particulier best wat dingetjes maken en verkopen. Het wordt echter anders als het een onderneming wordt (hangt af van wat je doet, hoe je dat doet, hoeveel je verdient en of je broodwinning er van afhangt), dan pas heb je een KvK-nummer nodig.
Belastingnummer heb je nodig voor de BTW-aangifte. Hoef je je niet druk om te maken, want tegen de tijd dat het zo ver is dat je een onderneming bent regelt de boekhouder dat voor je. ;)

Over de Warenautoriteit: deze komen pas langs als ze klachten krijgen. Als jij goede producten verkoopt en je spullen schoon zijn hoef je daar niet bang voor te zijn.

Qua wetten is er wel één ding: je flessen dienen verzegeld te zijn, zodat jij daarmee kunt aantonen dat er niet mee geknoeid is. Maar een kurk is (lijkt mij) al een verzegeling.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie