Mede > Historie

Vroeger mede maken

<< < (4/5) > >>

Braadvraat:

--- Citaat ---door hun goden Wodan en Odin
--- Einde van citaat ---
Odin is de Noorse naam, Wodan is de Nederlandse naam voor dezelfde god.

Braadvraat:
En wat waren dat voor schedels dan, dat er meer in past dan in mijn drinkhoorn? :P

De Baldadige Bij:
mammoetschedels :)
en idd ja, dat zijn dezelfden..... 8)

Poppe:
Misschien bedoelen ze wel Wodan en Donar! Die zaten altijd gezellig met z'n 2e te zuipen.
Ze hadden ook wel eens mot, maar met mede wordt alles weer goedgemaakt.
Zo ook 15 januari!! JAHHAaaa heb er zin in!

Medeblander:

--- Citaat van: Poppe op november 30, 2010, 03:17:06 pm ---Juist omdat ik zeer ben geintereseerd in de germaanse cultuur, vraag ik me al een tijdje af hoe ze dat vroeger maakte.
- Hadden ze toen watersloten? Zo ja van welk materiaal?
- Flessen of Vaten. Hoe beinvloed dat de smaak?
- Hoe de $#@%$ kwamen ze aan de gist? Deden ze dat met spontane gisting?

Vragen mensen vragen!!

--- Einde van citaat ---

Watersloten zijn ideaal, maar pas ergens de afgelopen paar honderd jaar uitgevonden. Daarvoor was het een open gisting, maar een deksel kan ook al heel wat schelen. Honing is zelf al licht anti-biotisch, en met een voldoende hoge suikergehalte werkt het zelfs als een conserveringsmiddel. Voeg er water aan toe, wacht een paar weken en met een beetje geluk komt een wilde gist langs om z'n ding te doen.
Gist hadden ze toen namelijk ook niet. In 1780 ontdekte mijn stadsgenoot Antony van Leeuwenhoek (brood)gist met z'n spik-splinternieuwe microscoop, maar het duurde pas tot 1857 dat Louis Pasteur ontdekte dat gist ook verantwoordelijk was voor het gistingsproces van wijn. Daarvoor was het dus spontane vergisting, Niet erg betrouwbaar, behalve bij druiven: die hebben namelijk een eigen gist die op de schillen groeit. En als je vervolgens een beetje wijn van de vorige batch mengt met je nieuwe must, weet je vrijwel zeker dat de oude gistkolonie in stand blijft.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie